Pagina 1 van 1

De juiste sproeier

Geplaatst: 28 sep 2005 20:49
door C. van Klaveren
Ik verkreeg ons Snor-Tomosje geheel standaard met sproeier 52 en de uitlaat met een S-bocht.
De uitlaat is vervangen door chrome Tomospijp met een dikke bocht.

Met Sproeier 52: Rijdt hij bij volgas [terwijl hij 4-takt (stottert)als een gek] 30Km/pu
Ik weet dat de sproeier te groot is. Dus .....

Als ik nu het luchtfilter er af haal loopt hij door naar de 35/36. Maar dan moet ik wel het gas doceren.
[Oftewel de juiste gasstand vinden die dit resultaat geeft]

Natuurlijk trekt hij goed weg met deze sproeier.
{Logisch want in beweging komen kost meer energie, dan in beweging blijven}


Met Sproeier 50: Start hij ook gewoon, maar hij komt wat moeilijker op gang.
Als hij koud is loopt hij ook niet door 25 - 26 - 27 - 28 - 29 - 30. (Zonder te 4-takten)
Maar als hij na een paar minuten warm is, dan loopt hij in ene keer, zei het rustig aan, door naar de 37.

Als je dan nog het eigenlijke filter uit de luchtfilterkast haalt, loopt hij zelfs naar de 38.

Mogelijk dat de windrichting gunstig was. De andere kant uit liep hij 34 - 35.
(Dit alles over asfalt en de ketting juist gespannen, gecleand en geolied.)

Zo zie je, door er wat tijd in te stoppen en uit te zoeken wat voor sproeier(s) je nodig hebt voor een bepaald resultaat, kom je ver.

Ergo:
1e. Met slechts een "orginele" dikke chrome uitlaat. (Met een nieuwe pakking bij de
cil.) [Zodat hij niet lekt]

Apropo; Hou even je uitlaat dicht achter (terwijl de motor loopt). Dan moet hij afslaan. Doet hij dat niet, dan lekt de uitlaat ergens en zal `t resultaat nooit perfect zijn.

2e. De juiste sproeier er in gezet, die bij volgas de juiste lucht/benzine verhouding
geeft.

3e. De externe transmissie (ketting + tandwielen) 100% vetvrij maken, op de juiste
spanning zetten (2 cm op en neer). En olieën.

4e. Bandenspanning: voor 1.6 en achter 2.1

5e. Controleer of je wielen makkelijk draaien.

6e. De juiste carterolie in de juiste hoeveelheid in `t carter doen.

7e. Een warme bougie monteren. (b.v. Champion L86)

Om nu een nog beter beeld te krijgen heb ik ook een test gedaan met sproeier 54.

Resultaat: Hij start wel.
Hij komt moeilijk op gang. [4-takt als een gek]
Rijdt uiteindelijk 22 Km/pu.
Met het luchtfilter er af haalt hij moeilijk 28. [En hij blijft 4-takten]



Zo zie je maar hoe ongelofelijk het juiste brandstofmengsel middels de juiste sproeier is. [Het scheelt kilometers]

Voor de goede orde zei gemeld: Dat doet hij allemaal met een gewicht van 80 Kg er op.

Geplaatst: 28 sep 2005 23:57
door C. van Klaveren
Ter info: Zo ziet mijn bougie er uit

Afbeelding

Koffiebruin

Geplaatst: 01 okt 2005 21:06
door Volty
Dat filtergeklooi had ik ook al, ik heb een 15mm dellorto met zo'n gaasje erin, en een zwart afdekkapje erop. Zonder kapje met sproeier 74 reed ie perfect, als ik dan het kapje erop deed verzoop ie natuurlijk.
Stopte ik er dan een 72 in, kapje erop, dan kreeg ie weer te weinig benzine?

Dus fijn de 74 er weer in gedaan en het kapje ergens opgeborgen. Geeft trouwens ook wel een leuk geluid.. moaap :D

Geplaatst: 02 okt 2005 13:22
door C. van Klaveren
Als ik het goed begrijp heb jij een los klein kapje op je carb zitten.

Wel, ik heb (en hou) het orginele luchtfilterkastje in stand.

Maar omdat ik tevens aan het expirimenteren ben heb ik gisteren nacht het pijpje wat aan dat kastje zit [en in je frame gestoken moet worden] van 14mm opgeboort naar 15mm.

Heeft als resultaat dat `t Tomosje nu met sproeier 52 en keurig de luchtfilterkast er op 34\35 Km loopt.
(je moet wel `t gas doceren, maar dat is de gein van `t verhaal)

Geplaatst: 02 okt 2005 20:12
door Milan
Jah dat heb ik ook een keer gedaan, maar bij mij brom tomos maakte het niets uit.

Geplaatst: 03 okt 2005 14:23
door C. van Klaveren
Milan ...

Het lijkt mij logisch dat het opboren bij jou geen resultaat had. Je spreekt over een brom uitvoering. Wel daar zit toch een 14\12 op. Dan mag ik aannemen dat het luchtfilterhuis daar aan aangepast is.

[Is overig voor mij nog onbekend.]
Kan je mij misschien vertellen hoe groot de doorsnede [intern diameter] van het pijpje is wat het frame ingaat. En: als je aan de framekant er in kijkt, zie je dan een kleine verhoging (dam) zitten ?