Pagina 1 van 2
Warmtegraad bougie
Geplaatst: 10 mei 2007 12:26
door Bruckenfock
Wie kan mij zeggen welke warmtegraad de volgende bougies hebben:
Champion L86
Enker F75
NGKBP6HS
Bosch W7AC
Voor mij is het allemaal "abrakadabra"
Ik wil ze alledrie in mijn standaard snor uitproberen.
Ik wacht jullie reactie af.
Geplaatst: 10 mei 2007 13:48
door TQ Rider
ngk heeft warmtegraand 6 en bosch warmtegraad 7 en die andere twee weet ik niet
Geplaatst: 11 mei 2007 13:26
door shadowranger
Volgens mij zijn het allemaal bougies geschikt voor de Tomos. Het ene merk noemt het zus, het andere zo. Tenzij je fan bent van één bepaald merk en er erg goede ervaringen mee hebt blijf je met die rondrijden. Voor de rest maakt het niet uit. Meestal komen de bougie warmtewaarden niet verder dan 5 tot 7. Alleen de hoogtoerige motoren (zoals scooters) hebben een hogere warmtegraad. Als je je bromboer verteld welke brommer je hebt weet hij wel welke je moet hebben.
Ter info. Bosch houdt standaard W5AC aan voor snortomosjes. Alleen voor iemand die langere ritten voluit rijdt of met een opgevoerde Tomos rijdt gaat naar W7AC of W8AC. Deze hebben een beter warmteafgifte.
Geplaatst: 11 mei 2007 15:14
door J1
rijd je brommer beter als je een goede warmtegraad bougie hebt? want ik rij nu met 65cc nog met de zelfde standaard bougie, is dit slecht?
Geplaatst: 11 mei 2007 16:56
door Sjaan
het is voor de zuiger niet goed, als je lang door rijdt met die bougie kan er een gat in je zuiger komen.
Geplaatst: 11 mei 2007 19:44
door Bruckenfock
Hallo Shadowranger en anderen,
Op dit moment neem ik proeven met nieuwe bougies, vandaar mijn vragen. Ik heb een A 35 snor van 2003 met een imitatieuitlaat. Loopt ongeveer 37/38 zonder verdere ontgrenzingen. De Bosna Super F75 wordt mooi koffiebruin met op de onderkant schacht een zwart randje. De NGK BP6HS komt er echter pikzwart uit. Nu heb ik er een Champion L86 in gedaan en ga na een paar dagen kijken hoe die er uitkomt. Het maakt dus wel degelijk verschil.
Ik houd jullie op de hoogte.
Geplaatst: 11 mei 2007 21:18
door Robin
Volgens mij zijn het allemaal bougies geschikt voor de Tomos. Het ene merk noemt het zus, het andere zo. Tenzij je fan bent van één bepaald merk en er erg goede ervaringen mee hebt blijf je met die rondrijden. Voor de rest maakt het niet uit. Meestal komen de bougie warmtewaarden niet verder dan 5 tot 7. Alleen de hoogtoerige motoren (zoals scooters) hebben een hogere warmtegraad. Als je je bromboer verteld welke brommer je hebt weet hij wel welke je moet hebben.
Ter info. Bosch houdt standaard W5AC aan voor snortomosjes. Alleen voor iemand die langere ritten voluit rijdt of met een opgevoerde Tomos rijdt gaat naar W7AC of W8AC. Deze hebben een beter warmteafgifte.
Je bedoel vast een lagere warmte graad bougie?
Want hoe meer toeren het voertuig draait des te sneller die op bedrijfstemperatuur is, des te kouder de bougie moet. Anders zal de *motor overhitten en kan de benzine gaan zelf ontbranden.
Vanaf 5 is het dus een hete bougie. Ga je met dat getal omhoog zal de bougie dus kouder worden. Daarom rijden standaard scooters met een 7 en race scooters met 8/9/10. En snor tomos zal bij een 10 dus niet op temperatuur komen en gaat dus stotteren.
