Pagina 1 van 1

blok lekt

Geplaatst: 18 sep 2007 16:27
door Renault
hallo,
ik ben nieuw hier op t forum,
en ik heb al zitte rond te kijken naar mijn probleem, maar kon t nergens vinde,

maar mijn blok lekt, en het is bij het tandwiel,
want er hang olie onder de linker deksel, en die heb k er al afgehaald

heeft iemand dit ook wel is gehad
of weet iemand misschien hoe je dit kan oplossen

iig bedankt!
groet René

Geplaatst: 18 sep 2007 16:35
door xanderz
je carter lekt door zijn keering achter je tandwiel waarschijnlijk. is je achterwiel ook helemaal onder de olie? als dat zo is dan is het zeker weten de oliekeering.

meestal gaat deze lekken door een vuiltje tussen de afstandsbus van de tandwiel en de oliekeering die daar omheen zit. als je deze er uit wilt halen zal je eerst de tandwiel er af moeten halen. dan zul je de afstandsbus en keering zien. de keering is een zwart plastic ding dat er welleens met een hoop moeite er pas uit gaat(ikzelf doe dat door een schroef er doorheen te draaien en hieraan te trekken met een waterpomptang(lingo?)

als dit allemaal gelukt is en je hebt een nieuwe probeer deze er gelijkmatig in te doen. ook maak alles goed schoon! als er een zandkorreltje tussen de keering en afstands bus zit of een korreltje tussen die bus en de lager dan zal hij zo weer gaan lekken.

mvg,
xander

Geplaatst: 18 sep 2007 16:52
door canaQ
Zou iemand misschien weten waar ik een keerring voor Tomos kan vinden?

Geplaatst: 18 sep 2007 17:16
door flopper
bromboer
internet (meestal alleen setjes)

Geplaatst: 18 sep 2007 17:21
door canaQ
Ik heb ff wat beter gezocht, en heb het volgende gevonden:

TOMOS A35
keerring 17x35x7 DG krukas L+R
keerring 35x47x7 DG hoofdas

Welke van de twee heb je dan nodig? Want met deze informatie heb ik namelijk al wel een setje gevonden ;)

Geplaatst: 18 sep 2007 18:06
door flopper
Ik heb ff wat beter gezocht, en heb het volgende gevonden:

TOMOS A35
keerring 17x35x7 DG krukas L+R
keerring 35x47x7 DG hoofdas

Welke van de twee heb je dan nodig? Want met deze informatie heb ik namelijk al wel een setje gevonden ;)
je tandwiel zit aan de hoofdas vast, dus de onderste
die andere twee zijn voor je krukas maar die zit verder naar voren.

Geplaatst: 18 sep 2007 18:06
door Renault
oke,

zun keerring kan die ook donkerblauw zijn?

en zun afstandsbus, is dat een metalen ring die er makkelijk uitgaat?!

en wat voor een nieuwe keerring moet ik dan hebben, ik heb een tomos sport'r met een vrij nieuw blok dus,

groet rene

Geplaatst: 18 sep 2007 18:24
door canaQ
Deze keerring heb ik gevonden, maar er staat bij dat ie voor de A3 is, maar past deze dan toch gewoon?

Geplaatst: 18 sep 2007 18:56
door xanderz
Deze keerring heb ik gevonden, maar er staat bij dat ie voor de A3 is, maar past deze dan toch gewoon?
zo ver ik weet zijn alle tomos blokken hetzelfde op de blokken met trappers na. alleen bij euro 2 is de spoelpoorten groter. dus die zou gewoon moeten passen, anders kan je de maat opmeten van de keering als je deze er uit hebt.

de keering is zwart of donkerblauw. en die ring die er makkelijk uitging is dus ook die afstandsbus. probeer locktite aan de binnenkant van die ring en op de dunne rand te doen, maar niet aan de buitenkant omdat deze over de oppervlak van de keering rolt.

ik hoop dat jullie nu genoeg informatie er over hebben:)

mgv,
xander

Geplaatst: 18 sep 2007 20:00
door Renault
oke, ik heb de keerring eruit, ging makkelijker dan ik dacht,
met een schroeverdraaier, daar zit nu wel een beschadiging op, maar ik ga toch een nieuwe halen. maar moet ik nu ook zo een nieuwe afstandsbus halen, want daar is nu, waarschijnlijk door een zandkorreltje, een ring ingekrast..?
en die as is dat normaal dat je die ietsje omhoog kan trekken, of is dat alleen bij de mijne

mijn achterband was inderdaad ook helemaal zwart van de olie,

groet

Geplaatst: 18 sep 2007 23:14
door Orio
Hier heb ik de keerringen besteld.
http://www.detechnoshop.nl
Ze hebben ook alle lagers voor tomos blokken.

Geplaatst: 19 sep 2007 08:07
door Renault
als ik eentje wil bestellen, hoe kan ik dan zien/meten welke maat ik moet hebben?

Geplaatst: 19 sep 2007 12:20
door flopper
de diammeter opmeten van het gat waar de keering in gaat?.....

Geplaatst: 19 sep 2007 13:02
door Volty
Nee, je oude keerring demonteren. Daar staat een nummer/code op waarmee je bij de bromboer of lagerboer ene nieuw kan bestellen.

Geplaatst: 19 sep 2007 18:00
door Renault
okee, ik heb een keerring die past,
maar waar het tandwiel op zit, die as kan ik bewegen,

is dit normaal of hoort dat niet zo te zijn?!

Geplaatst: 19 sep 2007 18:07
door tomos4ever
die is van je kickstarter
dat is er voor om je kick rond te laten draaien

Geplaatst: 19 sep 2007 22:00
door Renault
okee, ik ben niet duidelijk geweest,

ik bedoel niet dat ik die rondjes kan laten draaien zeg maar, maar dat ik die omhoog en omlaag kan trekken/duwen, nog geen halve cm verschil, maar ik weet niet of dat hoort dus...

EDIT;

ik heb dus een probleem, hij lekt nog steeds!, k heb dus de keerring vervangen (en ingesmeerd met kogellagervet) en de afstandsbus ingesmeerd met vloeibare pakking
weet iemand misschien hoe het komt dat hij dan toch nog blijft lekken?! :cry:

heb gekeken bij de FAQ/tutorial maar daar werd ik ook niet verder geholpen :?