Pagina 1 van 1

paar vraagjes

Geplaatst: 04 feb 2009 21:16
door bastiaan2222
hallo,
ik heb ff een paar vraagjes alleen deze zijn net iets te groot voor in het kleine toppic.
ik krijg vrijdag mijn ontgrensde spruit en luchtfilter.
moet ik dan nog wat gaan doen aan mijn spoeier er zit nu een 14/12 en spoeier 50 of 52
en heb proma uitlaat

en nog 1 klein vraagje
me bougie is kappot gegaan terwijl er niet eens 5 km mee is gereden hij was van binnen erg vet zag ik kan dit liggen aan de afstelling en omdat ik hem altijd starten met choke en met half choke moest tijden en ik reed zonder luchtfilter

voorde rest is de bobine helemaal goed


mvg bas

(ik weet veel alleen dit net weer niet)

Re: paar vraagjes

Geplaatst: 04 feb 2009 21:20
door tomos
wss hoef je geen andere sproeier.
ik had mijn spruitstuk ook ontgrenst en uitgeboord en hoefde ook geen andere sproeier.
dat vet uitslaan kan aan je afstelling liggen ja maa het kan ook zijn dat ie ergens lucht trekt of je hebt een kapote krukaskeering

Re: paar vraagjes

Geplaatst: 04 feb 2009 21:23
door sjaakvanvoorschoten
op vraag 1: kan misschien zijn dat je een maat of 2 grotere sproeier nodig hebt. hoeft niet perse maar dat is voor elke tomos verschillend.
vraag 2:vet kan duiden op een lekke krukaskeering. dat je bougie daardoor kapot kan gaan weet ik niet.

Re: paar vraagjes

Geplaatst: 04 feb 2009 21:34
door bastiaan2222
keerringen kunnen niet, zijn net vervangen ik heb gehoord dat bij een niet goede afstelling dit gebeurd
maar het kan ook zijn omdat de benzine een beetje oud is die er in zit zal binnenkort ff benzine er uit halen
en ik heb nog gewoon evenveel karter olie en de kleur van mijn uitlaatgassen zijn ook goed
hij pakt nergens valse lucht
dus ik denk dat hij verzope word omdat ik met choke aan moet rijden waardoor hij dan veelste veel bezine krijgt
waarbij dan de benzine verdamp en de olie blijft zitten.

toch

Re: paar vraagjes

Geplaatst: 05 feb 2009 01:41
door frits
hoi Bas

ik heb mijn spruitstuk ook ontgrenst en mijn luchtfilter ook
heb er ook een proma uitlaat onder
ik heb er eerst een 51 sproeier ondergehad>>>>niet goed
toen een 56 en geeindigt met een 58 sproeier .
draaide er goed op

frits

Re: paar vraagjes

Geplaatst: 05 feb 2009 09:38
door Marctraider
Tjah, de bougie is niks meer dan een onderdeel met een geleidende werking (Waar een vonk van de centrale elektrode een weg vind naar de grond elektrode (Naar het blok toe). (Zit verder geen elektronica in, alleen bepaalde metalen en dergerlijken)

Verder regelt de hittegraad de temperatuur van o.a. de tip (Centrale elektrode) dus met andere woorden in hoeverre de warmte wordt afgegeven aan de cilinderkop. Hier moet je de juiste zelfontbrandingstemperatuur worden gevonden zodat hij nog vrij zijn weg kan vinden van metaal naar metaal oppervlakte zonder dat er aangekoekt kool in de weg zit. (Anders kunnen er misfires ontstaan)

Ook moet je zorgen dat de bougie centrale of grond elektrode niet te warm wordt. Anders kan hij weer smelten en zorgen dat de explosie voortijdig in werking wordt gesteld.

Ik wil alleen maar zeggen dat de bougie in principe niet 'stuk' kan tenzij er fysiek iets gebroken is inwendig (Metaal o.i.d.) of het geleidende deel. Slijtage kan natuurlijk ook wel, maar meestal dan door te hoge temperaturen. Oorzaken van bougies die niet meer vonken (Waar de ontsteking etc gewoon werkt) is omdat ze te vochtig zijn of er zit vocht tussen de elektrodes waardoor er geen vonk ontstaan in de lucht maar de stroom direct door het vloeistof gaat. 99 van de 100 keer kan hij goed worden schoongemaakt en de vonk komt weer tevoorschijn! :)

Ook hardnekkige aanslag kan de vonk 'blokkeren' en kan eventueel worden weggeschuurt/gevijld.