Pagina 1 van 1
tomos carterkap verwisseld
Geplaatst: 24 mei 2008 20:45
door koena3
ik dnek ga ff met men tomos aan de gang..
want denk je
ik zet hem buiten,kick is un x voor de grap.. en hij sloeg gewoon aan..wat het probleem was ,,geen idee"!!!!
maar nou had ik ff men carterkap eraf liggen..
en kwamen er 2 revetjes ,1grote ring,en een kleine ring.
maar nou heb ik ze erop zitten..
en als ik kick en hij slaat aan..1 ik moet hard aantrappen,hij krijgt meer tegenslag als normaal..
en als dan wil hij eignelijk aaanslaan maar dan slaat hij weer af omdat hij teveel tegenslag krijgt..
maar ik voel ook heel me kickstarter meegaan,bedeol tikken op de zuigerslagen..
wie weet waar die revetjes moeten, ik heb de kliene op de middelsta gezet en de 2de op linkerste as tegen die borg pin
en je hoort hem echt hard tikken
ps.. er zit wel 3kwart olie in.. maar daar licht het niet aan.. dat is alvast zker..
het licht denk ik aan die revetjes maar waar meoten die dan..
Re: tomos carterkap verwisseld
Geplaatst: 24 mei 2008 20:56
door Mc. Sim
Oke, ik snap je hele verhaal niet alleen maar het laatste zinnetje. 3 kwart olie erin?! Dan zou ik maar even je olie pijl schroefje eruit draaien om het eruit te laten lopen want er hoeft maar een bodempje in (225-250cc).
Re: tomos carterkap verwisseld
Geplaatst: 24 mei 2008 21:01
door koena3
all gedaan..
maaar als ik kick is het heel zwaar..zwaarder dan normaal..
en wil hij eigenlijk aan maar je hoort hem tikken..
en hij wil niet aan omdat hij gewoon te veel kracht tegen krijgtl...
en dat bovenstaande is voorde mensen
die men ouwe topics hadden gevolgd
Re: tomos carterkap verwisseld
Geplaatst: 25 mei 2008 02:01
door sanderkelder
hmmm. je moet volgende dingen beetje gaan controleren. zorg in ieder geval dat je niet je blok 3 kwart vult want dat is gewoon teveel.
haal je carterkap er is af en voel gewoon is of alles soepel loopt als je draait.
wat je er ook bij zei is dat je kickstarter lijkt mee te gaan met de zuigerslagen. controleer dat ijzertje eens wat achter je linker as zit (kickstarter as). als je eerst je koppelingshuis er af haalt blijven de linker 2 assen over. haal je kickstarter helemaal los en trek de overige 2 assen er uit. achter je linker as hoort een soort van gek ijzertje te zitten wat in je carter komt. deze zorgt ervoor dat bij het kicken de tandjes in elkaar haken en jij je vliegwiel een zweng geeft. als deze verkeerd zit kan het zijn dat de tandjes elkaar raken als de motor draait en dat je kickstarter mee gaat bewegen.
ik hoop dat ik je hier beetje mee heb kunnen helpen. makkelijkste is gewoon beginnen met problemen uitsluiten.
suc6
Re: tomos carterkap verwisseld
Geplaatst: 25 mei 2008 13:29
door koena3
maar ik heb gewoon de carterkap erafgehaald omdat ik de aftapgat dol had gedraaid..
maar hij tikt
en dat licht gewoon aan die 2 revertjes,waar meoten die in hemelsnaam want die versnellingsbak tekening heb ik niet zoveel aan
en hij tikt gewoon te erg dus er zit ergens spanning op..
en waarom zou nou 1x de koppelingniet goed zijn want ik heb der niet aan gezeten,alleen ff aaangedraait
Re: tomos carterkap verwisseld
Geplaatst: 25 mei 2008 13:31
door koena3
maar met 3kwart bedoel ik
3 kwart van de hoeveelheid die erin moet..
want als i die schroef eruit haal dan komt erook niks uit.
Re: tomos carterkap verwisseld
Geplaatst: 25 mei 2008 17:02
door shadowranger
maar ik heb gewoon de carterkap erafgehaald omdat ik de aftapgat dol had gedraaid..
maar hij tikt
en dat licht gewoon aan die 2 revertjes,waar meoten die in hemelsnaam want die versnellingsbak tekening heb ik niet zoveel aan
en hij tikt gewoon te erg dus er zit ergens spanning op..
en waarom zou nou 1x de koppelingniet goed zijn want ik heb der niet aan gezeten,alleen ff aaangedraait
De grote horen op de kickstartas, de kleinere passen op de tussenas. De koppeling heeft geen ringetjes (ik neem aan dat je dat bedoelt met revertjes).
Het tikken kan ook een andere oorzaak hebben. Teveel spanning op de lagers, stukjes tussen de tandwielen van het gebroken vraagtekenveertje, etc.
