Pagina 1 van 1

vragen over: onsteking, zuiger, koppeling, carter

Geplaatst: 21 mar 2008 18:03
door Multifix
Goedendag,
Ik was een dagje vrij en ben is even lekker aan me tomos spulletjes wezen sleutelen. Alleen nu heb ik meteen een hele lijst met vragen :p

Hier komen de vragen:
Zit er verschil tussen een carter van het oude en het nieuwe type blok?, ik bedoel de A35 en de A3
Ik wou me ontsteking van het ene carter overzetten naar het ander maar dat ging niet omdat de punten op het carter anders waren. Is er een manier om dit wel over te zetten? Mijn ontsteking heeft namelijk 2 bevestigingspunten en mijn carter 3.Mogt dit kunnen, hoe kan ik dan op een fatsoenlijke manier mijn ontsteking goed zetten?
Welke ontsteking is beter? ducati of ...(de naam van de ander weet ik niet)
Is er een verschil tussen de zuiger van een eicilinder en de zuiger van een vierkante cilinder? behalve dan de maat van de pistonpen. (ik zag dat er eentje sleuven had, en de ander niet, is dat ook een verschil ertussen of is dat weer wat anders? )
Kan ik de koppeling en vertanding van een 2 speed blok gewoon overzetten op een 1 speed blok?

Alvast bedankt, groeten Wouter

Re: vragen over: onsteking, zuiger, koppeling, carter

Geplaatst: 21 mar 2008 19:14
door lolo
je bedoel waarschijnlijk bosch en ducati? Maar ik heb geen idee welke beter is. Ik heb bijde en ze doen het (zo als ik het merk) even goed. en over de zuiger. Dit weet ik niet zeker maar volges mij is die zonder sleuven van een oud snor eimodel. Die met sleuven kan ook in de a3 zitten en zit ook in die nieuwere. Alleen die met sleuven van de a3 heeft smallere zuigerveren. Voor de rest weet ik niet of er nog meer verschil in zit.

Re: vragen over: onsteking, zuiger, koppeling, carter

Geplaatst: 21 mar 2008 19:21
door PimW
Je carter heeft indd 3 bevestigingspunten. Als het goed is heeft je ontsteking 4 sleuven waarmee je hem aan je carter zet. Kijk daar even naar. Of maak even een foto en post hem hier. Anders zet je hem gewoon met 2 vast, lijkt me stevig zat :mrgreen:

Je kan een 1speed blok omzetten naar 2speed. Dat heeft ricardo016 laatst ook gedaan.

Het verschil tussen een ei-zuiger en vierkante-zuiger zijn wss die sleuven. Dit zorgt voor een betere spoelwerking en het zou voor wat extra vermogen moeten zorgen. Alleen weet ik even niet zeker of dit ook wat te maken heeft met het verschiol tussen membraan en zuigergestuurde cilinders.
Voor zover ik weet is er geen merkbaar verschil tussen de vliegwielen. Ze zijn allemaal ongeveer even groot (en log). Dus erg anders zijn ze ook niet. Er zijn : Ducati, Bosch en Iskra.

Re: vragen over: onsteking, zuiger, koppeling, carter

Geplaatst: 21 mar 2008 20:30
door lolo
volges mij heeft dat niet te maken met zuigergestuurd. De a3 brom blokjes hebben ook geen membraam (dus niet membraamgestuurd) alleen daar zitten zuigers in met sleuven. De spoelpoort van die cilinder is dus gewoon een 4kant achtig gat( Net zo als de nieuwe blokjes). Bij zo'n oud s25 tje waar je het over had zitten geen sleuven in omdat de spoelpoorten van de cilinder doorlopen naar beneden. Beetje moeilijk uit te leggen maar die spoelpoorten beginnen zeg maar beneden van de cilinder en gaan tot ± halverwege, de spoelpoorten zijn tot zover gewoon opengaten. Hopelijk heb ik het beetje goed uitgelegd en klopt het wat ik heb gezegd :)