Pagina 1 van 1

lager in achterwiel eruit halen

Geplaatst: 14 jun 2005 18:07
door tomoskluns
Weet iemand hoe ik makkelijk die lager uit mijn achterwiel kan krijgen? k heb al geprobeerd om warm te stoken maar dat hielp nie veel. Het is aan de kant van het tandwiel dus ik kan er ook nie met een schroevendraaier achter dus het moet zowieso met een krom stuk ijzer ofzo..iemand nog goede ideen?

Geplaatst: 14 jun 2005 19:47
door hellbat
ja, je moet hem er van de andere kant uitslaan, gewoon met een lange pen,door het lager aan de remkant steken, dat middenbusje tussen de twee lagers een beetje opschuiven, en dan MEPPEN, AL WAT JE GELEERD HEBT. Dan komt ie vanzelf naar buiten.

groeten Marcel

Als je dan toch bezig bent, doe ze dan gelijk alletwee, meestal als er 1 is kapotgelopen, duurt de andere ook niet veel langer meer.

Geplaatst: 14 jun 2005 20:24
door tomoskluns
ze waren alletwee al kapot gelopen 8) maar het nadeel was dat alleen de buitenste ring van mijn lager nog in de velg zat de rest was er al uit gevallen :S maar met wat hulp van me pa en een krom stuk ijzer en een grote hamer is het toch gelukt :) maar nu heb ik weer een ander probleem :P als ik de bouten van mijn as aandraai dan draait mijn wiel heel stroef wat zit er dan niet goed?

Geplaatst: 14 jun 2005 20:37
door poekelen
je bent een afstandbusje vergeten. en of wat ringen...

Geplaatst: 14 jun 2005 20:40
door tomoskluns
afstandsbusje zit er cker in maar ik zal is gaan kijken of ik wat ringen of revetten ofzow ben vergeten

Geplaatst: 15 jun 2005 00:33
door hellbat
Je hebt er waarschijnlijk een lager niet diep genoeg ingeslagen. Als je de lagers en de afstandsbus gemonteerd hebt, en na het aandraaien draait het spul bijna niet meer, kun je er donder op zeggen dat er teveel zijdelingse spanning op de lager staat.

Ik weet niet hoe je de lagers erin hebt geslagen,. maar ik doe het meestal met een dop uit een doppenset, die net een of twee milimeter kleiner is dan de doorsnee van de lager, deze zet ik op het lager. Hiermee zorg je ervoor dat je alleen kracht uitoefent op de buitenste ring van het lager. Als je een passende dop hebt, dan kun je er best een paar stevige tikken met een grote hamer op geven, zodat je zeker weet dat het lager HELEMAAL in het huis zit. DWZ, tot aan de aanslagrand. De afstandsbus zorgt ervoor dat je de twee binnenste ringen van de lagers niet naar elkaar toe kunt trekken, deze bus is net zo lang, als de afstand tussen de twee aanslagen links en rechts waar je lagers tegenaan vallen.

Op het moment dat je de bus bent vergeten, of dat de lagers niet tegen hun aanslag zitten, kun je dus de lagers door de zijdelingse kracht gaan vervormen, of zelfs kapottrekken.

suc6 Marcel

Geplaatst: 16 jun 2005 17:02
door tomoskluns
dat kan ik nog wel ff nakijken, maar ik denk dat ze wel goed zitten want ik heb gewoon de buitenste ring van de lager gepakt die kapot was gegaan en die op de nieuwe lager gelegd en zzo erin getikt.. bedankt voor de reacties iig