Pagina 1 van 1
Krijg de koppelling er niet af...
Geplaatst: 29 mei 2008 19:22
door Frank
Hallo,
Ik ben bezig om mij koppeling te vervangen, omdat hij slipt. Het probleem is alleen dat ik hem er niet afkrijg. ik heb de bout voor de koppeling er al af, en normaal gesproken kan je de koppeling er dan tog gewoon afschuiven..?
Bij mij zit hij nog moer vast. Wie weet waar dat aan kan liggen? het gaat om een tomos a3 met een oud blokje(eicillinder).
Gr Frank
Re: Krijg de koppelling er niet af...
Geplaatst: 29 mei 2008 20:27
door Renault
Hij zou er normaal gesproken dan zo van af moeten komen ja. Misschien met beetje wrikken?
Re: Krijg de koppelling er niet af...
Geplaatst: 29 mei 2008 22:12
door Frank
jha dat heb ik al geprobeerd, maar wou niet echt lukken....nou had ik nog een vraag...de middelste as waar de twee grote tandwielen opzitten heeft heel veel speling, hoort dat zo? En het vraagteken veertje is ook kapot, kan dit alles ook te maken hebben dat de brommer niet vooruitkomt. Want het leek eerst dat het de koppeling was, maar na hier een beetje rond te hebben gekeken is die mischien ook nog wel goed, aangezien er nog genoeg kurk opzit. zie hieronder de foto..
http://profile.imageshack.us/user/drent ... 078df3.jpg
En wat ook raar was is dat een lager op de as van de koppeling zat. je kon hem er wel makkelijk af halen maar, niet zo makkelijk weer in de carter kap doen...
http://profile.imageshack.us/user/drent ... geroq8.jpg
Gr Frank
Re: Krijg de koppelling er niet af...
Geplaatst: 29 mei 2008 22:22
door Mc. Sim
Er zit nog inderdaad genoeg kurk op. Als je vraagtekenveer kapot is kan het zijn dat je tomos niet meer goed rijd, het overschakelen gaat dan erg slecht dus vervangen die zooi. Die speling maakt niet zoveel uit want zodra hij in de lager zit is de speling weg. Die lager moet je er gewoon in slaan met een rubbere hamer ofzo als hij niet makkelijk erin gaat, maar kijk wel even of ie dan wel makkelijk draait.
Re: Krijg de koppelling er niet af...
Geplaatst: 29 mei 2008 22:25
door Renault
Door het vraagteken veertje rijdt hij niet, deze zorgt ervoor dat hij de koppeling aangrijpt. Vervangen dus.
Lager nu in de vriezer leggen morgen kap verhitten en dan lager uit de vriezer halen dan krijg je hem er wel zo in

Spelling maakt niet uit, als je de carterkap er weer op zet dan houd die hem op zijn plek. Je moet wel de shim ringetjes (die hele dunne ringen) weer op de juiste plaats terug doen
Re: Krijg de koppelling er niet af...
Geplaatst: 29 mei 2008 22:36
door Frank
oke bedankt, dan kan ik er mee aan de slag, en hopen dat ik de koppeling er af krijg. maar over die shim ringetjes.
klopt het dat op de kickstartas (links) 2 ringen zitten, 1 van 1mm en 1 van 0,5mm, en op de middelste ass 1 klein ringetje?
Re: Krijg de koppelling er niet af...
Geplaatst: 29 mei 2008 22:58
door Renault
Dat verschilt per blok. Waar ze horen dat spreekt voor zich als je naar de grootte kijkt

.
Re: Krijg de koppelling er niet af...
Geplaatst: 29 mei 2008 23:38
door shadowranger
Oude blokken hebben een conische zitting op de koppeling. Gebruik een uitwendige poelietrekker om deze eraf te krijgen. Ga niet lopen wrikken met hout en hamers, want je vernielt je krukas (ik spreek uit ervaring).
