Pagina 1 van 1
Tomos doet vaag!?
Geplaatst: 07 nov 2007 20:56
door Bartt
heey
ik heb een tomos a-35 die ik toen ik kocht ong 75 liep.
een paar weken later wil ik hem starten en loopt ie opeens niet meer 75 maar 30?
Ik had wel de olie vernieuwd maar daar kan het toch niet aan liggen?
heeft iemand een idee?
Grtz Bart
Geplaatst: 07 nov 2007 21:00
door steeksleutel
Hoeveel olie en welke olie heb je er in gedaan?
Geplaatst: 07 nov 2007 21:03
door Bartt
gewone 2takt motorolie voor een tomos, een heel flesje
Geplaatst: 07 nov 2007 21:12
door Mc. Sim
Geplaatst: 07 nov 2007 21:28
door keesos
euhm 2takt olie als blokolie gebruikt? dat is niet helemaal oke

je moet gewone ATF erin mikken
ja kan dus aan de olie liggen, want koppeling kan slippen, of slecht aangrijpen door andere viscositeit van de olie.
Geplaatst: 07 nov 2007 22:30
door Volty
Waar heb je die olie in gegooid?
Je tank? Dan laat je die leeglopen en doe je er nieuwe brommix in (hier zit al olie doorheen, kan je tanken bij een goeie pomp)
Je blok? Dan aftappen en bij de brommerdealer tomos/puch blokolie kopen. Dit is ATF (automatic transmission fluid) olie die het slippen van de koppeling tegengaat.
Geplaatst: 08 nov 2007 07:47
door Bartt
Ja ik heb het in me blok gegooid maar het meeste heb ik er zelf al uit laten lopen
Geplaatst: 08 nov 2007 08:46
door HenkieMetZeTomos
maar wat heb je uiteindelijk in je blok gegooid? olie specifiek voor puch/tomos?
Geplaatst: 08 nov 2007 18:28
door Bartt
ja speciaal voor tomos
Geplaatst: 08 nov 2007 18:45
door joyzzy
ff vraagje tussen door. ik heb ook een a35 maar waar moet je die olie in doen? (heb em nog niet zo lang) miss lost dat bij mij ook wel een probleempje op namelijk
Geplaatst: 08 nov 2007 18:50
door Renault
op je rechtercarter kap zitten 3 bouten.
een boven op (moet je ff je zijkapweg halen) hier gooi je de olie in.
een in het midden, dit is de schroef voor het peil (als je de olie erin hebt gegooid en je motor warm is dan moet je de olie op peil maken, dit doe je door die bout eruit te draaien en dan het overtollige olie eruit laten lopen.
en een onder op. hiermee laat je de 'oude' olie eruit lopen. doe dit wel altijd met een warme motor omdat dan de olie meer vloeibaarder is.
een tip: als je de boutjes eruit hebt dan zitten daar van die rode ringetjes op, deze werken als pakking en kan je beter altijd vervangen als je de olie ook ververst.
Geplaatst: 08 nov 2007 18:53
door joyzzy
nice

is weer precies de carterkap die ik niet los kan krijgen

maar zal et onthouden THANXXXX

Geplaatst: 08 nov 2007 18:57
door Renault
je hoeft niet je hele carter kap los te draaien, het zijn bouten die echt op/in de kap zitten,
maar je moet ook even de FAQ bekijken;) daar staat ook wel nuttige info.