Pagina 1 van 1

Koppelingshuis

Geplaatst: 01 mar 2009 16:11
door YoGHuRT
Goedendag mede forummers,

Ik heb een groot probleem met mijn koppelingshuis huis, ik krijg hem er namelijk niet vanaf!
Ik heb hem eerder er vanaf gehaalt en dat hoort heel soepel te gaan.

Even een stukje geschiedenis, paar maanden geleden liep het blokje heel goed echt nergens problemen mee, maar toen haalde ik hem een keer uit elkaar en zette hem weer in elkaar (waarom doet er niet toe). Toen ging hij wat meer het bekende tomos ratel geluid maken. Na een paar weken, kon ik hem in zijn vrij laten lopen (door heel simpel te kicken en gelijk gas te geven) was heel erg vet ik moest dan even stoppen met gas geven om hem weer in zijn versnelling te laten schieten en weg te kunnen rijden.

Nu heden staat hij alleen maar in zijn versnelling, ook al staat hij dus niet aan. Ik kan mijn tomos alleen achteruit rijden als ik mijn kickstarter iets naar beneden duw (als hij uit staat). Als ik hem aan wil kicken en hij staat op de standaard schiet hij gelijk in de versnelling (aan zetten als hij niet op de standaard staat werkt dus niet). Als hij dus aan is en ik rem in 1 keer hard staat hij in zijn vrij en kan ik gas geven wat ik wil maar hij komt dan natuurlijk niet vooruit. Als ik dan stop met gas geven en mijn achterwiel begint weer te draaien schiet hij gelijk weer in de versnelling.

Ik wil weten wat er aan de hand is. Dus ik haal mijn carterkap eraf (koppelingskant natuurlijk) en zie verder niks bijzonders (kapotte delen e.d.). Nu wilde ik mijn koppelingshuis eraf halen maar zit deze muur en muur vast (waarschijnlijk omdat hij dus in z'n versnelling staat).

Mijn vraag is dus of iemand dit probleem herkent en mij erbij wil helpen

(Ik heb veel op het forum gezocht en herken veel dezelfde problemen maar deze mensen krijgen hun koppeling er wel af)

Met vriendelijke groet,

YoGHurtT

Re: Koppelingshuis

Geplaatst: 01 mar 2009 20:07
door C. van Klaveren
Waarde YoGHuRT,

Proficiat, je komt tenminste met een heel verhaal. Daar kunnen we wat mee.

Ik mis echter één ding. Als je de moer (17mm) er af hebt, dan meld je niet dat je de eerste versn. koppeling er wel of niet af krijgt.
Natuurlijk kan jij nu opmerken, dat je over het koppelinghuis schrijft. Maar ik heb al te vaak meegemaakt dat men niet verteld wat men bedoeld. Gewoon omdat niet iedereen gezegend is met een schrijvershand.

Maar goed nu naar jou probleem. Ik heb zitten overpeinzen wat het bij jou kan zijn.

In eerste gedachte kan het twee dingen zijn.
Je koppeling van je 1e versnelling staat uit en muurvast in het koppelinghuis geklemd.
Dan zal je de segmenten naar binnen moeten zien te krijgen.
Vandaar mijn vraag \ opmerking hierboven, of je de 1e versnelling kopp. er af kan halen.
Als dat zo is, dan zit het probleem een deur verder..

Even aangenomen dat je 1e versn. kopp. er af is, maar het koppelinghuis komt er niet af.
Dan zit je naaldkoppeling vast op de krukastap. Ik doe er even een foto bij, dan is het wat duidelijker.

Afbeelding

Om hem los te krijgen zal je het koppelinghuis linksom draaiend los moeten tikken. Dus niet beuken, natuurlijk.
Normaal gesproken kan je het koppelinghuis vrij over de krukastap kunnen draaien. En als je hem rechtsom draait, dan neemt hij de krukastap mee.

Laat even weten of het `t ene is of het andere.

Nadere info over het achteruit rijden.
Je kan achteruit rijden, omdat je met je kickstarter via `t kettingtje het vraagtekenveertje onder spanning zet en zo de rollenkoppeling vrij trapt. En daardoor kan het grote 1e versnelling tandwiel op de hoofdas vrij ronddraaien. En dan blijft de hoofdas stil staan, dus ook het voorste kettingtandwiel buiten het blok.

Het klopt dat over het vast zitten van het koppelinghuis weinig staat. Toch meen ik dat er ergens iets zijdelings over staat (of je moet het er logisch uit distilleren, dat zou ook kunnen), maar specifiek staat er niets over.

