Pagina 1 van 1

Wat voor olie?

Geplaatst: 19 sep 2007 19:53
door JQRC
Hoi,

Ik zag dat er nog maar heel weinig olie in mijn blok zat.

Nu lees ik hier heel veel over carter olie. Nu was mijn vraag:
Moet er speciale olie voor carter erin, of is de olie die ik erin heb gegooid
(Castrol 2T) ook goed...

Blokje heeft nog niet gelopen met deze olie, dus dacht vraag het maar ff voordat het te laat is en ik dus ga rondrijden met de verkeerde olie.

Klopt het ook dat het schroefje (platte schroevendraaier kun je hem mee openmaken) dat de olie tot daar moet zitten, of moet er nog meer in.

Heb wel gezocht, maar kon niet echt duidelijke antwoorden vinden...

Gr,

JQRC

Geplaatst: 19 sep 2007 19:57
door Ingmar.
je moet er ATF olie in doen

en ja de olie moet TOT het plate schroefje zittu

Geplaatst: 19 sep 2007 20:03
door JQRC
Dus de castrol olie die erin zit is totaal verkeerd, en beschadigd dat het blok dan ook.

Sorry weet er niet zoveel van af, maar wil daar wel voor gaan zorgen, zodat ik m'n tomosje lekker zelf kan onderhouden want die prijzen om het te laten doen zijn hier echt te gek voor woorden.

Geplaatst: 19 sep 2007 20:05
door keesos
ik zou er niet mee gaan rijden, want het heeft een andere viscositeit, (ik weet niet precies welke) en de verbrandingstemperatuur is anders, dus heb je kans dat het op den duur gaat stomen, of ontbranden (dat zal echter wel meevallen). gewoon ATF kopen of EUROL tomos puch transmissie olie.

Geplaatst: 19 sep 2007 20:07
door JQRC
Oké dan weet ik voorlopig genoeg, bedankt.. enne hij kan dicht he :wink:

Toch nog even vlug een vraagje.. Er staat wel duidelijk 2T en een brommertje op... is de ATF dan gewoon beter, of is dit echt persé nodig..?

Geplaatst: 19 sep 2007 21:19
door keesos
die 2t is voor de mengsmering, je blokolie is echter anders en apart, dus gewoon atf erin en je kunt er weer een hele tyd tegen aan.....

Geplaatst: 19 sep 2007 21:29
door JQRC
Oke dan. Bedankt!

Geplaatst: 19 sep 2007 21:33
door Volty
idd. ATF olie heeft een anti-slipmiddel als bestanddeel, speciaal voor de tomos/puchkoppelingen, anders blijven die doorslippen. Gewone olie niet. Dat is ruwweg het verschil.