Geplaatst: 12 mei 2007 00:25
door C. van Klaveren
Geachte vrienden,
Er vroeg iemand iets over bougie`s
Ik keek toevallig ff. Wel ik heb daar iets over. (Uitgevist en in m`n archiefje gezet. Dat kan wel eens goed uitkomen zo als nu)
Dus bij deze:
Warmtegraad Bougies:
KLG F20 = W125 T1 Bosch W8AC, W7AC warm
KLG F50 = W175 T1 Bosch W5AC normaal
KLG F70 = W225 T1 KLG F70 normaal
KLG F75 = W225 T1 Champion L86, L86C, L7 warm
NGK B6HS, B8HS, BP6HS normaal
Bosch W8D = W145
De Bosch W225T1 en Beru 225/14 en NGK B6H zijn gelijk aan elkaar.
Bougies met een lange schacht zijn warme. En met een korte koude.
[Het gaat er om hoe snel de warmte weg kan naar de kop]
Je kan een interpretatie maken van de warmtegraad door de schachtdiepte op te meten en te vergelijken met een bougie waar je de warmtegraad van weet.
[Zet de diepte af tegen de warmtegraad en je kan de warmtegraad van de onbekende bougie ‘globaal’ bepalen]
De koude bougie kan de zorg voor dragen dat de motor niet genoeg op temperatuur komt. En dan werkt het zelfreiniging effect niet en vervuilt alles (cil. + kop) door roet en olieaanslag.
Doe je voordeel er mee.
Ik heb zelf de orginele F75 van Bosch er in zitten. (in beide Tomosjes)
Let wel op de elektrode afstand. (0.45 mm)
Bij de nieuwe die ik ff heb gekocht stond hij ook van de fabriek uit op 0.8 mm.
Oh en voor de goede orde: Met een koude bougie start hij slecht. En dat heb ik al meer gemeld, als je Tomosje geen 8 a 10 duizend toeren draait is een kouwe niet nodig.
Volgende info:
Als de aard elektrode na een week rijden dunner begint te worden is het nodig dat je een IETS koudere er in zet.
Groeten
Geplaatst: 12 mei 2007 09:42
door Bruckenfock
Kees ook bedankt voor de goede informatie.
Zoals je hier hebt kunnen lezen neem ik op dit moment proeven met nieuwe bougies. Ik zal de resultaten blijven vermelden. Denk je dat het uitproberen van een Splitfire nog zinvol kan zijn?
Geplaatst: 13 mei 2007 08:58
door C. van Klaveren
Geachte Tomos rijder(s)
Ik mis ff de kennis van de splitfire.
Is dat soms zo`n bougie waar de massa elektrode gespleten is ?
Want dat model kan ik nog van uit mijn jeugd.
Als dat zo is, wist ik niet dat ze nog bestonden.
En wat het proberen aangaat. Altijd zinvol. Als je de ervaring(en) maar opschrijft. Maar persoonlijk geloof ik niet dat het vermeerdering van snelheid te weeg brengt. Lochisch gezien vonkt de bougie maar éénmaal per arbeidsslag. En of het vonkje nu 3 mm naar links of naar rechts tot ontbranding leidt zal weinig schelen.
Tot zover gemeld
Geplaatst: 15 mei 2007 11:38
door freaky_Tomos
Volgende info:
Als de aard elektrode na een week rijden dunner begint te worden is het nodig dat je een IETS koudere er in zet.
goeie info, dit wist ik zelfs ook nog niet
de splitfire bougies zijn ook een tikje duurder maar de reden ven de slangentong elektrode is volgens mij dat de vonk naar 2 punten gaat en dus de verbranding beter wordt
Geplaatst: 15 mei 2007 22:28
door shadowranger
Ja, dat willen ze je doen geloven volgens de afbeelding, maar een elektrische vonk zoekt altijd de weg van de minste weerstand, en als er contact gelegd is tussen de massa- en puntelectrode springt de vonk gewoon over (en niet alleen op dat slangetong uiteinde).
Dat van een slijtende massa-elektrode kende ik nog niet, wel dat de afstand ertussen kan vergroten door invloed van warmte waardoor de vonkoverslag moeilijker kan verlopen.