Bij deze geïnformeerd en vriendelijk gegroet,

Re: Koppelingshuis

Geplaatst: 01 mar 2009 20:40
door YoGHuRT
Geachte heer Klaveren,

Bedankt voor de reactie die u gaf op mijn topic, ik heb hier echt een helehoop aan :)

De eerste versnelling kan ik er zo uithalen (dus de koppelingssegmenten die je gelijk ziet zitten als je de kap eraf haalt). Maar het koppelingshuis dus niet. Ik ga proberen (morgen of in de loop van de week) of ik op uw manier het huisje ervanaf kan halen.

Als ik hem eraf heb wil ik alle tandwielen nogmaals goed monteren, maar wat kan dus de oorzaak zijn dat hij:
-niet achteruit rijd
-in zijn vrij heel hard gas kan geven zonder dat ik vooruit kom
-dat hij zelfs bij hele lage R.P.M. de versnelling aan grijpt
-kortom wat ik hievboven noemde

Met vriendelijke groet,

YoGHuRT

Re: Koppelingshuis

Geplaatst: 01 mar 2009 20:49
door bastiaan2222
beste,

mooi van het lange verhaal.
echter is dit een wreemd probleem dat hij in zijn versnelling blijft.
echter vind ik het nog vreemder dat je hem er niet vanaf kan halen.

heb je ook al een rubber hamer geprobeerd???

ik denk zelf dat er iets met je naadlagers aan de hand is, dit omdat hij:

A: in zijn versnelling blijfd
B: je hem er niet vanaf kan krijgen

Re: Koppelingshuis

Geplaatst: 01 mar 2009 23:27
door C. van Klaveren
Waarde YoGHuRT,

Vervolg verhaal. Ik zal regel voor regel de zaak proberen te beantwoorden.
Het kan zijn dat ik het niet goed begrijp en ik wil zeker niet flauw doen maar als er staat: Als ik hem eraf heb wil ik alle tandwielen nogmaals goed monteren.
1. Dan staat er in die zin dat je die tandwielen al goed gemonteerd hebt en dat je opnieuw die tandwielen goed wil monteren. Wel …. waarom zou je dat doen, ze zitten toch goed.
2. wat kan dus de oorzaak zijn dat hij: -niet achteruit rijd. Hij rijdt niet achteruit omdat je kopp.huis nu vast zit op de krukastap. Als het in orde zou zijn, dan draait je kopp.huis vrij achteruit over de krukastap heen. En blijft de krukas c.q. de zuiger in de cilinder stil staan. Nu probeer je ongewild, als je achteruit wil rijden, de krukas ook achteruit te laten draaien.
3. wat kan dus de oorzaak zijn dat hij - in zijn vrij heel hard gas kan geven zonder dat ik vooruit kom. Ik moest er weer behoorlijk over peinzen hoe dat nu kan. Maar de oorzaak staat in je eerste schrijven. Daar staat namelijk: Na een paar weken, kon ik hem in zijn vrij laten lopen (door heel simpel te kicken en gelijk gas te geven). Wat deed je op dat moment namelijk, je trapte de rollenkoppeling vrij. Waardoor je het 1e grote versnellingtandwiel op de hoofdas vrij maakte van de hoofdas. Dat grote tandwieldreef op dat moment het koppelinghuis in de rondte. De naaldkoppeling (die nu kapot is) greep de krukas en die werd in de rondte gedraaid en het motortje slaat aan. Maar omdat jij volgas geeft, vliegt het motortje in zijn toeren en de 1e versnellingkoppeling vliegt onmiddellijk uit en die neemt gelijk het koppelinghuis mee en die drijft onmiddellijk het grote 1e versnellingstandwiel aan. EN NU KOMT HET. Die loopt nog vrij van de hoofdas en door de vliedende kracht komt de rollenkoppeling niet tot stand, dus de hoofdas wordt niet meegepakt door het grote 1e versn. tandwiel c.q. de Tomos blijft staan. Als je dat terug bekijkt (en weet hoe het allemaal werkt) was op dat moment je naaldkoppeling al gebrekkig. Die had bij het aanslaan van het motortje al de krukas moeten loslaten, maar dat gebeurde niet daar had hij even wat meer tijd voor nodig. Vandaar dat jij even moest stoppen met gas geven om hem weer in zijn versnelling te laten schieten en weg te kunnen rijden.
4. dat hij zelfs bij hele lage R.P.M. de versnelling aan grijpt. Wel … dat mag duidelijk zijn ondertussen. De naaldkoppeling was gammel en die greep gewoon de krukastap zomaar vast, op een moment dat het toerental de 1500 nog niet bereikt had. En als het kopp.huis gaat draaien, dan gaat hij gelijk het 1e grote versn.tandwiel aandrijven en die staat normaal gesproken in het begin star met de hoofdas. En als de hoofdas gaat draaien gaat ook de Tomos rijden.

