Pagina 1 van 2

Streetmate zorgen....

Geplaatst: 22 dec 2008 18:35
door Streetmate
  • Welke model tomos heb je? Streetmate
    Uit welk jaar komt de tomos ? 2008
    Is het een snor of een brommer? brommer
    Wanneer ontstond het probleem? 4 weken geleden


    Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? na aankoop (nieuw) nooit wat veranderd, dus volledige originele staat. Nu 2000 Km op de teller en 2x een beurt gehad via de tomosdealer.


    Wat is het probleem?
Sinds 4 weken dit: Ik start 's ochtends m'n brommer. Stationair loopt ie dan perfect. Wegrijden super. Soepel en zoemend geluid. Korte ritten geen probleem. Maar als ik naar m'n werk ga (ca. 10 Km) valt de motor na een kilometer of 4 tijdens het rijden uit... lampjes en verlichting blijven branden en stoppen pas als ik stil sta. Geen geratel of andere signalen vooraf... hij gaat uit als een nachtkaarsje en je zou bijna denken dat de benzine op is (wat niet zo is). Reageert dus geheel niet op gasgeven of wat dan ook.

Het maffe is dit...

1) iedere ochtend is het zowat op precies het zelfde punt. Dus precies een x aantal minuten of kilometers gebeurt het.
2) m'n brommer is daarna bijna niet meer te starten. Zowel niet elektrisch als met de kickstart. Ik sta me dan 10 minuten compleet scheel te trappen en te proberen en plots doet ie het dan weer... Ik rijd weg en na 500 meter valt ie weer uit... weer 10 minuten proberen te starten en dan kan ik weer 500 meter rijden... en zo gaat dat maar door. Het lijkt als ie een nacht heeft gestaan dat ik nog het langst er mee kan rijden.
3) inmiddels 3 keer ter reparatie bij de fietsenmaker geweest. Deze heeft 3x de carburateur schoongemaakt, maar zegt verder niks te kunnen vinden. Hij test hem echter alleen stationair en met een kort ritje... Slechts 1x heeft ie ervaren dat hij hem ook niet aan de praat kreeg.

Ik zit in de medische hoek en heb weinig verstand van brommers, maar ik krijg met deze symptomen bijna het gevoel alsof er tijdens het rijden iets oververhit raakt, dat dan vervolgens 10 minuten moet afkoelen ofzo...

Verder zelf al van alles geprobeerd: lang choken, kort choken... als ie uitvalt de tankdop eraf omdat iemand suggereerde dat m'n tank vacuum trekt en er geen benzine meer in de motor komt... niks lijkt te helpen.

De fietsenmaker vind dus niks... hij heeft recent weer de carburateur en eenmalig de bougies gechecked. Maar vanmorgen (op hoop van zegen sinds de reparatie weer een lange rit) was ik weer 2 uur te laat op het werk vanwege dezelfde problemen... zucht.

Tot nu toe zegt de fietsenmaker dat het allemaal garantie en service is... maar zo wil ik dus niet door gaan. Het geeft onzekerheid en heel veel rompslomp.

1) Wat zijn jullie suggesties?
2) Andere fietsenmaker / dealer zoeken? (maar dan misschien geen garantie / service)
3) Terugsturen naar de fabriek? (kan dat?)
4) Verkopen? (maar niet fijn voor de koper)

Vast bedankt!

Robert-Jan

Re: Streetmate zorgen....

Geplaatst: 22 dec 2008 19:30
door ingo
Hallo,na 23 jaar geleden gestopt te zijn met brommer rijden heb ik nu voor de fun een Tomos Revival gekocht. Dit even als intro,voor 99,9% zekerheid zeg ik dat je een kapotte condensator hebt. Laat die maar vervangen bij je dealer en het probleem is over,eigentlijk had je dealer dit moeten weten.

Ingo

Re: Streetmate zorgen....

Geplaatst: 22 dec 2008 20:04
door vinz0r
Hallo,na 23 jaar geleden gestopt te zijn met brommer rijden heb ik nu voor de fun een Tomos Revival gekocht. Dit even als intro,voor 99,9% zekerheid zeg ik dat je een kapotte condensator hebt. Laat die maar vervangen bij je dealer en het probleem is over,eigentlijk had je dealer dit moeten weten.