Nieuwe blokken hebben een vertand hart, die van jou heeft een plat kantje. Vandaar dat de nieuwe koppelingen zo eraf te halen zijn als je de moer hebt losgedraaid.
Re: Krijg de koppelling er niet af...
Geplaatst: 05 jun 2008 17:43
door Frank
Het is me gelukt met de koppeling...maar het vraagtekenveertje was inderdaad kapot. die heb ik nu vervangen en alles weer in elkaar gezet, nieuwe olie in gedaan. dus ik denk hij doet het weer, niet dus.. hij komt nog steeds niet vooruit. alleen het raare is, als je hem op de standaard zet draaid het achterwiel wel gewoon als je gas geeft.
waar kan het dan aan liggen...?
Re: Krijg de koppelling er niet af...
Geplaatst: 05 jun 2008 21:06
door Frank
Nu heb ik ook nog eens de hele verschellings bak + koppeling van een ander blok overgezet. Ik dag moet het tog ff probere. maar het bleef nog steeds hetzelfde. Op de standaard draaid het achterwiel wel gewoon als je gas geeft, maar als je er op gaat zitten komt hij niet vooruit, maakt alleen maar hoge toeren. Bijde koppelingen waren nog goed dus.... wie weet waar het aan kan liggen?
Re: Krijg de koppelling er niet af...
Geplaatst: 06 jun 2008 17:14
door shadowranger
Heb je het ?-veertje er wel op de juiste manier op gezet? Aan de linkerkant (op 90 graden van de bovenkant) inhaken en tegen de klok in achter de pal haken. Doe je hem andersom dan werkt het niet en loopt de bak altijd vrij in de eerste versnelling. Check dan ook of het mechaniek werkt.
Wat ook kan gebeuren is dat de rollen zijn ingesleten op de kooi. Een goedkope oplossing is om de zitting van de kooi iets gladder te slijpen zodat de inloopplekken verdwijnen.
Het feit dat je achterwiel wel draait op de bok komt omdat de 2e versnellng aangrijpt bij zo'n hoog toerental en die doet t altijd.
Re: Krijg de koppelling er niet af...
Geplaatst: 06 jun 2008 17:34
door Frank
jha het vraagteken veertje heb ik wel goed zitten. maar waar zitten die rollen op de kooi dan? En kun je daar makkelijk bij komen of moet je het blok dan splitsen.
Re: Krijg de koppelling er niet af...
Geplaatst: 06 jun 2008 17:36
door shadowranger
Waar je vraagtekenveer op zit zitten 8 rollen in een machaniek gevangen. Dat mechaniek is dus de boosdoender.
Splitsen is dus niet nodig. Pakt het koppelingshuis de krukas wel mee (als je deze met de hand een kant op beweegt)?
Re: Krijg de koppelling er niet af...
Geplaatst: 06 jun 2008 17:49
door sanderkelder
ik heb nog een vraag. heb je misschien ook je koppelingsveren een heel stuk ingekort ? als deze tever zijn ingekort maakt hij een hoop toeren maar grijpt hij niet aan. kan zijn dat ze dus toch zeg maar slippen. dit zou ook nog een optie kunnen zijn
Re: Krijg de koppelling er niet af...
Geplaatst: 26 jun 2008 14:41
door Frank
sorry voor de late recactie...
Ik heb hier ff alle punten opgeschreven van het principe van het blok:
-Als je de koppeling linksom draait, draait de krukas niet mee, maar de kleine en grote tandwiel draaien dan wel mee.
-Als je de koppeling rechtsom draait, draait de krukas wel mee, en de kleine en grote tandwiel draaien dan ook mee.
-De koppelingsveren zijn
niet ingekort.
-Er zit genoeg kurk op de koppelingssegmenten.
ik heb een precies dezelde blok losgehaald. en de onderdelen naast elkaar gelegd. maar ik kon geen verschillen ontdekken. Het enigste wat anders was is dit.
hier zit het ringtje tegen de kering aan.
http://img255.imageshack.us/my.php?imag ... 010wk7.jpg
en bij mijn eigen brommer die niet vooruit komt valt het ringetje in de kering.
http://img255.imageshack.us/my.php?imag ... 012ld7.jpg
Maar nu weet ik nog niet hoe ik bij die rollenkooi moet komen. Moet ik die kleine en grote tandwiel van elkaar afhalen dan?
