Pagina 1 van 1

Koude motor

Geplaatst: 01 okt 2006 17:18
door Normaal
Hallo mensen...

Ik heb een tomot A35 met een A5 blok.

Ik had eerst erg last van het stotteren op topsnelheid(ook met brom uitlaat en elektrische ontsteking).
Er zat eerst ook een elektrische ontsteking op, maar die begaf het, nu heb ik contactpuntontsteking.
Ik heb er ook een snor uitlaat ondergezet en sproeier 48(zat eerst 52 op). Door de sproeier stottert die wel minder, maar ik durf niet nog lager met de sproeier te gaan..De bouggie ziet er iets donkerder dan koffiebruin uit.

Maar als de motor koud is, en ik start hem met shoke, dan blijft ie maar 1 á 2 seconden draaien en moet ik het gas steeds verder opendraaien, na zo'n 4 á 5 seconden moet ik de shoke er wel af halen omdat ie anders uit valt. En als de shoke er dan af is, en ik geef meer dan een kwart gas dan begint ie te haperen alsof die verzuipt.
Ik moet hem dus altijd zo starten als de motor koud is, en dan als de shoke eraf is moet ik nog 20 seconden(hangt van het weer af) steeds een beetje gas geven totdat die opwarmt.

Ik weet niet of het er wat mee te maken heeft, maar uit de uitlaat komt zwart spul(zie fotos).

Afbeelding
Afbeelding
Volledige foto's:
http://home.wanadoo.nl/mujdzic/shit/1.jpg
http://home.wanadoo.nl/mujdzic/shit/2.jpg

Mijn vraag aan jullie is dus:
Weet iemand waarom die stottert op top
en
Waarom de shoke er alleen maar 4 á 5 seconden op kan zitten

Geplaatst: 01 okt 2006 21:18
door Spinner T
Probeer tog nog wat beter af te stellen met sproeier en eventueel ook de luchtfilter aan passen watn als je sproeier en uitlaat aanpast moet de luchtfilter lijkt me ook. En de choke is eingelijk gewoon een klepje met een klein gaatje wat voor de luchtinlaat geschoven wordt en daardoor dus weinig lucht (arm) en veel benzine (rijk) krijgt en doordat ie teweinig lucht krijgt slaat ie dus ook weer af iedere tomos choke loopt ongveer 3/7 seconden.
Dat stotter is vermoedelijk al een teken dat de sproeier te groot s dus probeer het tog wat beter af te stellen

Geplaatst: 01 okt 2006 22:26
door shadowranger
Die zwarte "zooi" uit je uitlaat is onverbrande resten tweetaktolie vermengt met kool, die meekomen met de uitlaatgassen. Dit is normaal. Is de uitlaatdemper wel open en schoon? Deze slipt meestal snel dicht (te kleine gaatjes) waardoor de motor gaat stotteren.

Haal die prop aan de achterzijde er maar eens uit en kijk met een haaks en platgeslagen stuk metaal eens of je nog meer troep uit de achterste kamer van je uitlaat kan halen. Die slibt helemaal vol en heeft de motor moeite om de gassen af te voeren. Hierdoor kan deze geen volledig nieuw mensel aanzuigen en gaat deze beroerder lopen. Men noemt dit ontkolen.

Let wel op met je kleren want dit kan baggervet zijn! Ook ff een krantje onder leggen anders wordt de stoep smerig en als je het onder je schoenen hebt loop je het overal naartoe. :wink:

Suc6.

Geplaatst: 01 okt 2006 23:02
door ex-gast
idd het hierboven vermelde met als aanvulling de uitlaat poort van je cilinder
die moet je helemaal schoon schrapen
beste te doen met de uitlaat en de cilinderkop er af

Geplaatst: 02 okt 2006 13:00
door Normaal
@Spinner T:
Er zit een gewoone standaard filter op waarbij het buisje het frame in moet. Maar ik heb gehoord dat er ook een buisje in hoort te zitten(begrenzer ofzo), maar die zit hier niet meer in.

En ik merk ook dat de brommer langer de tijd nodig heeft om warm te worden met de kleinere sproeier. En ik durf niet nog een kleinere te nemen omdat die dan misschien te weinig smering heeft :? ...

Zou die langer op shoke blijven staan als ik het shoke gaatje wat uitboor?

