Mijn tomos wizzard, met z'n gebreken.
Geplaatst: 29 mar 2009 16:58
Hallo, ik ben nieuw hier op dit forum, net zoals ik ben met brommers.
ik heb een Tomos Wizzard (wizzr'd) die naar mijn weten uit 2001 komt, hij ziet er nog aardig als het origineel uit, hier een paar foto's:



een aangepast uitlaatje^
het is verder een prima modelletje, maar ik wil er toch het één en andere aan verbeteren/aanpassen,
de reden waarom de kap om de cilinder mist is omdat het schroefdraad waarmee het vast zat het begaf waardoor de kap er met nog maar één schroefje aan de brommer hing.
dus die ligt in de garage.
ik zoek eigenlijk nieuwe kappen omdat die gene die er nu op zitten barsten hebben of stukjes missen,
bijv. de cilinder kap:

je ziet hier dat er een hoekje uit mist:

en een beetje cilid bang doet ook geen kwaad:

weet iemand waar ik zulke kappen (waaronder de cilinder kap) kan bestellen?
of vallen zulk soort hoekjes nog te maken? (met polyesterhars en glasmat bijv.)
de reden waardoor die kap zo vies is, is hoogst waarschijnlijk doordat de verbinding hiertussen niet goed sluit:

verder heb ik een probleem waar ik al een tijdje mee zit,
het stationair draaien gaat een beetje vermoeid, de motor maakt een beetje zwak geluid als of het op punt staat uit te vallen.
het motorblok is een *standaard motorblok die er al inzat, evenals de caborateur:

wat ik probeer te krijgen is dat de motor op een keurig tempo blijft draaien, en dat het wiel stil blijft staan
bovendien het aantrappen moet altijd met choke (wat naar mijn weten niet nodig hoeft te zijn bij warm weer)
en na het warm draaien komt de motor moeizaam op gang, als ik namenlijk teveel gas geef dan valt de motor uit,
dit gebeurt niet meer na een tijdje rijden.
dus als het ware wil ik gewoon meteen er vandoor kunnen rijden (na warmdraaien uiteraard)
tijdens het rijden hoor ik dat de motor een beetje hapert, af en toe hoor je haperend geluid uit de motor komen als je gas geeft.
ik weet niet of dit aan de bougie ligt?
foto's:


(ik ben er een tijdje terug nog met een staalborstel er overheen geweest)
de bougie is verder nooit vervangen, dus het is een behoorlijk ouwe.
en als laatste wil ik mijn brommer een nieuw likje verf geven, omdat op het frame hier en daar roestplekken zitten:

en het frame aan de onderkant net een druipsteen grot van roest is:

gelukkig is het frame niet aangetast, want na flink schuren komt het blote ijzerkleurtje naar boven.
maar ik wil weten hoe ik het best er een nieuw kleurtje op kan doen (ik wil namenlijk de originele stikkers houden)
dus hoe kan ik het beste doen?
en heeft iemand nog een leuk idee om als kleur aan te brengen,
donker paars lijkt mij wel wat, maar zoals het nu is vind ik ook mooi staan.
ik heb al overwegen om in de aanstaande vakantie de brommer volledig uit mekaar te halen en de boel eens flink op te knappen.
maar ik blijf klem zitten met de kickstart, dat ding is onmogelijk om er af te kunnen halen.
zoals ik heb begrepen moet je een moertje op de centerpin er af halen en vervolgens de pin er uit slaan.
maar hoe hard ik ook sla, die pin beweegt geen nanometer, ik heb zelfs de top van het schroefdraad plat geslagen waardoor het moertje er niet meer fantsoenlijk op kan, ik heb ook al geprobeert om anti roest/ ontvettings /bevettings spray er tussen te spuiten
heeft iemand enig idee hiermee?
dus zover om het samen te vatten heb ik hulp nodig met
*gebarste kappen
*motor afstellen
*spuiten
*veroeste kickstart
btw, als iemand nog een leuk idee heeft om mijn brommer er iets meer ''WAUW'' er uit te laten zien is dat altijd welkom.
(aangezien ik met een helm op moet rijden)
ik heb een Tomos Wizzard (wizzr'd) die naar mijn weten uit 2001 komt, hij ziet er nog aardig als het origineel uit, hier een paar foto's:



