Pagina 1 van 1
airsal 49,9cc zuigerveren
Geplaatst: 15 mei 2008 19:10
door DRAGON88
hallo mensen,
ik heb laatst een airsal 49,9cc eronder gehangen, gloedje nieuw maar volgensmij zit er nu al weer speling op de zuigerveren. beetje tikken uit de cilinder, al een eerder gehad en naar zuigerveren vervangen te hebben was het weg. maar dat was van een original tomos cilinder.
mijn vraag is kan je ook betere zuigerveren van een ander merk erop gooien, en wat zijn de beste?
Re: airsal 49,9cc zuigerveren
Geplaatst: 15 mei 2008 21:38
door shadowranger
Het rammelen of tikken van de zuigerveren is een normaal verschijnsel (zeker bij Tomos). Als je er geen hinder van ondervindt met rijden zou ik er niet teveel aandacht aan besteden.
Laat eens de binnendiameter van de cilinder opmeten en de zuigerveren op maat checken of deze wel afsluiten bij de slotjes (opening). Anders moet je wrsch aan een overmaat zuiger denken.
Re: airsal 49,9cc zuigerveren
Geplaatst: 16 mei 2008 08:25
door DRAGON88
hij trekt volgens mij minder hard op als eerst, dus heb wel hinder.
overmaat zuiger in een nieuwe cilinder?
Re: airsal 49,9cc zuigerveren
Geplaatst: 16 mei 2008 11:18
door shadowranger
Ik bedoelde je oude cilinder, misschien dat daar door slijtage teveel speling op is gekomen. Dan kun je naar een overmaat zuiger kunnen gaan.
Als je nieuwe cilinder nu al problemen geeft (wat ik betwijffel) is er iets anders aan de hand. Zoals ik al aangaf is het tikken van de zuigerveren niet hinderlijk. Hoe weet je overigens dat je zuigerveren teveel speling hebben, gok je dit of heb je dit daadwerkelijk gemeten? Vaak is het een gebruikersoorzaak waarom een motor minder presteert.
Heb je de cilinderkopbouten nog weer eens nagetrokken (op de juiste voorspanning), de pakkingen kunnen zich gaan zetten en drukken daardoor iets in waardoor er een lichte speling ontstaat tussen cilinder en blok en cilinder en kop. Voor mensen die puntenontsteking hebben kan het tijdstip verlopen door slijtage van de oploopnok die over de kam van het vliegwiel loopt (smering vanuit viltje is daarom onontbeerlijk). Smering en koolresten in uiltaatpoort en uitlaat kunnen de prestaties ook drukken.
Ik zou niet zomaar zeggen dat de oorzaak bij zuigerveren ligt als je ze hoort tikken.