Ingo
lijkt me waarschijnlijk gezien hij elektrische ontsteking heb en daar zit volgens mij geen condensator bij.

Re: Streetmate zorgen....

Geplaatst: 22 dec 2008 20:13
door ingo
Hallo,ik durf het niet met zekerheid te zeggen maar volgens mij had een collega hetzelfde probleem en daar was het wel de condensator. Als ik het verkeerd heb,moet je mijn uitspraak als niet gedaan zien.

Ingo

Re: Streetmate zorgen....

Geplaatst: 22 dec 2008 20:20
door vinz0r
Hallo,ik durf het niet met zekerheid te zeggen maar volgens mij had een collega hetzelfde probleem en daar was het wel de condensator. Als ik het verkeerd heb,moet je mijn uitspraak als niet gedaan zien.

Ingo
welk type/bouwjaar heeft hij?

Re: Streetmate zorgen....

Geplaatst: 22 dec 2008 22:06
door 7P_
Heb je dit probleem altijd als het echt koud is?

Re: Streetmate zorgen....

Geplaatst: 22 dec 2008 22:16
door shadowranger
Sinds 4 weken dit: Ik start 's ochtends m'n brommer. Stationair loopt ie dan perfect. Wegrijden super. Soepel en zoemend geluid. Korte ritten geen probleem. Maar als ik naar m'n werk ga (ca. 10 Km) valt de motor na een kilometer of 4 tijdens het rijden uit... lampjes en verlichting blijven branden en stoppen pas als ik stil sta. Geen geratel of andere signalen vooraf... hij gaat uit als een nachtkaarsje en je zou bijna denken dat de benzine op is (wat niet zo is). Reageert dus geheel niet op gasgeven of wat dan ook.

Het maffe is dit...

1) iedere ochtend is het zowat op precies het zelfde punt. Dus precies een x aantal minuten of kilometers gebeurt het.
2) m'n brommer is daarna bijna niet meer te starten. Zowel niet elektrisch als met de kickstart. Ik sta me dan 10 minuten compleet scheel te trappen en te proberen en plots doet ie het dan weer... Ik rijd weg en na 500 meter valt ie weer uit... weer 10 minuten proberen te starten en dan kan ik weer 500 meter rijden... en zo gaat dat maar door. Het lijkt als ie een nacht heeft gestaan dat ik nog het langst er mee kan rijden.
3) inmiddels 3 keer ter reparatie bij de fietsenmaker geweest. Deze heeft 3x de carburateur schoongemaakt, maar zegt verder niks te kunnen vinden. Hij test hem echter alleen stationair en met een kort ritje... Slechts 1x heeft ie ervaren dat hij hem ook niet aan de praat kreeg.

Ik zit in de medische hoek en heb weinig verstand van brommers, maar ik krijg met deze symptomen bijna het gevoel alsof er tijdens het rijden iets oververhit raakt, dat dan vervolgens 10 minuten moet afkoelen ofzo...

Verder zelf al van alles geprobeerd: lang choken, kort choken... als ie uitvalt de tankdop eraf omdat iemand suggereerde dat m'n tank vacuum trekt en er geen benzine meer in de motor komt... niks lijkt te helpen.

De fietsenmaker vind dus niks... hij heeft recent weer de carburateur en eenmalig de bougies gechecked. Maar vanmorgen (op hoop van zegen sinds de reparatie weer een lange rit) was ik weer 2 uur te laat op het werk vanwege dezelfde problemen... zucht.

Tot nu toe zegt de fietsenmaker dat het allemaal garantie en service is... maar zo wil ik dus niet door gaan. Het geeft onzekerheid en heel veel rompslomp.

1) Wat zijn jullie suggesties?
2) Andere fietsenmaker / dealer zoeken? (maar dan misschien geen garantie / service)
3) Terugsturen naar de fabriek? (kan dat?)
4) Verkopen? (maar niet fijn voor de koper)

Vast bedankt!

Robert-Jan
Je zegt het eigenlijk zelf al, je vermoed dat er iets warmloopt dat moet afkoelen (of eigenlijk iets dat warm wordt en uitzet waardoor er contact verbroken wordt). Ik ga ernstig twijfelen aan de CDI unit (of ontstekingsspoel) want je zegt dat de lampen blijven branden totdat de motor totaal stil valt. Daaruit conludeer ik dat er qua lichtspoelen/ accu niets mis kan zijn. Blijft de ontsteking over of de elekctrische bedrading van/ naar motorblok en CDI/schakelkastje aan het stuur.

