Pagina 1 van 1

Waardoor WEER kapotte wiellagers ?!

Geplaatst: 14 mar 2009 08:54
door Onno
Hi luitjes, kan iemand mij helpen ?
Voor de 3e keer zijn de wiellagers van het achterwiel eruitgelopen... zucht...
Nu heb ik de laatste keer (km of 200 terug!) de opvulbus al verbreed door er een extra plaatring tussen te zetten,
maar toch zijn ze nu weer kapot....
Wat kan de oorzaak zijn dat het niet heel wil blijven ? Ik krijg er langzamerhand de sch..t van...
Zou het plaatsen van nieuwe lagers, nieuwe opvulbus en nieuwe as de oplossing kunnen zijn ?
Volgens de bromboer hier op het dorp is de opvulbus niet los verkrijgbaar...

HELP !

Re: Waardoor WEER kapotte wiellagers ?!

Geplaatst: 14 mar 2009 20:01
door shadowranger
Hoe zet je ze erin? Normaal hoor je alleen op de buitenste lagerschaal druk uit te oefenen om ze in de zitting te krijgen. Als jij vol mept op de binnenste schaal (waar je as doorheen gaat) creëer je daar al het probleem. Zitten ze er wel recht in?

Als je de juiste opvulbus gebruikt zul je geen extra plaatring nodig hebben.

Re: Waardoor WEER kapotte wiellagers ?!

Geplaatst: 14 mar 2009 20:41
door Onno
Hoe zet je ze erin? Normaal hoor je alleen op de buitenste lagerschaal druk uit te oefenen om ze in de zitting te krijgen. Als jij vol mept op de binnenste schaal (waar je as doorheen gaat) creëer je daar al het probleem. Zitten ze er wel recht in?

Als je de juiste opvulbus gebruikt zul je geen extra plaatring nodig hebben.
Ik tik ze op hun plaats met de buitenring van het oude lager waarbij ik extra oplet dat ik de binnenring niet raak.
De opvulbus was tekort geworden (slijtage???) waardoor bij het aandraaien van de wielmoeren het wiel niet meer draaide.
Zo is ook de 2e set gaan hemelen....

Maar waarom is ook de 3e set na 200km morsdood ???

Re: Waardoor WEER kapotte wiellagers ?!

Geplaatst: 14 mar 2009 20:47
door tomos
zet ze er dan eens goed in want die lagers kunnen niet na 200 km kapot zijn dan heb je iets fout gedaan dus weer nieuwe erin en dan GOED erin doen! en anders laat het je bromboer maar doen

Re: Waardoor WEER kapotte wiellagers ?!

Geplaatst: 14 mar 2009 21:24
door Renault
zet ze er dan eens goed in want die lagers kunnen niet na 200 km kapot zijn dan heb je iets fout gedaan dus weer nieuwe erin en dan GOED erin doen! en anders laat het je bromboer maar doen
Trallalala, nutteloos?

Maar oke, je zegt dat je ze met de oude lager er weer inmept, met de buitenste ring. Opzich is dat slim want zo past die precies op 't nieuwe lager. Máár als jij een ring pakt, en je moet 2 keer slaan (1 keer links, 1 keer rechts) dan sla je hem scheef, hoe vaak je hem links of rechts ook wilt slaan. Pak daarom, als je een nieuw lager monteert, een stukkie hout oid (zolang het maar beetje sterk is) wat je weer op de oude lagerschaal legt en mep zo precies mogelijk in het midden van die schaal. Dat wordt inderdaad gokken. Door het plaatje verdeel je wel beter de kracht over de oude lagerschaal waardoor je hem er rechter inslaat. En zijn trouwens allebei de lagers kapot? Of alleen waar het vulbusje zit? Kan zijn dat het (kapotte) vulbusje de lagers er uit 'slijt/freest'. En dus kapot maakt.

En je vulbus: http://www.euroscooters.nl/shop/tomos-a ... -7766.html

Re: Waardoor WEER kapotte wiellagers ?!

Geplaatst: 15 mar 2009 07:58
door Onno
Ik denk dat jullie me verkeerd inschatten wat betreft twee linkerhanden... Ik ben namelijk erg voorzichtig bij het monteren van dergelijke kwetsbare onderdelen. :) Dus uiteraard komt er op de oude buitenring van het lager een balkje alvorens ik voorzichtig het nieuwe lager op z'n plaats tik.

Over de afstandsbus bedoel ik dus eigenlijk een ander onderdeel. Namelijk het onderdeel dat IN het wiel TUSSEN de lagers zit. Het lijkt op een stuk cv-buis.
Op de link welke Renault me gaf vond ik dit onderdeel: http://www.euroscooters.nl/shop/tomos-a ... -9159.html" onclick="window.open(this.href);return false; Is dit het juiste onderdeel ? Dan bestel ik deze samen met de door Renault geposte afstandsbus en een nieuwe achteras + lagers.

Een inderdaad is het steeds 1 lager dat geheel kapot loopt. Of dit ook het lager is aan de kant waar de afstandsbus zit.....?
Ik zal de hele handel vd week eens demonteren en evt. foto's maken.

Mocht iemand nog een idee hebben wat en mogelijke oorzaak zou kunnen zijn dan hoor ik dat graag !

thnx so far !

Re: Waardoor WEER kapotte wiellagers ?!

Geplaatst: 15 mar 2009 08:34
door Onno
Ik heb een onderdelenlijstje samengesteld. Willen jullie even loeren of dit de juiste onderdelen zijn ?
De lagers komen uiteraard ook deze kant op.

Afbeelding

Re: Waardoor WEER kapotte wiellagers ?!

Geplaatst: 16 mar 2009 07:21
door Onno
Nobody :?

Re: Waardoor WEER kapotte wiellagers ?!

Geplaatst: 16 mar 2009 11:36
door Mc. Sim
Ja dat zijn de goede onderdelen. Nog wel even 2 nieuwe ringetjes halen voor tussen de moer en de kettingspanner, of je oude gebruiken.

Re: Waardoor WEER kapotte wiellagers ?!

Geplaatst: 16 mar 2009 18:45
door Onno
Nog wel even 2 nieuwe ringetjes halen voor tussen de moer en de kettingspanner, of je oude gebruiken.
Staat opgenoteerd ! _O_

Re: Waardoor WEER kapotte wiellagers ?!

Geplaatst: 22 mar 2009 12:43
door rob4
Ik lees het hier door, maar stoppen jullie er wel lagervet bij? En nee kruipolie (WD40) is geen lagervet! Het beste lagervet is gewone smeervet (00 vet) en waarschijnlijk kan je dat wel krijgen bij autozaken.

Re: Waardoor WEER kapotte wiellagers ?!

Geplaatst: 22 mar 2009 13:02
door @lan
He ik heb nog 2 nieuwe achterlagers liggen.
Voor in je achterband, had ze gekocht omdat ik ze zelf ook wou vervangen maar mijn tomos bestaat nu niet langer 8)
Ze zitten nog dicht in de verpakking. Zgan dus. Laat me maar wat horen of je ze wil.


/Edit, ik zie dat er nieuwe lagers opweg zijn. Voor de geinterreseerden, ik heb dus nog 2 nieuwe lagers liggen in verpakking.
En er moet trouwens ook nog een ringetje tussen het hele remgebeuren en die lager. Vergeet die ook niet.

Re: Waardoor WEER kapotte wiellagers ?!

Geplaatst: 22 mar 2009 19:48
door shadowranger
Als het goed is moeten er stofdichte lagers in. die hoeven niet gesmeerd te worden, want dat zit er al in.