Pagina 1 van 9

Opknap project Tomos A3 - 1970

Geplaatst: 04 apr 2021 17:14
door Wetsnurk
Goedemiddag,

*ik hoop dat ik het op de goede locatie plaats

Na lange tijd is het bij mij toch weer gaan knagen om te gaan rijden op mijn Tomos.
Het is een Tomos A3 uit 1970. Ik heb deze Tomos zo sinds 2004. Echter toen de tijd een keer een kleine aanrijding mee gehad waardoor mijn voorvork krom werd. Toen de tijd wel een nieuwe voorvork gekocht, echter bleek dit de verkeerde te zijn. Ook toen de tijd mijn autorijbewijs gehaald, en zo kwam eigenlijk de Tomos in de schuur te staan.

Al met al begint het toch weer te knagen, en lijkt het mij een leuk en mooi project om hem weer rijdende te krijgen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik op het gebied van motoren, opknappen ed. een leek ben, lees: nog totaal geen verstand van. Maar dat maakt het juist een mooiere uitdaging en alles kun je leren!

Ik zal er ook een foto bijvoegen. Het lijkt mij leuk om jullie mee te nemen in dit opknap project en naar alle waarschijnlijkheid zal ik zeker met vragen komen.

Mvg Wetsnurk

Re: Opknap project Tomos A3 - 1970

Geplaatst: 10 apr 2021 16:02
door Wetsnurk
Gisteren heb ik al het vuil van de Tomos gehaald en bekeken waarvan ik denk dat er moet gebeuren:

- Nieuwe voorvork. De oude is krom door een aanrijding.
- Motorblok schoonmaken. Incl. vervangen van pakkingen en lagers? Tomos heeft sinds 2004 stil gestaan.
- Carburateur bekijken en schoonmaken.

Heeft er iemand een stappenplan hoe ik te werk kan gaan? Helaas ben ik hierin nog een leek maar wil het graag leren!
Dan gaat het om het motorblok en de carburateur.

Met vriendelijke groeten

Re: Opknap project Tomos A3 - 1970

Geplaatst: 10 apr 2021 22:19
door fons716
Waar heeft de brommer al die tijd gestaan, als dat in een schuur is die niet al te vochtig is hoeft het blokje misschien helemaal niet uit elkaar.

Test eerst een als je de bougie eruit hebt of het blokje nog soepel rond draait.

Als de bougie niet vonkt.
Contactpuntje even controleren of ze niet ingebrand of vies zijn, puntje moeten 0,4 mm open gaan (anders opnieuw afstellen)
Nok in het vliegwiel die de puntjes open duwt kan wat roestig zijn, als dat vliegroest is kun dat met scotch bright of heel fijn schuurpapier verwijden.(je hebt wel een vliegwiel trekker nodig om hem eraf te kunnen halen...in de krukas zit een spie dus opletten dat je die niet kwijt raakt)
Viltje wat in de grondplaat van de ontsteking zit nat maken met een paar druppels olie tot hij verzadigd is (ding is bij de meeste mensen zo droog als een noot)...viltje smeert de nok in het vliegwiel en het fiber nokje van de contactpunten gaat dan langer mee.

Carb en sproeier even goed schoon maken.

Oude benzine uit de tank halen en wat nieuwe mengsmering erin doen (geen E10 meuk) en kijken of hij wil starten.

Wat foto's maken hoe is in elkaar zit kan handig zijn....op youtupe wat filmpje kijken ook.

Re: Opknap project Tomos A3 - 1970

Geplaatst: 12 apr 2021 10:45
door Wetsnurk
De brommer heeft altijd in de (niet vochtige) garage gestaan met een doek er overheen.
In die zin is ie dus niet 'verweerd'.

Ik heb even de bougie getest en gehoord hoe het blokje klonk. Volgens mij klinkt alles nog soepel. Ik heb er ook een filmpje van gemaakt en op YouTube geĆ¼pload. Die zal ik hieronder plaatsen. Hoe vind jij het blokje klinken?

Verder ben ik nu bezig met het schoonmaken van de carburateur.

Bougie vonk test en hoe het blokje klinkt:
https://www.youtube.com/watch?v=HnmsEMjNBoI

Re: Opknap project Tomos A3 - 1970

Geplaatst: 12 apr 2021 11:06
door fons716
Klinkt gewoon goed.
Als de carburateur netjes schoon is en hij goed loopt het viltje in de grondplaat vol olie laten zuigen.