Wat je eerst kan proberen als het weer eens voorkomt: Kijk of de bougie wel wil vonken (neem een extra mee, dan hoef je degene in je cilinder er niet uit te draaien. Vonkt ie wel, dan kan het toch de bougie zijn in je cilinder. Draai die er dan uit en kijk nog eens. Vonkt die ook dan is het met zekerheid toch een brandstofprobleem. Dan kunnen inlaatkleppen (als het een A52 blok is) verdacht zijn, "vapour lock" (gasvormig worden van de brandstof) in je carburateur of uiteindelijk pakkingen/ keerring(en).

Check bovenstaande met de extra bougie maar eens als je weer eens stilvalt. Laat je bevindingen even weten.

Re: Streetmate zorgen....

Geplaatst: 23 dec 2008 00:04
door C. van Klaveren
Geachte Streetmate,

Dit lijkt inderdaad een geheimzinnig probleem.

Even vooraf; Het is toch niet zo dat de keren dat het gebeurd een harde (koude) wind uit een bepaalde hoek komt. [Zelf ervaren en koste een maand zoeken, waarom hij steeds op dezelfde plaats problemen gaf] denk is aan bevriezing verschijnselen bij de carburateur. Of de lucht inlaat raakt verstopt.
Maar goed, begin eerst eens met thuis een andere bougie (warme) er in te zetten. Maak dan gelijk je bougiekabel schoon en spuit hem in met siliconenspray. Haal ook de bougiekap er af. Kijk hem naar op corrosie, maak ook die schoon en spuit hem ook in of smeer hem in met wat vet of vaseline. Kijk ook of hij niet tegen metaal aan ligt te schuren.
En wat er al opgemerkt is. Neem een andere bougie mee, zodat je bij panne de extra bougie in de kap kan stoppen en op de cilinder kan leggen en dan kijken bij het starten of hij een vonk geeft. Dan weet je tenminste (in eerste instantie) of je vonk hebt.

En zo zijn er vele kleine dingen die de zaak kunnen verstoren. Ik denk ook aan een of andere sluiting\onderbreking.

Ik hoop dat ik je mede met de anderen een stukje op weg geholpen heb, met vriendelijke groet verblijf ik

Re: Streetmate zorgen....

Geplaatst: 07 jan 2009 09:26
door Marctraider
Ik denk dat je probleem 'opgelost' is als ik je ga vertellen dat je PHVA carburateurtje bevriest. Ik heb het namelijk precies hetzelfde. Hou even in gedachten dat de nieuwere A55 blokken een schuin spruitstuk naar rechts hebben, waardoor de carburateur ook niet in de warmte van de cilinder terecht komt. Wat bij veel oudere blokken wel zo is.

Derbi's hebben dit probleem vaak ook (Diegene zonder carburateurverwarming) en hebben vaak een PHVA carb van dell'orto.

Oplossing?, Misschien.

Probeer ergens een benzinefiltertje vandaan te ritselen en pleur deze tussen de tank en carburateur precies achter je cilinder, misschien dat de benzine dan wat opwarmt en zo iets helpt.

Waarschijnlijk komt je probleem voor, en nog niet eens altijd bij kou onder het nulpunt. Door de snelle luchtbeweging in de carburateur worden de vochtdruppels (Zie luchtvochtigheid) die meegezogen worden via het luchtfilter zo koud dat deze bevriezen en problemen geven.
Hallo,na 23 jaar geleden gestopt te zijn met brommer rijden heb ik nu voor de fun een Tomos Revival gekocht. Dit even als intro,voor 99,9% zekerheid zeg ik dat je een kapotte condensator hebt. Laat die maar vervangen bij je dealer en het probleem is over,eigentlijk had je dealer dit moeten weten.

Ingo
De condensator zit in de CDI box met alle zooi van dien, en zal zo snel niet kapot gaan. Ook omdat hij in de eerste instantie geen problemen ondervind en dat dit pas na een tijdje rijden gebeurt.

Re: Streetmate zorgen....

