Pagina 1 van 1

Kleine elektra probleempjes

Geplaatst: 15 jun 2007 18:01
door Stoney3K
(Misschien een ideetje voor een centraal topic? Elektra kleine vragen / problemen topic?)

Mijn Revival heeft al sinds ik hem kocht wat kleine 'nukken' op elektrisch gebied. Don't get me wrong, rijden doet ie wel, en het licht doet het ook gewoon dus in het verkeer heb ik geen problemen. Maar veel van de accesoires hebben zo hun probleempjes.

- De lichtschakelaar (aan de rechterkant) doet raar. Schakelaar in de neutraalstand (normaal toch 'uit'?) gaat alles goed en brand het bovenste (kleine) lampje van mijn koplamp. Zet ik nu de schakelaar in de 'aan' stand, naar rechts, voor dimlicht, dan valt mijn motor stil. Ik heb het vermoeden dat er ergens een kortsluiting optreedt, waardoor de 12V wegvalt (alsof je het contact uitzet). De zekering is echter niet doorgeklapt (die zou in geval van kortsluiting gelijk klappen) dus er kan ook iets anders aan de hand zijn. De accu laadt gewoon bij en de starter doet het ook gewoon.

- Mijn richtingaanwijzers werken maar sporadisch. Waarschijnlijk is het een vuile of kapotte schakelaar, want meestal doen ze het wel als ik een beetje met de schakelaar rommel. Waarschijnlijk zal een beetje Kontakt-spray de zaak wel schoonmaken. Hebben toen ik hem kocht prima gewerkt.

Re: Kleine elektra probleempjes

Geplaatst: 17 jun 2007 10:46
door BramvT
(Misschien een ideetje voor een centraal topic? Elektra kleine vragen / problemen topic?)
Dan heb ik ook meteen een vraagje...mijn gisteren aangeschafte Tomos (Snor) heeft een remlicht, er zitten schakelaars (met kabeltje) aan beide handgrepen van de remmen....het lampje is heel maar toch doet het remlicht het niet.

Waar moet ik dat zoeken :?:

Re: Kleine elektra probleempjes

Geplaatst: 17 jun 2007 23:30
door shadowranger
(Misschien een ideetje voor een centraal topic? Elektra kleine vragen / problemen topic?)

Mijn Revival heeft al sinds ik hem kocht wat kleine 'nukken' op elektrisch gebied. Don't get me wrong, rijden doet ie wel, en het licht doet het ook gewoon dus in het verkeer heb ik geen problemen. Maar veel van de accesoires hebben zo hun probleempjes.

- De lichtschakelaar (aan de rechterkant) doet raar. Schakelaar in de neutraalstand (normaal toch 'uit'?) gaat alles goed en brand het bovenste (kleine) lampje van mijn koplamp. Zet ik nu de schakelaar in de 'aan' stand, naar rechts, voor dimlicht, dan valt mijn motor stil. Ik heb het vermoeden dat er ergens een kortsluiting optreedt, waardoor de 12V wegvalt (alsof je het contact uitzet). De zekering is echter niet doorgeklapt (die zou in geval van kortsluiting gelijk klappen) dus er kan ook iets anders aan de hand zijn. De accu laadt gewoon bij en de starter doet het ook gewoon.

- Mijn richtingaanwijzers werken maar sporadisch. Waarschijnlijk is het een vuile of kapotte schakelaar, want meestal doen ze het wel als ik een beetje met de schakelaar rommel. Waarschijnlijk zal een beetje Kontakt-spray de zaak wel schoonmaken. Hebben toen ik hem kocht prima gewerkt.
Heb je misschien de verkeerde draden aan elkaar gezet met sleutelen? Misschien zit je "motor uit" draad nu wel aan je schakelaar voor dimlicht. Kijk eens of je wel licht hebt als je op de normale uit-knop drukt. De schakelaar kan idd wel smeriger worden, ik ken de Revival-schakelaar niet. Je kan proberen om de kontakten schoon te maken met een kontaktspray.

@BramvT: Misschien heb je een massaprobleem. Doet je gewone achterlicht het wel? Zoja, kijk de bedrading na van de remlichtschakelaars. Misschien heb je kabelbreuk. Zo nee, check of je wel voldoende massa hebt op je achterlicht (multimeter op Ohm-stand en meten op metalen delen).

Re: Kleine elektra probleempjes

Geplaatst: 18 jun 2007 16:25
door BramvT
@BramvT: Misschien heb je een massaprobleem. Doet je gewone achterlicht het wel?

Zoja, kijk de bedrading na van de remlichtschakelaars. Misschien heb je kabelbreuk. Zo nee, check of je wel voldoende massa hebt op je achterlicht (multimeter op Ohm-stand en meten op metalen delen).
Jawel....mijn achterlicht doet het prima, heb de beide lampjes even omgewisseld en toen deed mijn achterlicht (was dus remlichtlampje) het ook....dus dat is wel goed.

Nou ja....ik heb geen zin (en tijd) om die hele dradenboom los te gaan halen....dus dan maar geen remlicht, het is toch niet verplicht hè, op een snorfiets ??
Ik heb de regels voor brommen de laatste pakweg 40 jaar niet meer zo gevolgd, dus ik vraag het maar even. :wink:

Ik las iets bij Stoney over zekeringen.....waar zitten die dan bij de Tomos ?

Geplaatst: 18 jun 2007 20:17
door Stoney3K
De Revival heeft een zekeringhouder aan de rechterkant van het opbergvak in de tank. De meeste bedrading (waaronder het contactslot) zit in het linkergedeelte verstopt.

Shadowranger: Een A5 met 12V gelijkspanning-systeem heeft geen 'motor uit' draad maar het contactslot regelt direct de spanning naar de CDI. Ik ben nu mijn sleutels kwijt en heb met wat pijn en moeite het bedradingsvak open, maar mijn contactslot heeft een 5-polige aansluiting die ik niet zomaar thuis kan brengen. Heeft iemand een goed bedradingsschema van de Revival?

EDIT: Laat maar zitten. Het contactslot is (vanuit het motoroogpunt gezien) niets meer dan een kortsluitschakelaar net als alle andere Tomosjes. Contact uitpluggen en hij start gewoon. Je kan alleen alle fancy opties niet gebruiken, maar dat is in prinicipe bijzaak.

Geplaatst: 14 aug 2007 17:57
door Rev
Bramvt,

Ik denk eerder dat je even een nieuw remlicht schakelaartje moet kopen.

Ik heb die van mij Revival ook vernieuwd omdat die van mij ene keer wel werkten andere keer niet.

Schakelaar kun je er zo met de hand of tangetje uitdraaien.