Re: Krijg de koppelling er niet af...
Geplaatst: 26 jun 2008 17:54
door shadowranger
Eerste plaatje doet t niet, tweede is onscherp. Kan er niets van maken.
Re: Krijg de koppelling er niet af...
Geplaatst: 26 jun 2008 18:24
door TomosTuningWassenaar
ik zie wel dat het "goude" busje die in je koppeling zit nu op de krukas is achtergebleven. kan je dat goude busje eraf schijven of zit die vast?
Re: Krijg de koppelling er niet af...
Geplaatst: 26 jun 2008 20:26
door Frank
Dat gouden buisjes kan ik er gewoon makkelijk afschuiven. hoort dat niet zo dan? en over die ringetjes bij de kering, ik heb ff gemeten maar er zit maar 1 mm verschil tussen bij eene blok en het andere. dus dat zal wel goed zijn. En volgens mij werkt het mechaniek ook allemaal goed. het loopt allemaal soepel.
Re: Krijg de koppelling er niet af...
Geplaatst: 26 jun 2008 23:03
door airsalsprinter
Ik kreeg mun koppeling er ook niet af maar dat kwam omdat mun lager er in puin tusse zat.
Re: Krijg de koppelling er niet af...
Geplaatst: 27 jun 2008 08:21
door shadowranger
sorry voor de late recactie...
Ik heb hier ff alle punten opgeschreven van het principe van het blok:
-Als je de koppeling linksom draait, draait de krukas niet mee, maar de kleine en grote tandwiel draaien dan wel mee.
-Als je de koppeling rechtsom draait, draait de krukas wel mee, en de kleine en grote tandwiel draaien dan ook mee.
-De koppelingsveren zijn
niet ingekort.
-Er zit genoeg kurk op de koppelingssegmenten.
ik heb een precies dezelde blok losgehaald. en de onderdelen naast elkaar gelegd. maar ik kon geen verschillen ontdekken. Het enigste wat anders was is dit.
hier zit het ringtje tegen de kering aan.
http://img255.imageshack.us/my.php?imag ... 010wk7.jpg
en bij mijn eigen brommer die niet vooruit komt valt het ringetje in de kering.
http://img255.imageshack.us/my.php?imag ... 012ld7.jpg
Maar nu weet ik nog niet hoe ik bij die rollenkooi moet komen. Moet ik die kleine en grote tandwiel van elkaar afhalen dan?
Voor alle voorgaande punten, dat is normaal, dat hoort zo.
Vwb je vraag over de rollenkooi, die zit idd op de achterzijde van het 1e versnellingstandwiel van de tussenas. Die krijg je eruit door het kickstartpedaal te demonteren en vervolgens de tussenas en kickstartas tegelijk uit het carter te halen. Daarna kun je het kettinkje over de tandwielen (van het kickstartmechanisme) eraf halen en aan de achterzijde kijken van de tussenas. Kan zijn dat je vraagtekenveer wel aanwezig is, maar:
- verkeerdom gemonteerd. Als je de pin waar de veer achter hoort te haken bovenaan houdt, moet de vraagtekenveer tegen de wijzers van de klok in gemonteerd zijn. haak het korte deel aan de ronding op 90 graden links van de bovenszijde in het gaatje, en daarna linksom (tegen de klok in) achter de pal haken. Zit ie verkeerdom dan pakt de versnelling niet (want 2e versnelling komt pas in bij een bepaald aantal omwentelingen van de bak).
-te slap geworden, dan staat ie op breuk. rollen kunnen ingesleten zijn op de kooi en door een slappe veer blijven de rollen in de slijtplekken zitten. Hierdoor kopelt de 1e versnelling niet uitleg zie boven.