Pagina 1 van 1

De Bromzuiger

Geplaatst: 14 okt 2007 01:12
door C. van Klaveren
Geachte mede Forumlezers

In verband met verdere ontwikkelingen mijnerzijds omtrent het verkrijgen van meer koppel bij een laag toerental ontkom ik er niet aan om ook gebruik te maken van de 2 extra spoelpoorten. Maar dan moet je wel een zuiger pas maken. (qua spoelpoort gaten)
Dus op zoek naar een afbeelding van een Brom zuiger. Helaas die kon ik niet echt makkelijk vinden in Forum. Dus ik heb hem maar zelf even gekocht en ter algemene informatie hieronder afgebeeld met de maten. (Zo iemand van z`n Snor ... een Bromzuiger wil maken.

Afbeelding

Foto genomen vanaf de inlaatkant.
Totale hoogte is 50,5 mm Totale breedte is 38 mm
Hoogte sleufgat is 19,5 mm Breedte sleufgat is 7 mm
Sleufgaten zitten 6,5 mm uit elkaar.
Sleufgaten beginnen op 17 mm vanaf de onderkant zuiger.
Sleufgaten zitten (inde breedte gezien) in de midden van het hemd.

Tot genoegen geïnformeerd,[/img]

Geplaatst: 14 okt 2007 10:13
door Orio
Is bovenstaande zuiger echt de beste oplossing?

Mijn huidige zuiger heeft 1 gat dat net zo breed is als beide gaten hierboven maar is wel minder hoog. Dit is de zuiger die ik bij mijn 50 cc airsal kreeg.
Een andere zuiger (snel) heeft slechts een klein rond gat net onder de zuigerveer en zit links van het midden. Het gewicht van de zuiger zelf is ook lager (lijkt mij ook niet onbelangrijk).

Brengt het de stevigheid van de zuiger in gevaar als je deze zelf aanpast?

Geplaatst: 15 okt 2007 00:00
door C. van Klaveren
Geachte Orio en andere Forum lezers,

a. Één breed spoelpoortgat zal zeker een effect hebben w.b.t. het openen van de 2 extra spoelpoorten. Als het gat niet zo hoog is (als bij de imitatie Tomos zuiger van mij), dan begint de spoeling natuurlijk later. Maar of het een groot verschil maakt wil ik betwijfelen.
Dan is er nog een ander aspect. Ik weet niet hoe de inlaatkant van een 50cc AIRSAL cilinder er uit ziet. Misschien is die ovale vorm van dat gat in de zuiger wel de meest ideale vorm.
En dan nog niet gesproken over de vorm van de 1 of 2 extra spoelpoorten die zich in de cilinderwand (en / of inlaatkanaal) bevinden.
Kijk altijd zelf even zeer nauwkeurig of de zuiger, qua vorm en gaten, in lijn is met de cilinder.
>>>{Ook ik heb dat gedaan en dan blijkt dat de sleuven in de nieuwe zuiger 1mm te smal zijn. En dat kost gewoon vermogen. [de gaten moeten van 7 op 8mm gebracht worden. En wel naar `t midden toe. Dan wordt het middenspijltje van 6½mm op 4½mm gebracht. Maar dat is een latere actie.] ( Voor de goede orde, dat is een vergroting van even 14 % )}<<<

b. Over die andere zuiger (snel) het volgende. Raar dat daar het (vermoedelijk) 3e spoelpoortgat uit het midden zit. Waar is die zuiger dan van of voor ?

Voor de duidelijkheid, in mijn latere jeugd kwamen de 3e spoelpoort om de hoek kijken.
De vermogenswinst was ± 0,4 Pk (voor zover ik het me kan herinneren)
Ze bestond uit een kleine schuin gestoken inkeping van ± 15 mm hoog, ± 10 mm breed en op het diepste punt ± 3 mm.
De zuigers die bij die cilinders hoorden hadden ook een klein horizontaal sleufgaatje net onder de zuigerveren. En er was zeker resultaat door dat sleufje. Het setje met die 3e spoelpoort was in het middengebied en het eind toeren gebied iets sterker geworden.
>>>Dit zelfde resultaat constateer ik ook met de nieuwe zuiger met de spoelpoortgaten.<<<

c. Over het gewicht van de zuiger, moet ik erkennen dat mij dat volkomen ontschoten
was. Maar het speelt zeker een rol. Het zal in ons geval geen Km`s schelen (gezien het toerental). Maar, … de zuiger is natuurlijk wel in onbalans. En volgens mij hoor je geluiden uit de cilinder komen die van zo`n zuiger afkomstig zijn.
>>>{Nu hoor ik ook rinkelgeluiden uit de cilinder komen. (met de nieuwe zuiger)}<<<

d. Wat betreft de stevigheid van de zuiger is het geen punt om een spoelpoortgat (iets) aan te passen. Maar ieder weldenkend mens kan begrijpen dat als je er grote gaten in gaat maken dat het dan fout kan gaan. Zorg gewoon, als je er mee bezig gaat, dat je niet te dicht tegen de zuigerveersleuf aan komt. Het hemd van de zuiger aan ene kant niet te kort wordt, (als je je inlaat langer open wil laten staan), anders gaat de zuiger “ kantelen” . [En dat hoor je als hij draait en hij draait niet goed en je raakt vermogen kwijt.]
Braam altijd de randen af van de zuiger + de hoeken iets afronden. (Hij loopt er niet harder door, maar wel beter en geruislozer.)

Tot zo ver even, met vriendelijke groet