Pagina 1 van 1
Hoe kan je zien welk blok je hebt ?
Geplaatst: 14 mei 2007 20:47
door Tomosmike
Hey,
Ik heb een oude tomos gekregen van iemand (weet niet welk model).
Ik heb hier op het forum rondgekeken, ook bij de tutorials enzo, maar het word me niet echt duidelijk welk blok ik nu precies onder mijn tomos heb. Ik wil namelijk een andere carburateur monteren en miss. later een andere uitlaat.
De carburateur hangt in het midden onder het blok, dus recht achter de cilinder, het is volgens mij onmogelijk om bij de carburateur te komen zonder het blok te verwijderen
Geplaatst: 14 mei 2007 20:49
door shadowranger
Heb je een ei-cilinder of een vierkante met membraam? Kun je misschien wat foto's maken?
Geplaatst: 14 mei 2007 22:46
door Robin
Denk dat ie een ei cilinder heeft omdat ie spreekt van een oude tomos.
Dus waarschijnlijk met een encarwi carburateur.
Geplaatst: 15 mei 2007 14:06
door Tomosmike
Geplaatst: 15 mei 2007 15:05
door Volty
duidelijk, een 2 speed blok met membraancilinder.
Alleen het model ken ik niet.. maar dat boeit niet, ze zijn allemaal toch hetzelfde..
Geplaatst: 15 mei 2007 18:57
door Tomosmike
duidelijk, een 2 speed blok met membraancilinder.
Alleen het model ken ik niet.. maar dat boeit niet, ze zijn allemaal toch hetzelfde..
Ok, is dat een a5 blok ? En kan iemand zo zien of een 45 km p/u blok is of 25 ?
Geplaatst: 15 mei 2007 22:07
door shadowranger
Gezien de codering op de kop (d25) is dit van oorsprong een snorblok.
Dit blok is het zogenaamde A35 blok (membraamcilinder met de carburateur er recht achter). Vaak is deze uitgevoerd met puntenontsteking en nog niet electronisch. Bij jou zie ik geen bobine zitten, dus als je het zeker wil weten moet je ff de linker carterkap verwijderen
De electronische versie is pas ingebouwd bij de A5 blokken. Uiterlijk is daar niet veel verschil aan te zien met die van jou, alleen het schuine spruitstuk en de plaats van het luchtfilter en de geruisdemper (bij jou tussen de frameplaten) aan de zijkant van het frame. Later is er nog eens elektrische start aan toegevoegd en kregen de blokken de codering A52/ A55
Dus jouw Tomos is een A35 serie Tomos met metalen kappen met in het rechter motorscherm een gat voor de bediening van de choke. Ik weet niet het niet zeker, maar gelet op het lage(re) stuur (geen dwarsverbinding), de metalen bagagedrager en de ronde koplamp denk ik dat het een Standaard is. Maar als je het zeker wil weten kun je o.v.v. het framenummer en motornummer aan Tomos Nederland schrijven oor info over jouw Tomos. Het mailadres staat op hun site:
info@tomos.nl
Vwb je andere vragen, je kan gewoon een andere carburateur monteren van Dellortho. Ik neem aan dat je nu een 14/9 (standaard snor) carburateur hebt. Wellicht is het zinvol, als je vaak gaat wisselen van sproeier en opvoeren, het spruitstuk te vervangen door een schuin type en aangepast op de carburateur die je wilt gaan gebruiken.
Geplaatst: 15 mei 2007 23:10
door Tomosmike
Gezien de codering op de kop (d25) is dit van oorsprong een snorblok.
