Pagina 1 van 1

opvoerprobleem met Flexer s25

Geplaatst: 21 apr 2007 21:51
door Bal
Heb onlangs een nieuwe Tomos Flexer 25s voor mijn vrouw gekocht. Aan de brommerboer gevraagd deze wat sneller te laten rijden. Hij heeft een standaard bromuitlaat geplaatst en meer wilde hij niet doen. Snor reed toen ca. 28 km. Na wat adviezen te hebben gelezen op dit forum ben ik naar een meer gespecialiseerde brommerboer gegaan en mij ook daar laten adviseren hoe ik de snor nog iets sneller (ca. 45 is genoeg) kon laten rijden.
Advies:
-snelle 50cc aluminium vervangingscilinder+zuiger
-onbegrenst 12 mm spruitstuk
-Dell. 15/15 caburateur (met div. spoeiers om af te stellen 68,62,58)
Aangezien ik (heel) vroeger ook veel aan mijn kreidlertje gesleuteld heb, heb ik de spullen maar gekocht (ruim 120 EUR) en het zelf op de snor gemonteerd. Het monteren ging goed. Resultaat: Teleurstellend. Snor loopt nog geen 30km. start redelijk goed, maar draait stationair niet goed en slaat af (warm koud maakt niet uit), loopt tijdens rijden wel regelmatig maar houdt voor de 30km in. Heb de verschillende sproeiers uitgeprobeerd. 68 lijkt teveel, 58 te klein dus zit nu de 62 er in. Wellicht is 62 ook nog te groot, maar ik heb ff geen andere maat.
Ik snap niet waarom de snor niet sneller loopt en wat ik er verder nog aan moet doen.
Huidige setup (flexer S25 is nieuw van 4/2007):
-50cc snelle aluminium cilinder+zuiger (DMP vervangingscilinder)
-standaard snor cilinderkop
-onbegrenst 12 mm spruitstuk
-Dell. 15/15 carburateur
-standaard filter aangesloten
-standaard tandwielen 26/33

Wie kan mij adviseren?

Geplaatst: 21 apr 2007 23:38
door Orio
Bij het luchtfilter moet het slangetje eruit gehaald worden. Deze begrenzing zit standaard op een snor. Hierdoor krijgt de snor meer lucht.

Ook kan het tandwiel achter beter worden vervangen door eentje van 28 of 26. Door een kleiner tandwiel gaat de topsnelheid omhoog (ten koste van de snelheid waarmee de snor optrekt).

Voor de juiste sproeier kun je hier kijken voor een indicatie van de kleur van de bougie:

http://www.tomosforum.nl/exploded_views ... anual.html

De indicatie voor de sproeier is tussen de 60 en 62 voor een 15/15 carburateur in combinatie met een standaard (onbegrensd) luchtfilter.
Haal dan eerst de begrenzing uit het luchtfilter.

Er zijn nog meer verschillen tussen brom en snor:
http://www.tomosforum.nl/tutorials/opvo ... _brom.html

Al met al een onvolledig advies van de brommerboer. De vervanging van de cilinder was niet nodig, lijkt me.

Aanpassing van de ontsteking waardoor de snor beter loopt:
viewtopic.php?t=3505

Succes

Geplaatst: 22 apr 2007 10:16
door Bal
Orio bedankt voor je adviezen.
Heb het luchtfilter uit elkaar gehaald maar ik kan daarin geen slangetje ontdekken (zit allen wat schuim en luchtkamers in).
Aan de tandwielverhouding wil ik liever niets doen (i.v.m. trekkracht), anders had ik dat gelijk gedaan en mij een hoop geld en tijd bespaard.
Ik ga een 60 sproeier uitproberen.
Ik vind het aanpassen van de onsteking te lastig (denk ik), dat laat ik de brommerboer wel doen. Ik ga er trouwens toch verhaal halen. Vindt het geen stijl mij ruim 120 eurie afhandig te maken, wat niets uithaalt. Daarnaast rijdt de nieuwe snor nu voor geen meter meer en heb een mopperende echtgenoot.
Groet.