Geplaatst: 15 jan 2009 22:22
door Streetmate
Beste raadgevers,

Erg bedankt voor al jullie adviezen. Na enige overweging toch de tomosdealer nog een kans gegeven. Deze heeft op mijn uitdaging ook een paar langere ritten gemaakt en zelf ook een enkele keer terug moeten lopen naar zijn werkplaats....

Na contact met Tomos Nederland en een analyse de afgelopen 2 weken kwam hij met het volgende:

Er werd naar zijn zeggen teveel olie (vanuit de separate tank) bij de bezine gemengd. Hierdoor zag de bougies pikzwart wanneer m'n streetmate uitvalt en vonkte hij niet meer...

Hij heeft nu de olie-toevoer bijgesteld en een nieuwe bougies geplaatst. Na enkele lange ritten van hem lijkt nu dus het probleem verholpen.. Zelf moet ik dat de komende dagen nog gaan uitproberen, spannend; ik denk toch maar even stevige wandelschoenen mee te nemen :wink:

Klinkt jullie deze verklaring een beetje plausibel??

Wat het bevriezen betreft: blijft in dat geval vreemd dat zo'n fenomeen van de een op andere week begint. De temperatuur was die weken min of meer constant en het vroor nog niet... (hier vlak aan de kust is de winter vrij mild verlopen).

Nogmaals bedankt!

Robert-Jan

Re: Streetmate zorgen....

Geplaatst: 15 jan 2009 22:37
door Marctraider
Ik blijf erbij dat je problemen had met een bevriezende carburateur o.i.d, of hoe je het wilt noemen; Alsvolgt nog een keer de uitleg;

Het hoeft hiervoor juist niet te vriezen, een temperatuur van boven 0 tot 10 graden (Ruim geschat) kan al bevriezing veroorzaken (Je kan het op verschillende plaatsen nachecken bij google, check maar op Carburateur Bevriezing Luchtvochtigheid). Doordat de luchtvochtigheid op dat moment redelijk hoog is, is er vocht. Wat gebeurd er met versnelde lucht? Het maakt de componenten kouder. Hierdoor kan de vocht bevriezen en je 'leidingen' in je carburateur laten bevriezen. Ik heb EXACT hetzelfde probleem kan ik je vertellen, en mijn bougie is netjes bruin (Zelfs iets aan de witte kant) loopt dus _iets_ te arm.

Verderest kan je het standaard oliepompje helemaal niet afstellen. Of je moet een heel nieuw model hebben die ook via de gashendel de hoeveelheid regelt.

Verderest is de temperatuur naarmate gestegen en zal je het probleem uiteraard minder ondervinden. Het kan makkelijk zijn dat je het deze winter niet meer tegenkomt. Het is een samenloop van omstandigheden, wind tegen de carburateur aan een bepaalde kant, temperatuur, luchtvochtigheid, etc etc.

Probleem is dus Vocht / Kou. Niet om het een of het ander (Of om je aan te vallen) maar ik ben het er hier duidelijk niet mee eens wat ze zeggen. Je donkere bougie kan meerdere betekenissen hebben:

- Te koude bougie
- Te rijk mengsel (Benzine/luchtverhouding)
- Verstopte uitlaat
- Lekke Rechterkrukas keerring
- Slechte olie (Slechte verbranding)

Ik herinner je er nogmaals aan dat Derbi's met de PHVA carburateurs dit symptoom ook hebben, exact hetzelfde als jou, en als mij. Dat is wel HEEL frapant. Maargoed, als je het nu niet meer meemaakt wil niet zeggen dat dit de oorzaak niet was.

Ook iets anders; Stel dat de oliepomp te rijk staat (En sommige die geleverd werden/worden stonden idd te rijk door een fabrieksfout o.i.d, en niet instelbaar) dan zou de brommer niet 'opeens' ermee kappen en na een tijdje stil te staan dat hij het 'opeens' weer doet. Als een brommer teveel olie krijgt dan zal hij minder presteren, roken, en doen. Maar niet zozeer specifiek dit symptoom. Vroeger reden ze zelfs op 1:25 o.i.d.


Ik hoop dat ik je genoeg heb geinformeerd! :)

Re: Streetmate zorgen....