Dit blok is het zogenaamde A35 blok (membraamcilinder met de carburateur er recht achter). Vaak is deze uitgevoerd met puntenontsteking en nog niet electronisch. Bij jou zie ik geen bobine zitten, dus als je het zeker wil weten moet je ff de linker carterkap verwijderen
De electronische versie is pas ingebouwd bij de A5 blokken. Uiterlijk is daar niet veel verschil aan te zien met die van jou, alleen het schuine spruitstuk en de plaats van het luchtfilter en de geruisdemper (bij jou tussen de frameplaten) aan de zijkant van het frame. Later is er nog eens elektrische start aan toegevoegd en kregen de blokken de codering A52/ A55
Dus jouw Tomos is een A35 serie Tomos met metalen kappen met in het rechter motorscherm een gat voor de bediening van de choke. Ik weet niet het niet zeker, maar gelet op het lage(re) stuur (geen dwarsverbinding), de metalen bagagedrager en de ronde koplamp denk ik dat het een Standaard is. Maar als je het zeker wil weten kun je o.v.v. het framenummer en motornummer aan Tomos Nederland schrijven oor info over jouw Tomos. Het mailadres staat op hun site:
info@tomos.nl
Vwb je andere vragen, je kan gewoon een andere carburateur monteren van Dellortho. Ik neem aan dat je nu een 14/9 (standaard snor) carburateur hebt. Wellicht is het zinvol, als je vaak gaat wisselen van sproeier en opvoeren, het spruitstuk te vervangen door een schuin type en aangepast op de carburateur die je wilt gaan gebruiken.
Ik heb wel een bobine, die zit aan de rechterkant (zal er nog foto van maken).
De carburateur die eropzit is een 14/12, dit heb ik net gecontroleerd.
Zo een ander spruitstuk (deze ?
http://www.scoots.nl/plaatjes/Foto/1020.jpg) lijkt mij inderdaad veel handiger omdat je carburateur dan aan de zijkant komt? als je gaat afstellen bij mogelijke aanpassingen kan dit veel sneller. Maar wat moet ik dan doen met mijn luchtfilter?
Geplaatst: 15 mei 2007 23:16
door shadowranger
Je zet er het andere luchtfilter op dat op de zijkant hoort en bind deze vast met ty-wraps. Moet je overigens ook de kappen vervangen/ aanpassen want het zijfilter neemt iets meer plaats in. Je kan ook het hele handeltje wat je nu hebt ernaast plaatsen, dat maakt niet uit. Zorg er wel voor dat het gat in de geruisdemper omlaag zit ivm de troep die van het achterwiel afkomt. Ergens heeft iemand dit al eens gepost, met foto's. Moet je maar ff zoeken
Let op, die afbeelding is een type met powerboxaansluiting en op de wierkante plaat staat 10mm rond. Standaard is 12 mm.
Geplaatst: 16 mei 2007 09:00
door Tomosmike
Je zet er het andere luchtfilter op dat op de zijkant hoort en bind deze vast met ty-wraps. Moet je overigens ook de kappen vervangen/ aanpassen want het zijfilter neemt iets meer plaats in. Je kan ook het hele handeltje wat je nu hebt ernaast plaatsen, dat maakt niet uit. Zorg er wel voor dat het gat in de geruisdemper omlaag zit ivm de troep die van het achterwiel afkomt. Ergens heeft iemand dit al eens gepost, met foto's. Moet je maar ff zoeken
Let op, die afbeelding is een type met powerboxaansluiting en op de wierkante plaat staat 10mm rond. Standaard is 12 mm.
Ok dank je wel, ik moet dus even het standaard spruitstuk halen die naar de zijkant gaat, of zijn er ook nog andere met grotere doorlaat? Bij welk model zit het luchtfilter als standaard aan de zijkant, dan kan ik kijken of die kappen en het luchtfilter misschien hier worden aangeboden.
Geplaatst: 16 mei 2007 21:12
door shadowranger
Het model is hetzelfde als jouw frame, maar de versie met het filter aan de rechterkant heeft een gat aan de zijkant waar de aanzuigbuis(je) in gaat. De kappen zijn van kunststof. Je kan ook je huidige kappen aanpassen (zie elders in dit forum hoe dit moet). Overigens is er op Marktplaats ook genoeg te vinden hiervan.
Je kan een standaard spruitstuk kopen. Er zullen ook wel grotere te koop zijn, dat moet je bij je bromboer vragen.