@C. van Klaveren: Misschien bedoel je dat de centrale elektrode harder afslijt bij een te warme bougie? Deze wordt (bij alle bougies) rond en daarom adviseert men ook om deze 1 keer per jaar de vervangen (bij normaal dagelijks gebruik). Mij is altijd geleerd om een kouder type te monteren als je langere ritten maakt. In de stad (korte ritjes, veel optrekken en stationair lopen) een standaard warmtegraad. Verder is het aan jezelf of je vind dat je lekker rijdt.
Geplaatst: 16 mei 2007 09:37
door canaQ
*ff snel een vraagje tussendoor*
Mijn Tomos loopt nu ongeveer 65/70. Er zit nog steeds een *standaard bougie in. Wij hebben thuis nog een stuk of 4 gloednieuwe Bosch W8AC liggen. Is het slim om die er in te doen?
Bedankt!

Geplaatst: 16 mei 2007 21:13
door shadowranger
Als de schacht evenlang is (het gedeelte dat in je cilinder gaat) gewoon proberen. Denk dat ie wat te koud is, maar door eigen ervaring kun je erachter komen of deze voldoet. Erop lopen doet ie wel.
Geplaatst: 17 mei 2007 09:59
door canaQ
En ik kan er niks anders mee kapot maken ofzo?
Geplaatst: 17 mei 2007 13:58
door shadowranger
Nee, alleen loop je kans dat je bougie aankoekt, omdat door de warmtegraad deze zichzelf niet schoonbrand.
Let er wel op dat je bougie niet te ver in de cilinder steekt, anders raakt deze de bovenzijde van je zuiger.
Geplaatst: 17 mei 2007 18:07
door Bruckenfock
Jongens,
Ik heb mij de afgelopen dagen nogal verdiept in de warmtegraad van bougies. Op dit moment zit er in mijn snor een Champion L86. Tot nu toe loopt hij daar verreweg het beste op. Geen gestotter, motor snel op temperatuur en geen hinderlijke trillingen van het frame. Na het weekend ga ik de kleur bekijken. Daarna ga ik de NGK B5HS uitproberen.
Bij de NGK bougies en de Bosch is het oppassen geblazen. Het is daar met de nummering precies andersom. Heel verneukeratief.
De NGK B5HS is een warme bougie. De oplopende nummering bij NGK betekent telkens een iets koudere (6,7,8,9,10).
Bij Bosch is dat andersom:
De Bosch W5AC=NGK B7HS
De Bosch W7AC=NGK B6HS
De Bosch W8AC=NGK B5HS
De Champion L86 is gelijk aan NGK B6HS of F75
Ik heb nu al gemerkt dus dat het wel degelijk verschil maakt welke bougie er in zit. Zie hier boven. Ik ben benieuwd hoe de NGK B5HS het gaat doen.
Jullie horen het.
Geplaatst: 21 mei 2007 15:12
door Bruckenfock
De Champion L86 bekeken. Electroden mooi koffiebruin, het randje onder de schroefdraad is enigszins zwart. Op deze bougie loopt mijn snor het mooist, vooral na een paar kilometer. Geen trillingen of schokkerig rijden. Deze bougie is ook in de handel als een Piaggio/Gilera, type P86M, maar is een Champion, staat ook op het doosje.
Een ervaringsdeskundige (werkt bij een bromboer) vertelde mij dat de Tomos snor (ook met een imitatieuitlaat) het mooist loopt op een NGK B5HS. Een nog iets warmere bougie dus. De equivalent daarvan is de Bosch W8AC. De Tomos snor heeft zo'n grote cylinder en kop dat deze koeling genoeg krijgen. Dus die ga ik ook nog uitproberen.
Keep them "snorring".
Geplaatst: 01 jun 2007 19:33
door Bruckenfock
De aanbeveling van de bromboer klopte niet. Op de B5HS loopt mijn snor niet optimaal. Kwam er trouwens wel kofiiebruin uit.
Mijn bevinding is dat de snor, met alleen een imitatieuitlaat zonder extra bocht en verder standaard, het beste loopt op een CHAMPION L86. Meer accceleratie en hogere top dan met de rest van de uitgeprobeerde bougies.
En hij loopt op z'n top zonder hinderlijke trillingen ongeveer 37.
Groeten,
Opa
Geplaatst: 01 jun 2007 23:41
door freaky_Tomos
het loont dus om wat bougies te proberen.
tijd om een 6je dr in te douwen