Geplaatst: 22 apr 2007 11:29
door Bruckenfock
Vergeleken met mijn eigen snor begrijp ik hier echt niets van. Omdat ik mij ook graag vastbijt in dergelijke zaken wil ik graag meedenken.
Vorige herfst kocht ik een nagelnieuwe (de eigenaar had er nog geen 50 km op gereden) snor van 2003. Die had dus een paar jaar ongebruikt in de schuur gestaan. Hij liep echt "K" en daar was ik snel zat van. Inhouden bij vol gas, weinig trekkracht en snelheid ongeveer 23 km per uur als hij gloeiend heet was. Twee weken geleden besloot ik op dit forum tips te verzamelen om er iets aan te doen. Er zat zo'n dunne uitlaat met extra bocht op. Ik heb een chromen imitatieuitlaat voor 25 Euro gehaald en dat was het dan. Hij loopt nu ruim 40, heeft veel trekkracht en rijdt als een zonnetje. verder niets aan gedaan. Een slangetje in het luchtfilter kon ik niet ontdekken, alleen schuim. Ook niet eens naar de sproeier gekeken. Bal, op mijn cylinder stat "Tomos A5" en op de kop "D 25". Wat staat er op jouw oorspronkelijke cylinder en kop?
Voor de kenners: is dat normaal voor een snor of moet ik nu gaan veronderstellen dat mijn snor in eerste instantie als brommer is opgebouwd (incl. sproeier en zonder slangetje) en toen ze zagen dat het een snor moest worden er alleen een snorkop en een snoruitlaat met extra bocht op hebben gezet? Ze worden immers op bestelling gemaakt. Ik ben dus benieuwd wat er op de cylinder en kop van de flexer van Bal staat. Stap voor stap moet hier toch uit te komen zijn. Ik ben benieuwd.

Opa Bruckenfock

Geplaatst: 22 apr 2007 14:02
door Bal
Beste Bruckenfock.
Op mijn cylinderkop staat ook D25 en op de cylinder ook A5. Die zijn dus gelijkwaardig aan die van jou. Ik zou ook heel blij zijn geweest met alleen een uitlaatje.....en dan 40 halen. Wellicht is de standaard bromuitlaat het probleem (ik wil overigens niet teveel lawaai).
Ik gebruik nu dus de originele cylinderkop en een 50cc DMP cylinder, wat dus geen R.. uithaalt. Is het verstandig de licht aluminium DMP cylinder te laten zitten of beter de standaard zware gietijzeren A5 cylinder met het onbegrensde spruitstuk terug te plaatsen? (niet dat ik dan veel aan de DMP cylinder heb want die nemen ze warschijnlijk toch niet terug). Zo op het oog zit er, m.u.v. het materiaal, geen verschil tussen die cylinders.
Ik kijk ook uit naar meer reacties en/of oplossingen.

Groet Bal

Geplaatst: 22 apr 2007 15:04
door Bruckenfock
Ik zou alles weer terugplaatsen, behalve de allereerste uitlaat. Dan naar de bromboer toe en vragen of je een imitatieuitlaat mag proberen, op basis van "no cure no pay". Neem dan een verchroomde zonder katalysator. Die maakt niet meer lawaai dan de originele. Daar moet hij wel mee akkoord gaan, want zijn eerdere adviezen waren waardeloos. Misschien dat hij die cylinder nog wel terug wil nemen of ruilen tegen de imitatieuitlaat. Hij is je wel iets verplicht.

Succes!

HB

Geplaatst: 22 apr 2007 16:19
door Bal
Wat mij verder is opgevallen is dat er tussen de standaard cylinder en het spruitstuk een membraam zit. Die zit nu niet tussen de nieuwe DMP cylinder en het nieuwe onbegrensde spruitstuk. Wat doet dat membraam? en moet die er niet tussen?

Geplaatst: 22 apr 2007 18:32
door Paul123
Het membraan regelt het vacuum wat dmv je zuiger aangezogen wordt.

Zuiger creert vacuum waardoor benzine naar binnen gezogen wordt, na verbranding kleppen de membraanklepjes weer aar de originele positie.

