Pagina 1 van 1
Ankerplaatverstelling
Geplaatst: 09 okt 2006 17:38
door C. van Klaveren
Geachte Tomosfreaks, ...
Toen ik nog wat verder mijn ontsteking bekeek kwam er nog een vraag naar boven.
Toen ik het vliegwiel er af had gehaald kijk je tegen de ankerplaat aan. Deze zit keurig vast met 2 imbusboutjes vast. Doch nergens een streepje gezien op de ankerplaat, welk min of meer tegenover een ingeslagen center op `t carterhelft staat. [zo was het 40Jr terug wel]
Nu ga ik er van uit (aanname) dat de voorontsteking op ca. 0,9 mm staat.
Hoeveel mm moet ik nu de ankerplaat naar rechts draaien om hem op 1,2 mm.
Wie het weet mag het zeggen, ik ben benieuwd.
Voor de goede orde zei gemeld:
De voorontsteking veranderen KAN verbetering geven. Het ligt er aan hoe verfijnt dat je bezig bent. [Bij mij scheelde het 2 Km p\u]
In afwachting verblijf ik
Geplaatst: 09 okt 2006 18:23
door shadowranger
Als ik het goed begrepen heb bedoel je een "oud" type onsteking. Daarvan staat het merkteken op het vliegwiel. Deze dient overeen te komen met het merkteken op het carter. Om te kontroleren of 1 en ander goed staat kun je door het volgende te doen dit kontroleren:
Kontroleer eerst de opening van je contactpunten: Deze hoort 0,35 tot 0,45 mm te zijn. Als dit verder goed is kun je door middel van een vloeipapiertje het openingspunt checken. Als alles goed staat komen de merktekens precies overeen. Zo niet, dan kun je nog het volgende doen:
Door een schuifmaat in je bougiegat te steken meet je het BDP (bovenste dode punt) om dit te bepalen. De voor-ontsteking is 1,8-2,0 mm voor BDP. Dit tel je op bij de maat die je hebt gemeten op de zuiger. Zet je schuifmaat vast en draai het vliegwiel linksom totdat de zuiger de schuifmaat raakt. Merk het vliegwiel en een punt op het carter. Vervolgens verdraai je de grondplaat totdat de contactpunten net openen. Nu staat de ontsteking goed. Alles vervolgens goed vastdraaien en rijden maar.
Geplaatst: 09 okt 2006 22:05
door C. van Klaveren
Beste shadowranger, ...
Mijn dank voor je reactie, maar volgens mij heb ik geen 'oud' type ontsteking. In mijn andere vraagje, genoemd onder de titel "ontsteking" in deze rubriek, staat vermeld dat ik een ontsteking heb zonder contactpunten.
Het zei je vergeven, maar misschien weet je mij info te verschaffen over een 'nieuw' type ontsteking.
In afwachting verblijf ik, ...
Geplaatst: 09 okt 2006 22:20
door shadowranger
Ok, mijn fout.