Geplaatst: 16 jan 2009 06:51
door bastiaan2222
ooit gehoord dat olie luchter is als benzinen
het kan dus wel want als hij dan dus minuten 10 minuten w8 is de olie weer naar boven en is er bijna alleen nog maar benzine waardoor hij weer makkelijk verbrand e dan gaat hij rijden trillen en dan mengt het weer

Re: Streetmate zorgen....

Geplaatst: 16 jan 2009 09:03
door Marctraider
Ehm ik vat hem niet helemaal. Bedoel je olie in het reservoir of zo? Of de resterende olie in de cilinderkamer?
Sowiezo als jij zegt dat de olie naar boven stijgt, komt het toch nog dichter bij de bougie? Cilinder staat een beetje schuin naar boven dus zo: / (Das wel weer iets te ver omhoog maar goed)

Dus dan zou je zeggen dat er nog meer olie richting de bougie gaat (Schuin omhoog), waardoor hij nog slechter ontbrand...

Re: Streetmate zorgen....

Geplaatst: 16 jan 2009 17:48
door bastiaan2222
Ehm ik vat hem niet helemaal. Bedoel je olie in het reservoir of zo? Of de resterende olie in de cilinderkamer?
Sowiezo als jij zegt dat de olie naar boven stijgt, komt het toch nog dichter bij de bougie? Cilinder staat een beetje schuin naar boven dus zo: / (Das wel weer iets te ver omhoog maar goed)

Dus dan zou je zeggen dat er nog meer olie richting de bougie gaat (Schuin omhoog), waardoor hij nog slechter ontbrand...
zo iets ja alleen ik haalde het een beetje door elkaar ik was ff vergeten dat het geen 2 takt was

Re: Streetmate zorgen....

Geplaatst: 21 jan 2009 18:07
door Streetmate
Ha allemaal,

Maar weer een volgend hoofdstuk in het drama:

Na diagnose 1: vuil in de carburateur

en diagnose 2: teveel olie bijmenging en afstellen hiervan (zie laatste bericht) ben ik weer gaan rijden. Van de dealer kreeg ik een extra bougie mee voor het geval dat...

Deze week: korte ritten -> geen probleem

Gister voor het eerst weer een lange rit -> voor het eerst in 2 maanden 11 kilometer achter elkaar soepel kunnen afleggen. Het probleem leek dus zo goed als verholpen. Weersomstandigheden: niet al te koud en het miezerde een beetje regen.

Na de heenweg heb ik 2 uur vergaderd (brommer in de regen). Hierna de terugweg:

Starten zoals gebruikelijk en zonder problemen. Ik rij weg en na 600 meter valt ie weer uit... :( precies op de manier zoals ik al eerder beschreven heb. En vervolgens -> inderdaad niet meer aan de gang te krijgen.

(maf dit keer dat het al zo vroeg tijdens de rit optreed)

Uiteindelijk van pure ellende en startpogingen in het donker de bougie vervangen. De kleur was in het donker moeilijk te beoordelen, maar het leek eerder zwart dan wit.

Toen met een splinternieuwe bougie startte hij meteen. Ik rij weg... en ja hoor na 600 meter valt ie weer uit. Met enige moeite kreeg ik hem echter deze keer sneller gestart. Vaak lukte dat pas na 10 minuten proberen... nu echter na een minuut of 3.

Vervolgens zo'n 10 etappes afgelegd van 600 meter waarbij m'n streetmate iedere keer weer uitviel op de bekende wijze en ik hem telkens na 3 minuten weer aan de praat kreeg.

Na deze 10 etappes zat ik zo halverwege op m'n route. Opnieuw valt ie uit en ik krijg 'm weer aan de praat. Deze keer blijft ie echter lopen en rijdt ik de resterende 5 kilometer opeens vloeiend naar huis...

Wat daarbij er ook nog bijkwam is dat bij alle startpogingen plots het groene lampje op m'n kilometerteller het begaf. Normaal brandt dit altijd als je rijdt (je verlichting op de streetmate staat standaard aan). Maar nu doet ie 't niet meer tijdens het rijden. De andere controlelampjes doen het echter nog wel...

Vanmorgen dus weer langs de dealer. Deze weer met Tomos contact opgenomen:

Nu is dus diagnose 3 bedacht: oliekeerring (of zoiets) is kapot. In de zoveelste reparatiesessie gaat hij daar nu dus naar kijken...