Hiervan kan ik dus zien dat er een membraan tussen moet, die regelt de benzine toevoer dmv dicht en open gaan. Hierdoor zal de snor ook beter stationair gaan lopen.

Mvg, Paul.

Geplaatst: 22 apr 2007 19:25
door Bruckenfock
De grootste begrenzer van een snor is die uitlaat. Ten eerste is de diameter al kleiner dan een imitatie, ten tweede de extra bocht, daarnaast zit in het begin, waar hij aan de cylinder zit, ook nog eens een extra "prop". De motor stikt in zijn uitlaatgassen. Dat is natuurlijk nooit goed voor zo'n motortje.

HB

Geplaatst: 22 apr 2007 20:32
door Bal
Ik ben er inmiddels achter dat het membraam het grote probleem was van het onregelmatig lopen. Stom dat de brommerboer die er niet even bijverkocht heeft! (moet je maar net weten).
Ik heb nu toch ook maar de standaard cylinder teruggeplaatst met membraam, onbegrensde spruitstuk en de Dell.15/15. De DPM cylinder krijgt de brommerboer retour of ruil hem voor een betere uitlaat.
De snor loopt nu prima, trekt snel op en loopt nu ca. 35km.
Op zijn top merk ik wel dat hij begint te pruttelen, iets inhouden om vervolgens weer iets sneller te rijden, enz. enz.
Er zit nu een 62 sproeier in. Ik heb een 68 geprobeerd, maar daardoor liep hij 25km. Ook een 58 geprobeerd, maar dan komt hij tekort en slaat uit. Andere maten sproeiers heb ik even niet.
Wat zou nu de beste maat sproeier zijn? Iets groter dan 62 of juist iets kleiner? Of komt dat pruttelen en inhouden/versnellen van iets anders?

Bedankt in ieder gaval voor jullie adviezen, zo kom ik elke keer een stukje verder.
Groet, Bal

Geplaatst: 23 apr 2007 14:45
door Tossie
Rij je met standaard luchtfilter of met de gaasfilter die meestal bij de 15/15 zit?

Je kan ook even een stukje rijden (volgas) en vervolgens de kleur van de bougie bekijken. Als de kleur dan te licht is moet je nog wat groter, is deze zwart kan je maatje 60 proberen :)

Geplaatst: 23 apr 2007 15:45
door Robin
Lol, je wilt met een standaard tomos achtertandwiel snel gaan rijden.
Gaat je nooit lukken. Heb jij ooit eens in de eerste versnelling 40km proberen te trappen op je fiets. Moet je aardig door trappen ook is het niet goed voor je motertje want die draait een heel stuk harder.
Standaard 33 achtertandwiel is echt bagger, je hoeft maar iemand achterop te hebben en je achterwiel komt omhoog.
Raad je zeker aan op naar 26/28 te gaan als je nog harder wilt zonder je motertje stuk te laten lopen.

Ook is het blokje van een snor ook net iets anders.
Een snor heeft van de hoofdas naar de midden as een te korte overbrenging waardoor je voortandwiel niet harder kan draaien omdat dus te kort is. Wil je *motor minder toeren laten draaien zit er niks anders op om een hele kleine achtertandwiel te nemen of een bromvertandingsblok set die dus langer doet om naar de top te laten lopen. Met een bromkop kan je je trekkracht weer mee corrigeren.

Geplaatst: 23 apr 2007 21:04
door freaky_Tomos
Lol, je wilt met een standaard tomos achtertandwiel snel gaan rijden.
Gaat je nooit lukken. Heb jij ooit eens in de eerste versnelling 40km proberen te trappen op je fiets. Moet je aardig door trappen ook is het niet goed voor je motertje want die draait een heel stuk harder.
Standaard 33 achtertandwiel is echt bagger, je hoeft maar iemand achterop te hebben en je achterwiel komt omhoog.
Raad je zeker aan op naar 26/28 te gaan als je nog harder wilt zonder je motertje stuk te laten lopen.

