Pagina 1 van 1

koppelingskap sluit niet

Geplaatst: 10 sep 2005 12:38
door poekelen
na een blok revisie en heel wat problemen later, stuit ik op het volgende probleem. de koppelingskap wilt er niet goed op. beter gezegd hij sluit niet goed aan met het blok.

Afbeelding

zoals je ziet zit er een 5 mm ruimte er tussen. dit komt omdat de as van het krukas te "lang" is. het krukas komt uit orgineel uit het zelfde blok en het heeft altijd gepast.

Geplaatst: 10 sep 2005 13:27
door Vuile Beunkoe
zitten je lagers nog goed?

anders heel zachtjes tikken met een rubbere hamer.

Geplaatst: 10 sep 2005 14:38
door poekelen
de lagers zitten op hun plek.
het krukas zit in het midden, alleen de "kap" is van een ander blok...

Geplaatst: 10 sep 2005 14:40
door hellbat
kun je er geen Shims meer tussenuithalen ???, dus tussen het uiteinde van je koppeling en de kap ?????

groeten Marcel

Geplaatst: 10 sep 2005 14:51
door poekelen
shims? poekelen kent geen vaktermen :oops:
wat het probleem nou is, is dat de as van krukas te ver uitsteekt. dus een ringentje meer of minder helpt niet.

Geplaatst: 10 sep 2005 14:56
door Tomie
Hoeveel (vul)ringen en shims zitten er op de as van de versnelling? Op de krukas (na de koppelingstrommel) zijn geen ringen / shims nodig. Je hebt je er van overtuigd dat de beide assen echt in de lagers komen? Heb ik zelf ook wel eens flink mee lopen kl*ten. De as van de versnellingstandwielen valt altijd een ietsje naar beneden bij open blok.

Geplaatst: 10 sep 2005 14:56
door Vuile Beunkoe
is het zeker de as? niet die dingen (Wat dan vast de shims zijn) die ronde bulten die op de andere kant aansluiten.

denk dat toch echt

Geplaatst: 10 sep 2005 15:04
door hellbat
shims zijn de opvulringen, die de axiale speling van de as tegengaan, deze worden tussen de as en het lager geplaatst zodat de speling hiertussen tot een minimum beperkt wordt, dus dat de as niet meer van links naar rechts kan bewegen.

Deze shims zijn in verschillende maten te bestellen, Dit is omdat geen twee assen of koppelingsassen gelijk zijn. Dit is echter normaal een kwestie van tiende of honderdste milimeters.

Groeten Marcel