Ik ben even benieuwd wat jullie experts hier nu van vinden....

Er is nu al zoveel kapot geweest bij deze streetmate van driekwart jaar oud (met 2000 km op de teller, een wekelijkse poetsbeurt en goed onderhoud). -> kunstof wielkast achter spontaan gebroken en dus vervangen a 58 euro, chrome sierringen van de toeters er spontaan afgevallen tijdens het rijden en nu al een maand in bestelling, het hele motorische probleem hierboven, lampje van het dashboard nu dus stuk, eerder al een kapot achterlicht enz enz),

Hoe zit het nou met fabrieksgarantie? Kan je een brommer ook terugsturen naar de fabriek? Vervangt Tomos weleens een ramp-brommer voor een nieuwe?


NB het geeft zoveel overlast -> veel lopen met je brommer, te laat op het werk, bijna 2 maanden je brommer in reparatie in tenminste 5 pogingen, 2 maanden buskaarten kopen enz enz...

Ik hou jullie op de hoogte!

Re: Streetmate zorgen....

Geplaatst: 30 jan 2009 02:34
door Marctraider
Misschien een wat late reactie, maar ik geloof er helemaal niks van (Van de brommerboer of wie hem ook telkens repareert). Ik heb zelf een probleemgeval Streetmate 2003 (een van de eerste modellen) en ik heb ALLE problemen onderhand al gehad:

- Voorvork dempers vastgelopen (Door oud type model)
- Knipperlichten stuk
- Voorlicht stuk
- Speedometer achterlichtje stuk (Zoals jou)
- Groene lampje idd stuk
- Oud type spruitstuk waardoor hij verrot reedt
- verrote oud model (Wel zelfde uiterlijk als nieuwe) catalysator uitlaat die dichtslipte door koolafzetting (Deels fabrieksfout overigens)
- Choke sproeier die te groot was
- Ketting die er af ging
- Lekke krukaskeerring (Rechts)
- 2x Voortandwiel keerring lek
- Et cetera et cetera et cetera. en nog 20 dingen denk ik.

Alles onderhand gefixt wat me meer als 800 euro heeft gekost, maar ook heel veel ervaring heb opgedaan.

De smoes 'vuil in de carburateur' vind ik tegenwoordig een wat slap verhaal van de brommerboer. Ik ken zo wel 10 gevallen waar dat tegen mensen gezegd is gewoon omdat ze zelf niet weten wat er aan de hand is. In het verleden is er wel geklaagd over het oliepompje dat deze te rijk zou zijn. Maar als je geen absurde hoeveelheid rook uit de uitlaat ziet (Voornamelijk blauw) dan valt er niks te vrezen daarover. (Dit is het ultieme bewijs van te rijk olie smeren). Nogmaals de standaard oliepomp is NIET af te stellen. Het enige wat erop zit is een ontluchtingsschroefje om de olie van de tank naar de oliepomp te laten lopen.

Er zijn heel veel fabrieksfouten bij de nieuwe modellen gecontstrateerd en het meerendeel is opgelost. Maar omdat jou brommer ook al 3.5 jaar oud is (Toch?) kan het best een rampenbrommer zijn. Overigens over de lichten: Bij mij zijn ze ook redelijk snel kapot gegaan. Maar dit kan altijd gebeuren. Gewoon vervangen dus en kost niet veel moeite. (Zelfs niet in het dashboard/speedometer).

Ik zou gewoon afwachten; Als het warmer wordt (+10 graden) en je probleem is weg, zeg ik alsnog Carburateur bevriezing. Vooral omdat de carburateur het enigste deel is wat niet echt warm wordt na een lange tijd rijden, en de rest van de componenten wel;

- Uitlaat
- Cilinder
- Spruitstuk (redelijk, zit wel pakking tussen)
- Motorblok

En je carburateur niet. Die blijft koud. Dus het enige wat verder nog van invloed zou kunnen zijn aan het koude weer is de koude lucht waar je mengsel schraler van wordt. dus 1 of 2 sproeiermater hoger? Maar je kan deze 'theorie' pas bevestigen bij iets warmer weer (+10 graden). Als je dit hebt geconstrateerd het probleem te zijn, kan je er voor de volgende winter iets aan doen :)

Verder kan ik niks verzinnen waar het aan kan liggen. Te heet worden lijkt me stug, vooral omdat het vaak heel snel voorkomt terwijl de brommer nog niet zo warm is. en vooral omdat je dat laatste stuk lekker in 1x door kon gassen lijkt het me stug. De ontsteking lijkt me ook sterk dat hij het na 5 of 10 minuten het weer doet en later niet meer. Als het door regen zou komen dan zou het het ook niet na een tijdje weer zomaar doen.