Ook is het blokje van een snor ook net iets anders.
Een snor heeft van de hoofdas naar de midden as een te korte overbrenging waardoor je voortandwiel niet harder kan draaien omdat dus te kort is. Wil je motor minder toeren laten draaien zit er niks anders op om een hele kleine achtertandwiel te nemen of een bromvertandingsblok set die dus langer doet om naar de top te laten lopen. Met een bromkop kan je je trekkracht weer mee corrigeren.
doe je goed :wink:

Geplaatst: 23 apr 2007 21:39
door Bal
T: ik rij nu met het standaard luchtfilter, de gaasfilter maakt mij teveel lawaai. Ga de bougie bekijken.
R:OK ga ik doen (maakt 26 of 28 veel uit in snelheid?) Ga ik gelijk het verlies aan trekkracht compenseren door het plaatsen van een bromkop (wellicht wil de brommerboer die ruilen tegen de cylinder die nu over heb). Laat jullie het resultaat wel even weten.

Heb nog een vraagje aan jullie: heeft het denken jullie zin om met de huidige setup de onsteking van snor naar brom te zetten? (heb er het e.e.a. over gelezen op het forum).

Wederom bedankt voor de adviezen.

Geplaatst: 23 apr 2007 21:59
door Orio
Het veranderen van de ontsteking heeft zeker zin, vind ik. De motor gaat hierdoor beter en trillingsvrijer lopen. Ik merkte duidelijk verschil.

Ik heb net mijn 26tw verwisseld met een 28tw dat scheelt wat in trekkracht en topsnelheid. Nu met 28tw trekt ie van okm naar zijn topsnelheid beter op. De snelheid scheelt (op gevoel) zo'n 5 km per uur.

Met een 26tw verlies je te veel trekkracht. De bromkop is ook een goed idee. Zelf heb ik deze afgevlakt om nog meer trekkracht te krijgen maar daar heb ik een beetje spijt van. Hij maakt nu wat meer lawaai en het scheelt niet zoveel.

Geplaatst: 23 apr 2007 22:57
door Tossie
Ik heb zelf ook een 28 tandwiel achter, dit omdat dit zegmaar in het midden zit van 33 en 22, het rijdt goed moet ik zeggen :)

Geplaatst: 24 apr 2007 13:08
door MiloBuur
Het veranderen van de ontsteking heeft zeker zin, vind ik. De motor gaat hierdoor beter en trillingsvrijer lopen. Ik merkte duidelijk verschil.

Ik heb net mijn 26tw verwisseld met een 28tw dat scheelt wat in trekkracht en topsnelheid. Nu met 28tw trekt ie van okm naar zijn topsnelheid beter op. De snelheid scheelt (op gevoel) zo'n 5 km per uur.

Met een 26tw verlies je te veel trekkracht. De bromkop is ook een goed idee. Zelf heb ik deze afgevlakt om nog meer trekkracht te krijgen maar daar heb ik een beetje spijt van. Hij maakt nu wat meer lawaai en het scheelt niet zoveel.
als je brommer nu echt meer lawaai maakt lekt hij waarschijnlijk lucht tussen de cilinder en de cilinderkop. (had ik zelf na het vlakken van mijn kop)
Je kan bij een stationair draaiende motor even met je hand rond je cilinder voelen om te zien of ergens lucht voelt 'lekken'
Als dat het geval is zou dat ook kunnen verklaren waarom de brommer niet veel beter optrekt. Je hebt dan namelijk minder compressie.
(toch?, verbeter me aub als ik het fout heb)

Heb je nu een koppakking gemonteerd? Dat wil nog wel eens schelen namelijk :wink:

Geplaatst: 24 apr 2007 16:31
door T1nge
met std. 33 atw trek je met alleen snel uitlaat en ori cilinder voor geen meter op hoor... dus met 28 zal dat allemaal niet veel beter worden.. bromkop is mischien wel goed idee, compenseert aardig wat in trekkracht denk ik

Geplaatst: 24 apr 2007 19:19
door Robin
Ik heb zelf ook een 28 tandwiel achter, dit omdat dit zegmaar in het midden zit van 33 en 22, het rijdt goed moet ik zeggen :)
Draait ie bij jou niet te veel toeren met 28 tandwiel. Of loopt je blokkie echt rustig? Als je een snor hebt.