Dat kan zonder het vliegwiel te demonteren door een ijzerdraad oid te buigen en op het vuiltje te drukken, wat olie op de draad doen zodat het via het draadje naar het vuiltje loopt.....brommer goed schuin zetten of op zijn kant leggen.

Re: Opknap project Tomos A3 - 1970

Geplaatst: 14 apr 2021 11:04
door Wetsnurk
Inmiddels zijn de carb. en de sproeier mooi schoon en uitgeblazen.
Volgens mij ziet de vlotter er ook nog goed uit. Op de bodem bij de vlotter lag wel een laag met bruine smurrie/troep.
Ik zal een foto van de vlotter en de troep bij voegen.

Verder ga ik eerst ook nog de pakkingen vervangen van zowel de carb. als het van het blok.

Het viltje in de grondplaat waar je over spreekt moet ik nog bekijken waar dat precies zit etc. (al doende leert men)
Ik heb inmiddels ook een werkplaatshandboek weten te bemachtigen :)

Ik heb wel nog twee vraagjes, daar het al weer een hele tijd geleden is.
- Welke olie zou ik in de versnellingsbak doen? Met ATF?
- Welk smeermiddel gebruik het beste om met de benzine te mengen in de tank?

Met vriendelijke groeten

Re: Opknap project Tomos A3 - 1970

Geplaatst: 14 apr 2021 12:55
door fons716
In het blokje atf ATF Dexron IID.
Voor benzine te mixen 2takt olie gebruiken met premium benzine, E10 benzine sloopt je keerringen en andere dingen van je motortje en gaan naar verloop van tijd veel problemen geven.

Re: Opknap project Tomos A3 - 1970

Geplaatst: 16 apr 2021 19:29
door Wetsnurk
Helaas, de Tomos wilt niet starten. De bougie vonkt wel. Al is het wel een oude bougie, lees: minimaal vanaf 2005.
De kamer van de vlotter komt wel vol benzine te staan. De sproeier is ook nat van de benzine.
De bougie blijft echter volledig kurk droog!

Echter gaat de Tomos niet aan. Beetje gas bijgeven maakt ook geen verschil.

Re: Opknap project Tomos A3 - 1970

Geplaatst: 16 apr 2021 19:34
door shadowranger
Geen valse lucht langs het spruitstuk? Zijn de bevestigingsvleugels nog heel (niet gescheurd of gebroken)? Probeer je wel op de choke te starten (bij Encarwi moet je de knop bij de gashendel naar binnen drukken en het handvat naar voren draaien).

Re: Opknap project Tomos A3 - 1970

Geplaatst: 16 apr 2021 19:45
door Wetsnurk
Er is mij net opgevallen dat ik de carburateur zo van het spruitstuk kan wrikken/halen. De bout waarmee je de carb. dus normaliter mee vast maakt aan het spruitstuk trekt dat dus niet strak genoeg.

De vleugels van het spruitstuk zien er nog goed uit.

Ik heb niet geprobeerd om met de choke te starten. Die moet ik er nog (weer) op zetten.

Re: Opknap project Tomos A3 - 1970

Geplaatst: 16 apr 2021 21:23
door shadowranger
Bij de Encarwi carburateurs is er geen aparte choke klep zoals bij de SHA carburateur van Dellortho. De gasschuif zakt wat verder omlaag waardoor er via een gaatje in de schuif de chokefunctie wordt gebruikt. Daarom moet er bij dit type carburateur een gashendel opzitten met een knop die je naar de binnenzijde van je stuur moet drukken. Om de choke er weer af te halen draai je het handvat weer als bij gasgeven tot de klik.

Vwb het vastzetten, is de opening van de carburateur te groot voor het spruitstuk?

Re: Opknap project Tomos A3 - 1970

Geplaatst: 16 apr 2021 22:08
door Wetsnurk
Helder. Ik ga de gashendel plus choke eerst weer erop zetten.

Of de opening is t groot of het sproeistuk is te smal/beschadigd/slijtage aan de buitenkant? Kan natuurlijk een van de twee zijn.
De opening van de carb. lijkt niet te bewegen/sluiten wanneer je hem aandraait met de bout.

Re: Opknap project Tomos A3 - 1970

Geplaatst: 16 apr 2021 22:11
door shadowranger
Pakt de schroefdraad nog wel? Zo nee, kun je dit eventueel ook met een langere bout en moer voor elkaar krijgen?