Verderest over het vervangen van de bougie toen je stilstond; De tijd die daaraan voorbij gaat kunnen de leidingen van de carburateur weer open gaan en ontdooien, en zo jou laten denken dat het iets met de bougie is. Maar later ontstond het probleem weer!

Over de lange rit die opeens wel goed werkte. Dit kan door 2 dingen komen;
1. Omdat de snelle en constante benzine door de leidingen stroomt. en op volgas heel snel, heeft het weinig kans om vocht te laten vriezen. (In mijn geval viel hij pas uit toen ik bij het stoplicht stil kwam te staan in veel gevallen. omdat hij dan de kans heeft.
2. Een bepaalde windrichting op de carburateur heeft ook iets invloed.

Verder wou ik je er nog maals op attenderen dat je zelf hebt gezegt dat het vaak op het zelfde punt gebeurd (Dit is bij mij ook precies hetzelfde verhaal). Bepaalde windrichting o.i.d. Of een stuk dat extra vochtige lucht betreft.

Ook nogmaals; De carburateur zit bij de nieuwere modellen niet pal achter de cilinder waardoor er geen warmte van de cilinder langs de carburateur stroomt. En er zit rubber tussen het spruitstuk (Zowel het oude als nieuwe model spruitstuk) en de carburateur wat de carburateur totaal niet verwarmt.

Geloof me alsjeblieft nou. Ga desnoods een oplossing verzinnen. Pak je carburateur zowat in, en hou een opening in deze verpakking waar warme lucht in stroomt naar de carburateur. Dus zoiets als een slang van een Droger (Alleen smaller) en zorgt dat er ergens warmere lucht wordt gepakt van de cilinder (Of desnoods van de uitlaat) en fabriceer iets. En laat dit dmv een ventilator o.i.d. naar de carburateur stromen. Wedde dat je probleem al minder wordt OF/EN helemaal niet meer voorkomt! Carburateur verwarming heb je ook elektrisch volgens mij (Die je erop monteert). 'echte' carburateur verwarming wordt een iets duurder grapje en zal je je hele cilinder moeten 'modden'.

ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik denk alleen dat je, als je bij de brommerboer blijft, dat je op een gegeven moment je brommer wegdoet. Ga liever zelf alles onder de knie krijgen. En dat bedoel ik positief. :)
Dus geloof me nou alsjeblieft en luister niet verder naar de brommerboer!

Als je 'keering' lek is, je hebt niet duidelijk aangegeven welke, maar ALS er een van de (3) geloof ik, lek is. dan zijn dit de symptomen:

1. linker krukas keering aan de ontstekingskant; Valse lucht, en als het HEEL erg zou zijn, mengsel dat naar buiten komt achter je vliegwiel en kan wel de werking van de brommer aantasten, maar dit zou dan wel te zien moeten zijn. (Haal eens je vliegwiel etc eraf.)
2. rechter krukas keerring; Dan zou de brommer niet soms perfect rijden en dan opeens dat hij helemaal stopt. Dan zou het eerder pruttelen en witte rook uit de uitlaat komen (Omdat hij dan versnellingsbak olie verbrand).
3. Voortandwiel keering; Het enige wat je dan krijgt is zwarte/vettige substantie op je ketting/tandwielen maar heeft geen effect op het rijgedrag. Tenzij je versnellingsbak olie zover op is dat hij droog komt te staan, maar dan loopt het hele zaakje gewoon vast.

Dus constrateer je een van de 3 dingen dan is dat wellicht het probleem, zoniet dan liegt je brommerboer o.i.d. gewoon rechtuit in je gezicht.

99 van de 100 dealers weten namelijk geen drol van de nieuwe modellen met het A55 blok.

Mvg!

Re: Streetmate zorgen....

