Pagina 1 van 1

afstellen carberateur

Geplaatst: 09 jun 2007 12:58
door ingmar
ik moet me carberateur of hoe je dat ook schrijf afstellen.


Maaar volgens die jongen vaarvan ik hem heb moet ik aan een schroefje draaien op de carberateur maar hoe ken ik weet waarneer hij goed is afgestelt?

Geplaatst: 09 jun 2007 14:25
door Wappie
luchtscroef zit gewoon bij je cabrateur met een veringtje als goed is gewoon aandraaien totdat ie goed stattioner loopt niet te veel aandraaien waarschijnlijk maar 1 of 2 slagdraai

Geplaatst: 09 jun 2007 16:33
door Volty
Da's geen luchtschroef, maar een stationairschroef. Een luchtschroef is iets heel anders..

Geplaatst: 10 jun 2007 11:15
door C. van Klaveren
Geachte Ingmar,
Je stationair afstellen doe je zo.

Voor de goede orde ga ik er maar even van uit dat de goede sproeiermaat er in zit. (Dit in combinatie met de luchtinlaat situatie)

1. Begin met je motortje warm te rijden.
2. Zet het motortje uit.
3. Draai de stelschroef met het veertje (opzij van je carburateur) voor de helft uit.
4. Start het motortje weer. Mogelijk moet je iets gas geven.
5. Als hij niet blijft lopen (stationair) doe dan het volgende.
6. Draai het gashendel iets open [voorkomt beschadiging van de gasschuif] en draai dan de stationairschroef een hele slag in.
7. Start opnieuw het motortje. Blijft hij lopen, ga dan door met punt 8, anders weer terug naar punt 6.
8. Regel het nu zo met de stationairschroef [iedere keer een kwart slag terug] totdat hij afslaat.
9. Draai je gas weer iet open en draai de stelschroef 1/3 slag of 60° in.
10. Als je alles (inlaat, uitlaat systeem, carburateur en ontsteking) goed voor elkaar hebt, dan loopt hij nog geen 1000 toeren. En ..... hij pakt gelijk op als je gas geeft.

Tot zover even, doe je voordeel er mee.

Geplaatst: 10 jun 2007 11:59
door shadowranger
Nog even een aanvulling, op bovenstaande. Vergeet ook niet de vrije slag van je gaskabel bij te stellen, anders draai je zo een kwart weg zonder dat er wat gebeurt.

Geplaatst: 10 jun 2007 16:30
door ingmar
maar een probleem is hij wil niet starten.
wat moet ik nakijken mensen?

Geplaatst: 10 jun 2007 16:36
door Shenkie
Helemaal niet? ook niet naar een hoop keer kicken of shoken ? en welke kleur heeft je bougie. Kan best zijn dat er een te grote of te kleine sproeier inzit, had ik ook met een te kleine sproeier toen starte die totaal niet en met een paar maten groter deed hij het perfect!

Geplaatst: 10 jun 2007 16:55
door ingmar
maar die jongen waar ik hem heb gekocht hij zei dat hij 2 weken terug nog had gereden maar effies over de sproeier hoe duur is dat?

Geplaatst: 10 jun 2007 17:59
door Volty

Geplaatst: 10 jun 2007 19:02
door Shenkie
maar die jongen waar ik hem heb gekocht hij zei dat hij 2 weken terug nog had gereden maar effies over de sproeier hoe duur is dat?
Sproeiertje kost een euro of 2 , rond die prijs

Geplaatst: 11 jun 2007 00:12
door C. van Klaveren
Beste Ingmar

Kijk eerst of je benzine hebt. Zet de kraan bij voorbaat op zijn reserve.
Kijk of hij vonkt, c.q. de bougie vonkt.
Kijk of alles vast zit en geen valse lucht trekt. Inlaatkant (spruitstuk los, carburateur los, pakkingen goed, etc)
Wat voor carb. zit er op ? Wat voor sproeier zit er in ?
Als die veel groter of kleiner is dan 51 kan daar het probleem zitten. Maar als hij 14 dagen geleden gelopen heeft is er wat ander aan de hand.

Laat die persoon die dat jou verteld het dan even voor komen doen. Ik ben gek op die slimmerikken.

Vraag is kritisch rond en laat ze het maar eens voordoen als het een kleinigheidje is. Daar word je zelf vanzelf snel wijzer van, over brommers en mensen.

Ga 100% precies aan het werk, want met een hamer en beitel zet je geen auto in elkaar.
Want één klein vals lek in je carb. en hij zal het nooit goed doen. (bv)

Geplaatst: 11 jun 2007 15:37
door ingmar
maar kijk als er een klein dingetje stuk is een minidingetje of wat dan ook dan kickt hij gelijk niet meer aan?

dus het kan ook wezen dat er maar 1 klein dingetje is.




ik ga morgen en woensdag aan de slag :wink:


ken iemand me nog meer tips geven?


maar mijn uitlaat was eraf en er kwam na een tijdje kicken soort vuurige knal uit de uitlaat is dat goed?