@shadowranger:
De uitlaatdemper.. is dat het achterste stuk van de uitlaat?
De uitlaat poort is redelijk schoon, want die heb ik een maandje geleden helemaal schoongemaakt(hij was overigens niet echt vies).

ik zal s even de prop eruit halen en kijken of het verstopt zit...

en ik doe meestal verrote kleren aan als ik met de brommer bezig ga :)
maar de tegels achter in de tuin hebben al redelijk wat vlekken :?

Geplaatst: 02 okt 2006 14:20
door Rick
het gaatje van de choke uitboren, blijft hij niet langer door open staan,
en de uitlaat demper haal je eruit door het schroefje aan het einde los te draaien (zit op de zijkant) en dan een platte schroevendraaier eronder zetten en eruit tikken. en die kun je dan helemaal schoon maken en evt de rest van de uitlaat ook een beetje.

Geplaatst: 02 okt 2006 17:12
door Normaal
ik heb de demper er al uit...
Hij ziet er volgens mij redelijk uit..

Hij is helemaal zwart, maar het lijkt alleen aanslag te zijn, de lucht kan er makkelijk langs..
Ik heb wel een beetje uit de uitlaat zwart spul gehaald, maar dat was ook niet echt veel...
Alleen ik kan maar tot ongeveer 1/3de van de uitlaat komen, omdat er dan alleen een kleine opening is...

Geplaatst: 02 okt 2006 19:12
door freaky_Tomos
haal je uitlaat eraf en gooi er wat benzine in.

Bijvoorbeeld: hou je uitlaat bij de bocht onder je benzine kraantje en hou je benzinekraantje ± 5 sec open om de benzine in je uitlaat te laten lopen.
Stop een kurk in de bocht van de uitlaat en stop de demper effe in je uitlaat zodat je flink kan schudden zodat de benzine overal in de uitlaat komt, als dat gedaan is haal je de demper er weer uit.
nu leg je je uitlaat op een open grasveldje of iets dergelijks, in ieder geval ergens waar het veilig is.
het veiligste is om de zooi aan te steken met een gasbrander omdat daarbij de vlam zoon 10cm van je hand af zit.
met een aansteker kan ook maar das je eigen keus.

succes

Geplaatst: 03 okt 2006 15:17
door Normaal
@freaky_Tomos:

Dankjewel voor de tip.

Ik dacht er zelf ook aan om er benzine in te gooien en dan in de fik te steken, maar ik durfde het niet aan omdat ik bang was dat er een explosie zou komen...

Er komt dus geen explosie?? :shock:

Geplaatst: 03 okt 2006 15:28
door jroen_tomos
Nee, je kan alleen een steekvlam krijgen... ( :roll: Heb ik dus gehad.. maar als je het doet zoals Freaky_Tomos zegt met gasbrander dan is het wel redelijk veilig..

Geplaatst: 04 okt 2006 16:54
door Normaal
Nog een klein vraagje...

Moet de kurk erin blijven tijdens het aansteken of moet ik die eruit halen?

Geplaatst: 08 okt 2006 15:33
door Normaal
Oke dan...


Er is iets anders vet vaag...

Als ik benzine in het uitlaatstuk van de uitlaat giet, dan stroomt het helemaal door de uitlaat..
En als ik benzine door het inlaatstuk van de uitlaat giet, dan komt het niet verder dan het midden..Er stroomt geen één druppel door de hele uitlaat.

Klopt dit wel??

Geplaatst: 09 okt 2006 17:29
door shadowranger
@ Normaal
Stop een kurk in de bocht van de uitlaat en stop de demper effe in je uitlaat zodat je flink kan schudden zodat de benzine overal in de uitlaat komt, als dat gedaan is haal je de demper er weer uit.
Door de schotten in je uitlaat (waardoor het geluid gedempt wordt) komt er niet overal benzine. Duss..., gewoon ff doen wat Freaky zegt.

Geplaatst: 09 okt 2006 22:01
door freaky_Tomos
door de schotten in je uitlaat wordt mede je demper vast gehouden :wink:

als je goed schut komt het overal niet moeilijk doen

Geplaatst: 09 okt 2006 23:22
door Normaal
ik had het al gedaan...
Maar ik dacht misschien is het niet goed dat de benzine van de ene kant niet kan doorlopen en van de andere kant wel...

in ieder geval bedankt.!

En dat probleem met de shoke komt door het pinnetje wat de shoke vasthoudt, die is afgesleten. Als ik nu met de hand de shoke een paar mm verder indruk, dan kan de tomos echt goed warm worden(10 á 20 seconden in chokestand)