Pagina 1 van 1

tomos quadro al maanden met probleem kom echt niet uit.

Geplaatst: 21 jun 2006 22:03
door curtis
Hallo mensen,

Ik heb verschillende vragen.

1. Kan je een contactslot van honda op een tomos gebruiken of aansluiten? Hebben ze die zelfde werking
2. Ik heb die contactslot gezet (tomos gele draad op rode draad van de honda); (tomos blauw op honda zwart); tomos bruin op honda groen) en tomos zwart op honda zwart/wit.
3. Is de manier van aansluiten de goede manier?
4. Ik heb een nieuwe accu erop gezet, maar kom later er achter dat de accu leeg is. Wat is de nut van de accu op de tomos.
5. Wat is het verschil als het accu vol is en leeg?
6. Nu dat ik die constactslot (4 draden: rood, groen, zwart en zwart/wit) van de honda MB of Mt heb aangesloten merk ik wel dat de voor grote lich en de achter rode aan gaat.
7. Alle constactsloten hebben de zelfde werken en bedradingen toch ( 1 een draad voor stroom; 2 een draad voor kortsluiting; 3 een draad voor voeding/massa en de laatste draad voor de spaningregelaar/toeter,remlicht knipperlicht enzo)

Wie kan me hiermee helpen ik heb geen verstand van snorfiets en zeker niet met het aansluiten van een honda contactslot op de tomos bedradingen.

Geplaatst: 22 jun 2006 14:32
door Volty
1. het kan, maar is het een maak - of breekcontact?
2 en 3. Geen flauw idee, kijk even in de Knowledge Base op brommerforum.nl voor elektrische schema's.
4. De accu zorgt ervoor dat je elektrisch kan starten, en je rem- en knipperlichten, en toeter ook goed werken als je motor stationair draait.
5. Als ie vol is geeft ie stroom voor je lampjeskermis, als ie leeg is niet :P
6 en 7. nee, iedere fabrikant heeft zo zijn eigen systeem. Er zijn wel overeenkomsten qua principe, maar ze verschillen wel.

Maar.. waarom wil je in godsnaam een Honda contact op je tomos zetten? Koop gewoon een origineel contactslot of een universeel.. of koop een multimeter en meet je Honda contact door, zodat je weet wat je op welke draad kan aansluiten.

Geplaatst: 22 jun 2006 23:39
door curtis
Omdat de contactslot van honda 12 euro kost en die van tomos zelf 70 euro daarom.
Wat ik heb gemerkt is dat alle contactsloten bijna het zelfde werking hebben als ze 4 draden hebben daarom wil ik van honda erop proberen is goedkoper.
4 draad, waaruit eentje is stroom; tweede aarde; derde voor de lichten en de vierde voor het kortsluiting.

mazzel

Zekering iedere keer kapot

Geplaatst: 25 jun 2006 18:20
door curtis
Niemand die me kan helpen

Ik heb een probleem iedere keer als ik de zekering die boven naast de accu zit erin steek gaat die weer kapot.
Ik heb een nieuwe accu en alleen de koplamp en achterlicht werk voor de rest niks meer geen toeter en geen knipperlichten.
Als ik met de acccu al die lampen test werken ze wel, maar zodra ik de accu erin zet en de zekering erin stop weer kapot.
Maar als ik op de relais meet meet ik wel 12 volt.

Wie kan me zeggen wat er aan de hand of kapot is.

Geplaatst: 25 jun 2006 18:47
door freaky_Tomos
de zekering is niet voor 12 volt gemaakt :lol:

hahah het ampere van de accu is te hoog en het ampere wat de zekering aankan is te laag hahahahah :lol: :lol: :lol:

7,5 ampere volgens tomos dealer

Geplaatst: 25 jun 2006 19:05
door curtis
Ik heb de correcte zekering erin gezet en de accu is 12 volt 4Ah

Ik heb deze probleem al maanden en kom niet uit

Geplaatst: 25 jun 2006 20:00
door Volty
Dan heb je of de draadboom niet goed aangelegd zodat er teveel stroom door de zekering gaat, of er treedt ergens kortsluiting op.

Geplaatst: 25 jun 2006 20:44
door poekelen
de zekering is niet voor 12 volt gemaakt :lol:

hahah het ampere van de accu is te hoog en het ampere wat de zekering aankan is te laag hahahahah :lol: :lol: :lol:
zekeringen zijn meestal tot 400v, dus dat valt ook wel weer mee.
de accu wordt volgens mij alleen gebruikt voor de elektrische start en de knipperlichten. als ik jou was zou ik dat "draad" circuit even door meten. en controleren of daar geen kortsluiting in zit.