een aangepast uitlaatje^
het is verder een prima modelletje, maar ik wil er toch het één en andere aan verbeteren/aanpassen,
de reden waarom de kap om de cilinder mist is omdat het schroefdraad waarmee het vast zat het begaf waardoor de kap er met nog maar één schroefje aan de brommer hing.
dus die ligt in de garage.
ik zoek eigenlijk nieuwe kappen omdat die gene die er nu op zitten barsten hebben of stukjes missen,
bijv. de cilinder kap:

je ziet hier dat er een hoekje uit mist:

en een beetje cilid bang doet ook geen kwaad:

weet iemand waar ik zulke kappen (waaronder de cilinder kap) kan bestellen?
of vallen zulk soort hoekjes nog te maken? (met polyesterhars en glasmat bijv.)
de reden waardoor die kap zo vies is, is hoogst waarschijnlijk doordat de verbinding hiertussen niet goed sluit:

verder heb ik een probleem waar ik al een tijdje mee zit,
het stationair draaien gaat een beetje vermoeid, de motor maakt een beetje zwak geluid als of het op punt staat uit te vallen.
het motorblok is een *standaard motorblok die er al inzat, evenals de caborateur:

wat ik probeer te krijgen is dat de motor op een keurig tempo blijft draaien, en dat het wiel stil blijft staan
bovendien het aantrappen moet altijd met choke (wat naar mijn weten niet nodig hoeft te zijn bij warm weer)
en na het warm draaien komt de motor moeizaam op gang, als ik namenlijk teveel gas geef dan valt de motor uit,
dit gebeurt niet meer na een tijdje rijden.
dus als het ware wil ik gewoon meteen er vandoor kunnen rijden (na warmdraaien uiteraard)
tijdens het rijden hoor ik dat de motor een beetje hapert, af en toe hoor je haperend geluid uit de motor komen als je gas geeft.
ik weet niet of dit aan de bougie ligt?
foto's:


(ik ben er een tijdje terug nog met een staalborstel er overheen geweest)
de bougie is verder nooit vervangen, dus het is een behoorlijk ouwe.
en als laatste wil ik mijn brommer een nieuw likje verf geven, omdat op het frame hier en daar roestplekken zitten:

en het frame aan de onderkant net een druipsteen grot van roest is:

gelukkig is het frame niet aangetast, want na flink schuren komt het blote ijzerkleurtje naar boven.
maar ik wil weten hoe ik het best er een nieuw kleurtje op kan doen (ik wil namenlijk de originele stikkers houden)
dus hoe kan ik het beste doen?
en heeft iemand nog een leuk idee om als kleur aan te brengen,
donker paars lijkt mij wel wat, maar zoals het nu is vind ik ook mooi staan.
ik heb al overwegen om in de aanstaande vakantie de brommer volledig uit mekaar te halen en de boel eens flink op te knappen.
maar ik blijf klem zitten met de kickstart, dat ding is onmogelijk om er af te kunnen halen.
zoals ik heb begrepen moet je een moertje op de centerpin er af halen en vervolgens de pin er uit slaan.
maar hoe hard ik ook sla, die pin beweegt geen nanometer, ik heb zelfs de top van het schroefdraad plat geslagen waardoor het moertje er niet meer fantsoenlijk op kan, ik heb ook al geprobeert om anti roest/ ontvettings /bevettings spray er tussen te spuiten
heeft iemand enig idee hiermee?
dus zover om het samen te vatten heb ik hulp nodig met
*gebarste kappen
*motor afstellen
*spuiten
*veroeste kickstart
btw, als iemand nog een leuk idee heeft om mijn brommer er iets meer ''WAUW'' er uit te laten zien is dat altijd welkom.
(aangezien ik met een helm op moet rijden)