Geplaatst: 30 jan 2009 08:57
door 7P_
Marctraider heeft gelijk. Je hebt 2 "diagnoses" gecontroleerd maar die van marctraider (de juiste) sla je over om meteen met de volgende te beginnen :')

Ga het probleem met die carb nu maar checken.... en dat is het simpelste door lucht van de cilinder naar de carburateur te forceren met een schacht oid.

Re: Streetmate zorgen....

Geplaatst: 31 jan 2009 22:47
door Marctraider
Dank je wel JP_. Misschien dat er dan eindelijk een lampje gaat branden :| Ik probeer ook alleen maar te helpen, en ik ken mijn Streetmate door en door.

Het is gewoon overduidelijk, en ik heb PRECIES hetzelfde als de topic starter (en veel derbi senda's met PHVA carb) met het probleem (Kan zelfs worden gegoogled met de juiste termen, overal bevriezing o.i.d.;

- Zelfs bij het starten van de brommer, en na 300 tot 600m valt hij gewoon uit. Zomaar. Brommer nog niet eens op temperatuur. <---- denk denk.. geen hitte probleem.

- Je kan kicken wat je wilt, geen benzine toevoer (Duidelijk). Kick je niet? Gewoon 5-10 minuten wachten en hij loopt weer als een zonnetje (Bij mij zo en bij de topic starter zo). Dat terwijl de brommer in die 300 tot 600m gewoonweg niet op volledige temperatuur kan zijn. Zeker niet in deze kou.

Dit topic kan wat mij betreft gewoon sluiten. Het probleem lijkt me duidelijk.

Re: Streetmate zorgen....

Geplaatst: 02 feb 2009 09:24
door Streetmate
Nou mensen...

Volgens de brommerboer (in overleg met Tomos) lag de oliekeerring (een van de drie) eruit en had hij sporen van lekkage gezien... hij heeft het gerepareerd en nu rijdt m'n streetmate weer als een zonnetje. Ook bij -5 gr C. start hij meteen en geen enkele hapering meer.

Re: Streetmate zorgen....

Geplaatst: 02 feb 2009 09:32
door Marctraider
Beetje raar, volgens de brommerboer lag er een keerring uit? En dit moet besproken worden met Tomos NL? Beetje raar als het probleem duidelijk is dat dit dan moet worden 'geverifieerd' door Tomos NL. Verder, als een van de belangrijke keerringen er uit liggen zou je tomos niet eens meer starten en rijden. Wat zeg ik? Als ze in de versnellingsbak terecht komen loopt er geheid iets vast. Als het in de carterkamer komt (Kan volgens mij niet) dan loopt ook het zaakje vast. Als het bij de ontstekingskant komt dan ben je ook niet blij. Als je voortandwiel keerring eruit lag zou je ketting/tandwielen/velgen verzopen zijn van de versnellingsbak olie, en zou je versnellingsbak ongeveer droog moeten staan. Conclusie; Als er een keerring lek zou zijn (Of wat jij zegt dat hij eruit lag) die de werking van de brommer kan beinvloeden, zouden dat sowiezo een van de krukaskeerringen zijn. En een GOEIE brommerboer ziet gauw genoeg of er ATF olie verbrand in de cilinder. (Zelfs wij zien dat aan de witte rookpluimen, en jijzelf.) Valse lucht aan de ontstekingszijde lijkt me stug omdat hij er opeens mee kapt, en later weer werkt. Het mengsel wordt alleen maar rijker naarmate de cilinder/spruitstuk etc opwarmt dus zou het alleen maar minder moeten worden het probleem.

En vooralsnog begrijp je het niet helemaal. Bevriezing hoeft niet PER SE alleen onder 0 graden op te treden. Integendeel zelfs. Bij temperaturen van 5 tot 10 graden is het al mogelijk. Juist vooral iets boven het vriespunt.

Luchtvochtigheid, windrichting, mist, etc, speelt allemaal een grote rol. Maar success ermee verder, ik ben vastberaden dat je het probleem, mocht het niet deze winter zijn, de volgende wel weer meemaakt.

Het enige wat wel grappig is, is dat je gewoonweg door je brommerboer bent 'genaaid'. Omdat zij het probleem niet kunnen ondervinden (Ik moet eerlijk zeggen dat het voor een brommerboer ook moeilijk te constrateren valt) trekken ze je centen maar uit om een stomme keerring die moet worden vervangen. Good luck! Topic kan dicht.