Pagina 1 van 1

ontsteking

Geplaatst: 21 jul 2005 16:12
door SCHNITZEL
wie kan mij vertelen hoe me grondplaat en kontakt puntje precies moet staan :?: staan er toevalig merk tekens op me grontplaat :?: het is een a 35 :idea:

Geplaatst: 21 jul 2005 17:37
door skoeddies
het zou kunnen dat er merkstreepjes staan.. hier kan je dan het beste beginnen met proberen.. want het is namelijk bij geen enkele brommer gelijk..
gewoon proberen en bedenk dan goed dat elke millimeter een verschil kan zijn..

Geplaatst: 21 jul 2005 20:15
door SCHNITZEL
hij vonkt alweer na 2 dagen k.te :!: zal zo ff kijken of dat ie nu ook harder wil als 30 :!:

Geplaatst: 21 jul 2005 20:21
door skoeddies
dat hij vonkt is mooi..
nu nog een goede vonk en een juiste tijd dat hij vonkt..
hier staat denk ik wel een faq over en zo niet dan zet ik er zo wel eentje neer..

edit:
oke die staat er dus niet..
geef me even de tijd en ik schrijf er eentje...

Geplaatst: 21 jul 2005 21:58
door Tomie
Okay, ik doe het iets anders als ik een onsteking moet afstellen met puntjes. Heb je faq gelezen. Maar hoe zit het nou met de onderhoudsvrije ontsteking (zoals tomos die zelf noemt) en het afstellen daar van? Ik lees er heel weinig over op dit forum. De één zegt je moet naar streepjes kijken. Streepje 1 is voor snor en 2 is voor brom. De ander zegt, er zit een sensor in het vliegwielenz enz. Maar hoe zit het nou echt??? Wie?

Geplaatst: 21 jul 2005 23:26
door poekelen
met een apperaatje dat je bij je brommerboer kan halen.
met dank aan hellbat :P

Geplaatst: 21 jul 2005 23:34
door Tomie
Hoe heet zo'n apparaatje?

Geplaatst: 21 jul 2005 23:51
door hellbat
BDP meter met gradenaanduiding, deze draai je in je bougiegat, en dan zoek je het bovenste dode punt op, daarna kun je hem terugdraaien naar het aantal graden voorontsteking, en precies of dat punt moeten je contactpunten dan sluiten.

effe een werkje, maar dan weet je zeker dat hij goed staat.

p.s met een electronische, of onderhoudsvrije onsteking hoeft dit niet perse, dan kun je hem ook even tussen de twee streepjes zetten, en dan zal hij altijd wel lopen, zoek daarna voor jouw brom het ideale tijdstip op, door een beetje te verdraaien.
Dit punt zal ALTIJD tussen die twee streepjes liggen, of net erop.

In die ontstekingen zitten geen punten, maar een sensor, die op 1 punt van je vliegwiel een signaal geeft, ongeveer hetzelfde als punten, maar dan net effe iets anders. Hier is dus op het ook bijna niet te zien wanneer je een vonk krijgt, daarvoor zijn die merktekens aangebracht.

groeten Marcel

Hier heb je er bijvoorbeeld al een, http://www.euroscooters.nl/shop/index.php/cPath/254_169

Geplaatst: 22 jul 2005 00:11
door Tomie
Kijk, daar hebben we wat aan. Misschien weet je dan ook wel of dat ene streepje voor snorontsteking is, en dat andere streepje voor bromontsteking? Of duiken we dan in de verhalen der fabels en feiten 8)

Geplaatst: 22 jul 2005 12:08
door SCHNITZEL
moete de puntjes nu openen of juist dicht gaan iets voor BDP :?: de 1 zeg ze moeten open gaan voor BDP de ander zeg dat ze dicht moeten gaan en als je een vonk tussen je puntjes over ziet springen is dat nou goed of niet :?:

Geplaatst: 22 jul 2005 12:13
door Tomie
Ze moeten OPEN gaan voor "bdp" En de vonk die je ziet overspringen tussen je punten, dat is prima.

Geplaatst: 23 jul 2005 12:59
door hellbat
sorry, foutje in mijn uitleg, je punten moeten openen voor bdp ja, dit omdat als e punten gesloten zijn, hij een spanning gaat opbouwen in je bobine, en als de punten openen, laat hij deze spanning via je bougie los.

sorry

Het klopt echter wel van die twee strepen, de ene is van brom, de andere van snor, dit is echter maar een indicatie, dus geen exact punt., de ene loopt wat beter zus, de andere zo, maar over het algemeen, als je de onsteking ertussen zet, zal hij altijd moeten lopen.

Pin me er niet aan vast, maar als ik me niet vergis, is de bovenste steep van brom en de onderste van snor., dit omdat de brom meer voorontsteking heeft dan de snor, dit is eigenlijk een verkapte vorm van begrenzing. Als je dus een snor, op het tijdstip van een brom zet, zou hij ook beter moeten gaan trekken.



groeten Marcel

Geplaatst: 23 jul 2005 13:47
door SCHNITZEL
bij mij kan ik er al1 geen streepies op vinden :!: hij moet toch 1.0 1.2 mm voor ontsteking hebben :?:

Geplaatst: 23 jul 2005 14:17
door poekelen
nee 0,8 - 1 mm dat is het beste voor een 50cc