Ik heb ook begrepen dat je een donorblok hebt gekocht en deze eronder hebt gezet. Is deze wel 100% in orde? Olie bijvullen doe je totdat het aan de niveaucontroleplug aan de zijkant eruit komt. Even rijden en weer controleren. Eventueel teveel of te weinig aftappen, cq. bijvullen, maar met mate!
Re: tomos carterkap verwisseld
Geplaatst: 25 mei 2008 20:47
door koena3
het kleine revetje,ringetje
heb ik eruit gelaten, en het grote eringelaten..
en toen de carterkap,zonder pakking en olie er ff op gezet,zonder bouten,gewoon met men hand tegen aan gedrukken
toen 1x zachtjes gekickt, en toen sloeg hij ook meteen aan zonder, raar getik etcc..
maar dat kleine ringetje hoort dat op de tussenas.. dan
en op de koppeling hoort geen revetje duss.. oke
maar denk dat dat getik komt door dat kleine ringetje
want die middelste as die daar pas het ringetje op(voor de afgedraaide schuinekant) ik dnek dat dat ringetje,revetje
tegen de lager in me carterkap aan zat,zit
maar zit dat revetje bij jullie ook op de middelste as.. want er is een kans dat dat revetje eral lag ofzo..
want waar moet het anders vanaf komen..
maar hier ff foto´s VAN DE REVETJES

Re: tomos carterkap verwisseld
Geplaatst: 26 mei 2008 09:51
door shadowranger
Misschien handig om voortaan de macro-functie van je toestel gebruiken als je een foto zo dichtbij neemt. 't Is dat we weten om welke ringen het gaat.
Vwb je vraag, vaak gebeurt het dat met demontage de ringetjes aan de binnenkant van het deksel blijven plakken op de lagers. Naderhand "glijden" ze ervanaf en liggen ze onderin het carter. In het ergste geval komen ze alsnog los met de olie als alles weer in elkaar zit, met alle gevolgen van dien.
De ringetjes horen op de aangegeven plaatsen, om zijdelingse speling op te heffen. Dat je Tos (korte tijd) niet tikte kan ook te maken hebben met het feit dat de bak niet met olie was gevuld. Had je het deksel wel vastgeschroefd?
Re: tomos carterkap verwisseld
Geplaatst: 26 mei 2008 13:57
door koena3
alsik het ringetje op de middelste as doe..
en ik maak hem vast..en hij zit bijna vast en ik draai gewoon verder,met beleid
dan hoor je hem zeg maar iets knakken. en dan heb ik dat ik heb het idee dat de middelste revetje tegen de lager in men carter zit.. en als ik hem dan vast maak.. dadn drukt hij gewoon tegen die lagerr en daar zorgt daarvoor..
want ff voor de zeker hied.. jullie hebben ook een lager op demiddelste as
en als ik dat revetje eruit laat..wat zou er dan kunnen gebeuren..
Re: tomos carterkap verwisseld
Geplaatst: 26 mei 2008 16:00
door koena3
het revetje zit erin..
dus alle 2 en nog geen problemen..
alleen de tomos,,als ik kick dan wil hij wel aan..danhoor je de eerste paaar slagen en dan kapt hij er weer mee..
want kut dingg..
Re: tomos carterkap verwisseld
Geplaatst: 26 mei 2008 16:21
door sanderkelder
heb je verder nog iets verandert aan je afstellingen ? iets met je carberateur of heb je valse lucht ? is misschien krukaskeerring lek/kapot aan vliegwiel zijde ?
Re: tomos carterkap verwisseld
Geplaatst: 26 mei 2008 16:27
door koena3
nee ¨niks veranderd
en lijkt me sterk dat de keering kapot is
want uur geleden deed hij het nog gewoon goed..
Re: tomos carterkap verwisseld
Geplaatst: 26 mei 2008 18:21
door sanderkelder
iemand corrigeer me als ik het fout heb. ik neem aan dat het om de ringen gaat die om 2 van de 3 assen komt om speling tegen te gaan. de grote (bij mij waren dat er 2 dunne op elkaar) horen om de kickstarteras te komen (linker). deze heeft er vooral mee te maken dat je kickstarter mee gaat bewegen want het enigste wat er echt tegen aan kan komen is dat ringetje met tandjes dat inhaakt als je kickt. het kleine ringetje moet als ik me niet vergis om de middelste as. deze zorgt ervoor dat je tandwielen netjes op zijn plaats blijven. let er op dat als je de carterkap er weer opzet dat je een pakking er tussen zet. deze kan ook net zorgen dat je kickstarter niet meebeweegt. controleer ook meteen of de lagers niet een beetje versleten zijn dit kan ook zorgen voor speling in de assen aan de carterkant.
hoop dat ik je hier weer mee geholpen heb.