Contactpuntloze ontsteking kan slechts op 2 standen staan, te weten "snor" en "brom" en is verder tussen deze twee standen traploos verstelbaar indien de motor niet lekker loopt.
Ik heb inmiddels begrepen (gelezen) dat het om een snortomos gaat. De ankerplaat kun je met de klok mee draaien tot aan de aanslag voor de brom-stand. Mag ik aannemen dat ankerplaat dus nu op standje "snor" (maximaal tegen de klok in) staat?
't Is een kwestie van gevoel en uitproberen op welke stand je snor het beste rijdt. Verder is er weinig af te stellen of te controleren. Ik heb dit bij een andere (originele) snor ook gedaan tot maximaal "brom" stand. Scheelde ongeveer 7 km/uur op de teller.
Zie ook:
viewtopic.php?t=3436
viewtopic.php?t=3505
Geplaatst: 12 okt 2006 22:39
door C. van Klaveren
Geachte Tomosfreaks, …
Ik heb de ontsteking weer nader bekeken en kom tot de volgende conclusie:
Op het vliegwiel staat een hele rij centers. Als ik die centers tegenover de onderste streep op het carter zet, (Het ontstekings moment van de snor), dan staat de zuiger op 0,9 mm voor het bovenste dode punt. (BDP)
Als je nu het vliegwiel wederom rond draait (haal je de hysteresis er uit) en je zet de centers voor de bovenste streep op het carter en dan blijkt …… , na controle meting, dat de zuiger op 1,9 mm voor het (BDP) Bovenste Doden Punt staat. {Op twee verschillende manieren gemeten}
Als ik het nu goed heb, moet de brom uitvoering op de bovenste streep afgesteld staan, wat dan zou overeen komen met een voorontsteking van 1,2 mm.
DIT BLIJKT DUS NIET ZO.
Dat mijn conclusie juist is bleek; toen ik eerst mijn voorontsteking “op de bollefooi “ iets verstelde >>> richting de Brom streep. En op een later tijdstip mijn voor-onsteking precies op de Bromstreep zette.
Gevolg: In eerste instantie loopt je motor beter en sneller. (een paar Km)
In 2e instantie loopt de motor gewoon en de snelheid vermindert.
Dus, ...... ik heb het al een keer op de deze site gelezen, je moet het juiste ontsteek-moment zelf opzoeken. En wel door testrijden en steeds de ankerplaat iets te verdraaien totdat hij op zijn snelst rijdt.
Wel lastig om iedere keer je carterhelft er af te halen. [Hij moet er tenslotte op zitten om te kunnen starten]
Ten zei je minimaal 13 km p\u kunt lopen. Dan kan je hem ook gewoon aanlopen.
Maar, nu ben ik er nog niet uit. Want de vraag blijft: Waar is het BDP (Bovenste Dode Punt) op de ankerplaat. Je moet toch ergens van uitgaan.
Wel dat punt is er niet. Blijft over, een ander vast punt vaststellen.
Tip 1:Als je jou ontsteking voor het eerst bekijkt ( en er is nog niet aan gewerkt geweest) zet dan een center op de ankerplaat tegenover de onderste streep bij een Snor. {HEB IK OOK GEDAAN, [komt later altijd van pas]} En bij de bovenste streep bij de Brom. Dan heb je ten minste een basis (aangenomen) vast punt.
Maar om nu een absoluut punt te verkrijgen is er maar één weg. Bekijk je ontsteekmoment m.b.v. een stroboscoop. {Moet je wel aan een stroboscoop komen (of hebben), je carterdeksel er af halen en dan aantrappen}
Als je dat voor elkaar hebt kan je echt zien op welk moment de ontsteking plaats vindt.
(Gerelateerd aan de centers op het vliegwiel)
Als dan het ontsteekmoment gelijk met een van de strepen valt, is het BDP verder makkelijk met de schuifmaat te bepalen. (Of een speciaal meet instrument daarvoor, wat je in het bougiegat kan draaien)
Geplaatst: 13 okt 2006 23:44
door C. van Klaveren
Ter aanvulling mijn zuigerstop en mijn ontsteking afstelmeter.
Mijn basis afstelling gecenterd. (let op de center)
Mijn ontsteking vervroegd ± op 1.2 mm voor het BDP (let op de center)

Geplaatst: 06 nov 2006 22:51
door C. van Klaveren
Geachte Tomosfreaks
Ik heb niet zo de tijd, maar ik ben weer ff verder gegaan met de afstelling van ons Tomosje.
De onsteking staat nu op de bovenste streep afgesteld. [bromstreep] Is overigens 1.9mm voorontsteking.
Ik heb het luchtfilterhuis leeg gemaakt en een dikkere pijp in het frame laten steken. (E.e.a. aangepast)[Geeft een goed geluid] En een luchtfilter direkt op de carb. gezet. (paste er ruim in, maar een stukje tesa band doet wonderen)
Wel, hij liep vanochtend 42 ECHTE Km,s. En dat is niet slecht met een 8mm carb en een vent van ruim 80 Kg er op. En trekken doet hij prima.
setup: normale snorzuiger, normale cylinder (waarvan de uitlaatpoort schoon is gemaakt met een vijl. Dus roetvrij), spruitstuk ontgrensd, imitatie uitlaat Tomos (met 25mm bocht) en geen koppakking tussen kop en cylinder. En de normale snortandwielen.
Hij snort als een naaimachine. (je hoort `m aankomen0
Apropo: Ter informatie PAS OP om aan je uitlaatpoort te vijlen. (omhoog dan wel. Het kost je koppel (kracht) Je brengt er alleen meer toeren in, als je de wind mee hebt.
Op dat luchtfilter kom ik nog terug, dat is in ontwikkeling. (met begrenser)
Vervolg stap is: de ontsteking nog vroeger zetten. (als ik tijd er voor heb)
Geplaatst: 06 nov 2006 23:44
door Tossie
42km/h, dat doe je goed!
Ik weeg zelf 95 echte kilo's

en kom met alleen immitatie uitlaat en 26 atw op de 35km/h ongeveer