Pagina 1 van 1

clinder tunen

Geplaatst: 11 jul 2005 09:54
door stomos
Hallo allemaal

Ik heb een tomos met nieuw type blok met brom clinder. En ik had er nog een snor clinder voor liggen dus ik dacht laat ik die maar eens gaan tunen. Ik ben begonnen met de inlaat poort net zo groot te maken als bij een bromclinder. dus dat blokje ijzer eruit. de uitlaatpoort breder gemaakt. maar hoever kan ik die omhoog halen met de orginele spoelhoogte. en trekt die dan nog geod op? oja mij setup is helemaal orgineel voor brom zit alleen polini menbraam op en bosch uitlaat.

alvast bedankt

Geplaatst: 11 jul 2005 10:01
door JooL
heej stomos

Graag even je plaatje verkleinen anders kloppen de forums niet meer.

Maar als je in de breedte gaat is dit voor trekkracht, ga je je uitlaat poort omhooghalen wordt je cilinder hoogtorig en eenhogire top. maar je moet wel oppasses voor je zuigerveren dat deze niet in de poorten komen,
ja kan je zuiger ook bewerken door en een randje vanaf te halen zodat je inlaat langen open staat.

Verder kan je meerdere voetpakkinngen gebruiken zodat je poorten ook langer openstaan.

Kop afvlakken is ook een goeie.

maar bekijk maar een mijn topic oer opvoeren.

Geplaatst: 11 jul 2005 11:23
door stomos
kop heb ik al gevlakt. deckhight heb ik ook al van de clinder af gehaald. maar ik wil graag weten tot welke hoogte ik kan gaan met men uitlaatpoort met de *standaard spoelhoogte? ik wil dus hardt rijden en hardt optrekken. er tussen in dus maar op hoeveel mm moet ik de uitlaatpoort dan frezen?

Geplaatst: 11 jul 2005 12:04
door NikeyTomos
deckhight eraf gehaald? volgens mij weet je niet helemaal waar je het over hebt. over timing van de standaard 50cc cil heb ik en hellbat al is iets getypt, zoek dus ff k heb geen zin om het hier weer te herhalen. klein ding, ik ga niet verder dan een blowdown van 30 met standaard cil. richting van uitlaatpoort is ook belangrijk en kleine stappen tegelijk en tussendoor testen.

Geplaatst: 11 jul 2005 12:40
door stomos
ik weet wel waar ik het over heb de deckhight is als je zuiger in bdp staat en hoeveel die dan nog naar boven zal kunnen tot de rand van de clinder.ik heb je bericht gevonden volgens mij en daar stond 28.5mm klopt dat want ik heb in men clinder nou 29 dus dat is goed en heb je je spoelers dan op de *standaard hoogte ofnie. doe jij ook nog iets aan de zuiger?

alvast bedankt

Geplaatst: 11 jul 2005 19:12
door hellbat
ik zal je effe een progje mailen, waarmee je de poorthoogten kunt omrekenen. Deze gegevens gebruik je dan in de formule om de blowdown te berekenen.

ikzelf heb een blowdown van 25 aangehouden, daar ik dezelfde eisen stelde als jij, snelheid, en toch voldoende trekkracht.

Spoelpoorten heb ik origineel gelaten, enkel de hoogte van de uitlaatpoort aangepast.
Inlaatpoort, is enkel wat verruimd, Daar is niets aan de hoogte op breedte gedaan.


groeten Marcel

P.S, ik kan je niet mailen, dusse, als je me effe via PB je adres geeft, komt dat wel goed.

Geplaatst: 11 jul 2005 21:26
door NikeyTomos
29mm is een goede afstand hoor! afhankelijk van de afstand tot de spoelers kom je meestal dan op een blowdown van ong. 25 tot 31 daartussen iets. dit is netjes (hoewel 31 wel iets aan de hoge kant is voor 50cc standaard!).

Als je je gehele deckhight weghaalt moet je oppassen dat je niet tegen je kop of koppakking aankomt met je zuiger. Het is zowiezo niet gewenst om geen deckhight over te houden omdat de compressie dan veel te hoog wordt. beter monteer je weer een extra voetpakking om weer iets terug te krijgen van deze hoogte. Hierdoor verhoog je zowiezo je spoelers en uitlaatpoort weer iets wat wel gunstig is!

Mijn spoelers zijn origineel! inlaatpoort alleen de brede stukjes van de poorten ong. 1mm verbreed! nu zijn ze ong 13 mm elk.

Let op! met tuning kan een mm al te veel zijn. Verder hoor ik graag van je als er nog problemen/onduidelijkheden zijn

Geplaatst: 12 jul 2005 09:47
door stomos
oke bedankt allemaal voor de antwoorden. maar nou heb ik de clinder erop gezet maar nou zie ik dat de orginele spoelers maar half open gaan. nou kan ik er wel een stel voetpakingen onder deon maar dan wordt mijn inlaat timing veel veranderd. dan komt men clinder wel 3-4mm hoger.dit gaat trouwens over een orginele bromclinder. kan ik dan nog wat doen aan de inlaat om dit gelijk te houden. of is dat niet nodig.

mzzl stefan

Geplaatst: 12 jul 2005 23:07
door SST
FF wat extra info

Maak je uitlaat voor straatgebruk niet breder dan 65% van de boring Dit kan je uitrekenen door B:100x65
en je blowdown moet je niet lager maken dan 20 graden omdat je anders kool aanslag in je spoelporten krijgt.Hoe hogere blowdown periode je heb hoe gevoelliger je brommer reageert op een bepaalde uitlaat.

Je zij dat je behoorlijk wat voetpakkingen eronder moest zetten om je spoelporten om de juiste hoogte te krijgen je zou ook een kortere/langere zuiger kunnen pakken dit moet je zelf ff kijken hoe dat uitkomt met je pakkingen enz je kan een zuiger pakken van een puch die is wat langer hier moet je dan wel 2 voedgaatjes in boren voor je boosters.Wat je ook nog kan doen om hem beter/harder te laten lopen is je menbraanstop afstellen.(dit wil ik wel voor je uitrekenen daarvoor moet je me dan maar pb'en )