Pagina 1 van 1

Onsteking2

Geplaatst: 12 jan 2008 22:09
door DriverG
Mijn onstekings verhaal is nog steeds niet verholpen, ik heb nog steeds geen vonk,en ik ga maar stap voor stap de bougie. bougiekabel/kapje , spoelen enz enz vervangen,,maar dit even terzijde,

Ik weet sinds gister dat ik dus een elektrische ontsteking heb , omdat het voor mij jaaaaaaaaren geleden is dat ik aan een brommer gesleuteld heb,(( ik ben nog van de puch generatie 1970 )) en ik nog in de veronderstelling was dat er kontaktpunten in zaten,

Maar wie kan mij nu vertellen hoe het precies werkt, de onsteking van m`n tomos, ik bedoel, het vliegwiel draait over de spoel, de spanning gaat naar de verdeler.....MAAR DAN ???......wanneer weet de verdeler dat hij de vonk aan de bougie moet geven ?, ...........is er een referentiepunt behalve dan de twee streepjes op het motorblok voor snor of brommerstand van de spoelenplaat .........kortom hoe werkt het precies ????, met kontaktpunten is het duidelijk voor mij, die openen NET voor het hoogste punt van de zuiger, en BOEM daar gaat hij weer, maar zonder puntjes is het voor mij vooralsnog een raadsel, heeft het soms met positive en negatieve magneten in het vliegwiel te maken ?

Re: Onsteking2

Geplaatst: 12 jan 2008 22:10
door Thomazzi
Wacht even je vraag af in je andere topic, hier komt namelijk onduidelijkheid van als er 2dezelfde topic zijn.

Re: Onsteking2

Geplaatst: 12 jan 2008 22:29
door DriverG
Maar dit heeft niet met m`n probleem te maken zoals in vorig topic , maar puur alleen de vraag HOE het werkt, zodat ik kan begrijpen wat m`n probleem kan zijn.

Re: Onsteking2

Geplaatst: 13 jan 2008 15:26
door Waldo
je kan het beste de draad(de zwarte) die uit je ontsteking komt direct op de bobine aansluiten, bougie kabel en dop en bougie vernieuwen, kijken of ie vonkt, zo niet is bobine stuk

en kijk ff in de faq om de onsteking af te stellen!!

Re: Onsteking2

Geplaatst: 13 jan 2008 16:39
door hardcoretodacore
en als dat niet lukt moet je kijken of je je spoel kunt doormeten
bij mij was die namelijk doorgebrand :lol:
dus ik kreeg ook geen vonk

Re: Onsteking2

Geplaatst: 13 jan 2008 18:59
door DriverG
Heren bedankt voor alle adviezen in DIT topic, maar daar ik gister op m`n kop kreeg om geen 2e topic met dezelfde naam te maken, wil ik wel opmerken met de vraag of een bericht eerst goed gelezen wordt ? n.l ik heb in dit 2e topic alleen een VRAAG gesteld over de precieze werking van een elektrische ontsteking zodat ik een evt. storing daar aan ook kan begrijpen.

voorts verwijs ik naar m`n 1e topic in deze !!!

Re: Onsteking2

Geplaatst: 14 jan 2008 19:54
door PimW
Als ik het goed heb verdraai je het moment wanneer de magneten langs de spoelen komen, en zo wanneer er een stroompje gaat lopen door de spoelen. Pas wanneer er een stroompje gaat lopen word dit versterkt in dat boxje(bobine). Die zorgt er dus voor dat de stroom sterk genoeg is voor de bougie om een vonkje te maken in de cilinder.

Het klopt niet helemaal, maar ik weet wel vrij zeker dat de bobine niets te maken heeft met het tijdstip van de ontsteking...

Ik zou ook nog even op wikipedia zoeken, daar staat nog wel een en ander