Re: Opknap project Tomos A3 - 1970

Geplaatst: 16 apr 2021 22:22
door Wetsnurk
Pakt de schroefdraad nog wel? Zo nee, kun je dit eventueel ook met een langere bout en moer voor elkaar krijgen?
Ik ga idd een langere bout en moer proberen. De ruimte die er tussen zit is niet groot. Net te dat ik de carb. eraf kan schuiven. Dat is een betere benaming dan wrikken.

Re: Opknap project Tomos A3 - 1970

Geplaatst: 16 apr 2021 23:59
door Wetsnurk
Misschien nog een domme vraag, maar ik heb het over het hoofd gezien.

Wanneer je de vlotter terug plaatst. Moet dan de scherpe punt naar binnen of naar boven.

Re: Opknap project Tomos A3 - 1970

Geplaatst: 17 apr 2021 06:01
door shadowranger
Naar boven. Deze sluit de inlaat af.

Re: Opknap project Tomos A3 - 1970

Geplaatst: 17 apr 2021 17:47
door fons716
Helder. Ik ga de gashendel plus choke eerst weer erop zetten.

Of de opening is t groot of het sproeistuk is te smal/beschadigd/slijtage aan de buitenkant? Kan natuurlijk een van de twee zijn.
De opening van de carb. lijkt niet te bewegen/sluiten wanneer je hem aandraait met de bout.
Als die gleuf onder bij de bout al helemaal dicht zit kun je met een baby zaagje oid door die gleuf zagen zodat hij iets verder dicht kan.

Re: Opknap project Tomos A3 - 1970

Geplaatst: 18 apr 2021 21:28
door Wetsnurk
Goedenavond,

Weer even een berichtje van mij.
De carburateur zit inmiddels goed stevig vast. Ik heb een langere bout en moer gebruikt.
Echter start de Tomos niet.

Ik heb de bovenste cilinder er even afgehaald. De zuiger komt wel op en neer. Hiervan heb ik ook een video gemaakt, waarvan ik onderaan de url zal plaatsen.
Wat mij opviel was dat er tussen de bovenste en onderste cilinder geen pakking of iets dergelijks zit. Hoort hier geen pakking te zitten?

Link naar de video met de zuiger:
https://www.youtube.com/watch?v=EUrfB5tt6N8

Verder zal ik nog een foto uploaden van de binnenkant van de carburateur. Ik heb namelijk het idee dat de benzine niet omhoog komt bij het sproeistuk? Heet dat zo? Het sproeistuk en het bodempje daar wordt namelijk niet vochtig naar mijn idee. Tevens wordt de bougie, welke nieuw is, ook niet nat of enig vochtig.

Met vriendelijke groeten

Re: Opknap project Tomos A3 - 1970

Geplaatst: 18 apr 2021 22:42
door Wetsnurk
Ik denk niet dat het moet uitmaken, maar toch deel ik het even. Wat misschien ook handig om te weten is dat de elektra nog niet definitief aangesloten is. Dan bedoel ik van mn koplamp en het knopje waarmee je de Tomos uit zet. Die bedrading bungelt als het ware (afgeknipt). Er moet nog een nieuwe koplamp op.

Re: Opknap project Tomos A3 - 1970

Geplaatst: 19 apr 2021 05:43
door shadowranger
Koppakking zit niet overal tussen, dat kan kloppen. Als de pasvlakken goed aansluiten, geen beschadigingen hebben en de kop mooi kruislings op moment is vastgezet zou dit geen probleem hoeven zijn. Anders kun je alsnog een aluminium pakking ertussen zetten maar let wel op de squish maat.

Vwb het brandstofprobleem: komt er wel brandstof uit de kraan/ in de vlotterkamer? Heb je iets gewijzigd aan de hoogte van de vlotter? Jouw cilinder is poortgestuurd, daar hoort een dichte zuiger in te zitten (zonder inlaatsleuven). Zijn de zuigerveren nog in orde en wat is de slotspeling? Ik heb overigens nergens gelezen dat jenkeerringen hebt vervangen. Een brommer uit 1970 zal niet meer de originele hebben, maar vanaf 2004 zo weggezet zal de huidige keerringen ook niet veel goeds hebben gedaan.

Misschien klinkt het voorbarig, maar ik weet uit ervaring dat poort gestuurde cilinders gevoeliger kunnen zijn voor lekkage via de krukaskeerringen tov membraancilinders. Ik zou deze, om uit te sluiten dat het hier nog om draait en de brandstof niet in de cilinder komt, uit voorzorg toch vervangen.