Pagina 1 van 1

Het achteruitrij geluid.

Geplaatst: 25 nov 2008 22:23
door C. van Klaveren
Waarde forummers, 25-11-2008

In het kader van mijn onderzoek naar de werking van de koppeling, de tandwielen, de 2 frictie`s, de overgang van de versnellingen, het vraagtekenveertje, het aantrap gedeelte EN …de bijgeluiden die uit het motorblok komen, heb ik het e.e.a. boven water.

In dit schrijven gaat het nu even over het typische geluid wat je hoort als je achteruit loopt met je Tomos. [Moet het motortje uit staan, anders hoor je het niet]
Natuurlijk zijn er onder ons die denken: Wat maak mij dat uit. Die Tomos is er om vooruit te rijden, niet achteruit. Wel, ….. ik ben wat ouder en denk daar heel anders over. Als er een geluid uit je motorblokje komt wat er niet in thuis hoort is dat eigenlijk een alarmbel die laat weten dat er iets niet pluis is in je blok. Nou is het niet zo dat het gelijk in elkaar loopt, maar goed is het niet.

Een paar weken geleden maakte ik al gewag over het typische geluid bij achteruit rijden. Niet iedereen heeft dat (zoals die van Moe). En ik heb het idee dat het aan de leeftijd van het brommertje ligt. Oftewel er is slijtage.

To the point: Mijn Blokje ligt gedeeltelijk open om mede dat geluid te achterhalen. En wat blijkt, als je het achterwiel achteruit draait, dan draait het grote 1e versn. tandwiel (op de hoofdas) mee.
Afbeelding

Dat grote 1e versn. tandwiel brengt dan het koppelinghuis in beweging. (Maar wel achteruit draaiend) En dat achteruit draaien van het koppelinghuis is niet zijn normale werk situatie. En daar komt dat specifieke geluid nou vandaan.

Ik zal uitleggen wat er aan de hand is.
In het koppelinghuis zit (voor het oog) een naaldlager.
Afbeelding
Afbeelding

Maar dat is niet echt een naaldlager, maar een naaldkoppeling. [En zo wordt het ook genoemd]
Die zorgt er voor dat : Als de krukas draait, het koppelinghuis dan vrij kan lopen.
Maar ….. als er gestart wordt, gaat dat vanaf de kickstarter  grote 1e versn.tandwiel op de hoofdas  koppelinghuis.
Op dat moment, staat de krukas stil en wordt het koppelinghuis in beweging gezet.

[Normaal gesproken draait de krukas en neemt hij (via de 1e versn. koppeling) het koppelinghuis mee]. (Als hij meer als 1400 tpm draait) Maar dat is niet aan de orde nu.

Als nu het kopp.huis in beweging wordt gezet en de krukas draait niet, dan treed de naaldkoppeling in werking.
De naalden klemmen zich om de krukastap heen en nemen hem mee in de draai richting.
Op dat moment zal de motor aanslaan en gaat de krukas weer sneller draaien als de het koppelinghuis en verliest de naaldkoppeling zijn klem eigenschap en het koppelinghuis is weer vrij.

Epiloog:
Als er nu achteruit gelopen wordt, draait het koppelinghuis via de versnellingsbak ook achteruit. En daar is de koppelinghuis lagering niet op ingesteld. Dat “lager” heeft geen naalden maar platte stiftjes. En die rollen niet over de krukastap bij het achteruit draaien, maar die schrapen daar overheen. En dat is het ongewenste geluid wat wij horen.

Bij nieuwe Tomosjes hoor je het niet, gewoon omdat het “lager” nog nieuw is. Maar ze krijgen het helaas allemaal.

Tot zover dit onderzoekje, voor mezelf en elk ander belangstellende gedaan.

Re: Het achteruitrij geluid.

Geplaatst: 25 nov 2008 22:49
door Mc. Sim
Weer een probleem de wereld uit. Close, PB auteur voor vragen en opmerkingen.