Pagina 1 van 1

Paar vraagjes

Geplaatst: 20 okt 2008 20:40
door battals
Hallo

1. Ik heb vandaag de 4 moertjes en de bougie eraf gehaald de cilinderkop kreeg ik er ook af maar de cilinder zelf niet hoe moet ik die eraf halen?

2. ik heb gehoort dat je met de koppakking ( tussen de cilinder en cilinderkop) slomer gaat dan zonder koppaking.

3. ik probeerde de carterkap eraf te halen de rechterkap dus onder de rectercarterkapje zit zo een schroefje die heb ik eraf gehaald en kwam allemaal olie uit is het erg als daar wat olie van weg is en als het erg is hoe moet ik dat bijvullen?

Wie kan me helpen met deze 3 vragen

alvast bedankt

mvg,

Re: Paar vraagjes

Geplaatst: 20 okt 2008 20:44
door bassie1989
ik geef alleen antwoord op nummer 3 omdat ik de aandere twee niet of niet zeker weet.

maar dat is je olie pluh
aan de zijkant zit ook al het goed is een Imbus, sroef....
draai die eruit.... en boven op zit nog een schroef en daar kan je olie bijvullen
zorg wel dat de onderste bout erop zti GOED en draai hem nie te strak aan is aan....
bijvullen imbus bout aan de zijkant eruit laten vullen wanneer het eruitloopt aan die kant ( imbus)
dan zit die vol en kan je alle boten erweer op draaie paar keer droog kicken en starte maar;)

wel speciale tomos/puch olie halen

mvg

Re: Paar vraagjes

Geplaatst: 20 okt 2008 21:06
door battals
sorry maar ik snap niet wat je bedoeld.

is het trouwens erg als er wat olie uit is gegaan?

Re: Paar vraagjes

Geplaatst: 20 okt 2008 21:08
door vinz0r
Hallo

1. Ik heb vandaag de 4 moertjes en de bougie eraf gehaald de cilinderkop kreeg ik er ook af maar de cilinder zelf niet hoe moet ik die eraf halen?

2. ik heb gehoort dat je met de koppakking ( tussen de cilinder en cilinderkop) slomer gaat dan zonder koppaking.

3. ik probeerde de carterkap eraf te halen de rechterkap dus onder de rectercarterkapje zit zo een schroefje die heb ik eraf gehaald en kwam allemaal olie uit is het erg als daar wat olie van weg is en als het erg is hoe moet ik dat bijvullen?

Wie kan me helpen met deze 3 vragen

alvast bedankt

mvg,
1:

Maak van hout een paar wiggetjes en tik die met beleid om en om tussen je cilinder/cilinderkop
door het roesten van je tapeindes krijg je m er niet zo makkelijk af maar dit werkt meestal wel.
als je m weer terug zet moet je wel ff je tapeindes invetten met bijvoorbeeld kopervet.

2:

als je cilinderkop is afgevlakt wordt je verbrandingskamer kleiner wat een grotere terugslag voor je zuiger geef oid.
maar ikzelf heb er geen ervaring mee.

3:

bovenop zit een moer,mt 13,dat is je vulplug tbv je olie.
ongeveer in t midden van de zijkant van je rechterkarterkap zit je oliepeil,kan imbus of gewoon kruiskopschroef. zijn.
onderop zit ook een moer,ook maat 13,dit is je aftapplug,aftappen doe je als je blok ff heeft gelopen omdat de olie dan dunner is.
afgetapt,moer er op en bijvullen met tomosolie,kost 4 eu bij de bromboer.afvullen tot t er aan de zijkant uitkomt.bout er terug in,en vulplug plaatsen.dan paar keer kicken en starten.

zo tevreden?

Re: Paar vraagjes

Geplaatst: 20 okt 2008 21:09
door vinz0r
sorry maar ik snap niet wat je bedoeld.

is het trouwens erg als er wat olie uit is gegaan?
je kan je olie beter meteen compleet verversen.dan weet je zeker dat t goed is.

maar we hebben ook een faq viewtopic.php?t=202:wink:

waarom staat dit trouwens in opvoeren:?:

Re: Paar vraagjes

Geplaatst: 20 okt 2008 21:10
door Mc. Sim
2. Klopt volgens mij, zo krijg je meer compressie als je logisch nadenkt maar ik weet het niet zeker
3. Dat is je versnellingsbak olie. Deze moet je wel weer bijvullen als je weer gaat rijden. Dit is atf versnellingsbak olie verkrijgbaar bij o.a. het tankstation. Er gaat zo'n 225cc in. Kijk hier maar eens hoe dit moet (lezen vanaf "Blok vullen met olie").

Re: Paar vraagjes

Geplaatst: 20 okt 2008 21:20
door battals
wie kan me nog ff duidelijker helpen bij vraag 1
want de cilinder zit gewoon echt vast krijg hem er echt niet uit

Re: Paar vraagjes

Geplaatst: 20 okt 2008 21:21
door battals
de cilinder kop heb ik er wel makkelijk afgekregen maar de cilinder zit echt vast

Re: Paar vraagjes

Geplaatst: 20 okt 2008 21:23
door PimW
Harder slaan, inspuiten met kruipolie, wigjes tussen carter en ciliner meppen en even de zoekfunctie gebruiken want dit is al vaker voorbij gekomen en zeer duidelijk beschreven.

Als jij nu gewoon zonder koppakking gaat rijden ga je zeker niet harder opeens. Wss gaat je kop lekken en trekt hij slomer op en rijd simpelweg beroerd.

Re: Paar vraagjes

Geplaatst: 20 okt 2008 21:25
door Mc. Sim
wie kan me nog ff duidelijker helpen bij vraag 1
want de cilinder zit gewoon echt vast krijg hem er echt niet uit
Je pakt een blokje hout, deze zaag/schuur/vijl je in een driehoek (in de vorm van een kaaspunt). Dan zorg je ervoor met een platte schroevendraaier of bijteltje dat er een gleufje tussen de cilinder en carters komt en daar doe je de zogenaamde wig in. Dit doe je aan 2 kanten en deze tik je aan met een hamer en zo word je cilinder als het ware omhoog gedrukt.
En als je daar geen zin in hebt pak je een rubberen hamer en geef een paar harde tikken.

Re: Paar vraagjes

Geplaatst: 20 okt 2008 21:41
door TomosTuningWassenaar
nog aanvulling op vraag 2, zonder koppakking haal je hooguit 3 km ofzo meer uit je blokje. Maar als je logisch nadenkt is dit natuurlijk niet slim ivm valse lucht oid. Dus gebruik gewoon een dunne pakking en/of vlak je kop af als je meer kracht eruit wilt halen. En meet natuurlijk wel weer even je squish op! Staat verdere uitleg in de faq.