Voor de goede orde zei gemeld: Bij ± 1500 tpm slaan de koppeling segmenten uit van de 1e versnelling.

Zo dat was weer een uurtje brainstormen, maar zo zit het.

Het was me weer aangenaam en met vriendelijke groet verblijf ik weer,

Re: Koppelingshuis

Geplaatst: 02 mar 2009 09:38
door YoGHuRT
Geachte heer Klaveren,

Bedankt dat u nog op zo een laat tijdstip wilde antwoorden.

Het meeste is nu duidelijk ik weet niet heel veel van wat er aan gedreven wordt tijdens het rijden bij de tandwielen, maar wel genoeg om een blok in elkaar te zetten, en om heel simpel een exploded view erbij te houden is zeer aan te raden.

Ik dacht dat ik door alles nog eens goed schoon te maken en weer terug te plaatsen het probleem zou oplossen omdat ik eerst niet wist dat het mijn naaldkoppeling zou zijn. Maar nu is alles duidelijk en weet ik waar het probleem ligt.

Ik ga het vanmiddag uitproberen en ik hoop dat het dan opgelost is. Bedankt voor de reacties.
Ik denk dat iedereen een waarde schenkt aan dit topic.

Met vriendelijke groet,

Johan Brandhorst

P.S. Wat kost ongeveer een nieuwe naaldkoppeling?

Re: Koppelingshuis

Geplaatst: 02 mar 2009 12:49
door C. van Klaveren
Waarde YoGHuRT,

Prima dat je er iets mee kan. Verder staat onder FAQ -- Motorisch, het artikel : Hoe werkt het Tomos motortje. En dat in 50 regels.
Als je dat rustig en doordacht door leest, dan ben je op de hoogte hoe het motortje werkt.

Verder is in een andere FAQ de tekening(en) te vinden van het blok.

Wat schoonmaken aangaat geen punt natuurlijk, maar schoon is schoon. Zeker zo belangrijk is de toestand van de lagers. Nu is dat over het algemeen wel goed, maar die te controleren op hun soepel draaien is een goede zaak.
Dan kijken of er wat te veel speling zit op \ bij assen, tandwielen, etc. En kijken of je dat kan oplossen.
Schone olie er in, de juiste en maximaal 250cc.

Los gelijk het gerammel van de koppeling op, als hij toch uit elkaar ligt.
Kijk in de FAQ`s die daar over geschreven zijn.

Wat die naaldkoppeling kost kan ik niet zeggen. Ik heb er nooit een moeten kopen. Mogelijk is het via internet te verkrijgen, maar mogelijk is het ook gewoon bij de Tomosdealer in een bakje te vinden. Ik heb wel het fabrieks artikel nummer. [10035.554 ]

Tot zover weer even geïnformeerd,

Vriendelijk gegroet

Re: Koppelingshuis

Geplaatst: 02 mar 2009 17:46
door YoGHuRT
Goedendag,

Even voor alle duidelijkheid schrijf ik even op wat ik vandaag heb gedaan.

Ik heb een zuigerstop in mijn bougie gat gestopt, mijn carterkap lag er al af en mijn eerste versnellingen had ik er ook al uit gehaalt. Daarna heb ik de koppelings huis goed schoon gemaakt (vooral aan de buitenkant) en heb ik er een doek omheen gewikkelt. Daarna heb ik hem goed moet 2 handen vast gepakt, Ik draaide hem zachtjes de zuiger tegen de zuigerstop en daarna zetten ik langzaam opbouwende kracht linksom. Mijn koppeling kwam toen gelijk matig los.

Het ging vrij soepel ik had niet eens een hamer nodig om tikken te geven, dit spaart natuurlijk weer het koppelingshuis. Toen ik mijn koppelingshuis eraf had keek ik naar binnen (daar zit je naaldkoppeling), en wat bleek, ik miste een hele rol-lager.

Zo ik heb het nu even samen gevat, zodat het voor de mede forummers wat makkelijker is te overzien.

Bedankt voor alle reacties en vriendelijk gegroet,

YoGHuRT