Pagina 1 van 1

Mijn tomos wizzard, met z'n gebreken.

Geplaatst: 29 mar 2009 16:58
door Mr Robville
Hallo, ik ben nieuw hier op dit forum, net zoals ik ben met brommers.
ik heb een Tomos Wizzard (wizzr'd) die naar mijn weten uit 2001 komt, hij ziet er nog aardig als het origineel uit, hier een paar foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
een aangepast uitlaatje^

het is verder een prima modelletje, maar ik wil er toch het één en andere aan verbeteren/aanpassen,
de reden waarom de kap om de cilinder mist is omdat het schroefdraad waarmee het vast zat het begaf waardoor de kap er met nog maar één schroefje aan de brommer hing.
dus die ligt in de garage.

ik zoek eigenlijk nieuwe kappen omdat die gene die er nu op zitten barsten hebben of stukjes missen,
bijv. de cilinder kap:
Afbeelding
je ziet hier dat er een hoekje uit mist:
Afbeelding

en een beetje cilid bang doet ook geen kwaad:
Afbeelding
weet iemand waar ik zulke kappen (waaronder de cilinder kap) kan bestellen?
of vallen zulk soort hoekjes nog te maken? (met polyesterhars en glasmat bijv.)

de reden waardoor die kap zo vies is, is hoogst waarschijnlijk doordat de verbinding hiertussen niet goed sluit:
Afbeelding



verder heb ik een probleem waar ik al een tijdje mee zit,
het stationair draaien gaat een beetje vermoeid, de motor maakt een beetje zwak geluid als of het op punt staat uit te vallen.
het motorblok is een *standaard motorblok die er al inzat, evenals de caborateur:
Afbeelding

wat ik probeer te krijgen is dat de motor op een keurig tempo blijft draaien, en dat het wiel stil blijft staan

bovendien het aantrappen moet altijd met choke (wat naar mijn weten niet nodig hoeft te zijn bij warm weer)
en na het warm draaien komt de motor moeizaam op gang, als ik namenlijk teveel gas geef dan valt de motor uit,
dit gebeurt niet meer na een tijdje rijden.
dus als het ware wil ik gewoon meteen er vandoor kunnen rijden (na warmdraaien uiteraard)

tijdens het rijden hoor ik dat de motor een beetje hapert, af en toe hoor je haperend geluid uit de motor komen als je gas geeft.

ik weet niet of dit aan de bougie ligt?
foto's:
Afbeelding
Afbeelding
(ik ben er een tijdje terug nog met een staalborstel er overheen geweest)
de bougie is verder nooit vervangen, dus het is een behoorlijk ouwe.


en als laatste wil ik mijn brommer een nieuw likje verf geven, omdat op het frame hier en daar roestplekken zitten:
Afbeelding

en het frame aan de onderkant net een druipsteen grot van roest is:
Afbeelding

gelukkig is het frame niet aangetast, want na flink schuren komt het blote ijzerkleurtje naar boven.
maar ik wil weten hoe ik het best er een nieuw kleurtje op kan doen (ik wil namenlijk de originele stikkers houden)
dus hoe kan ik het beste doen?
en heeft iemand nog een leuk idee om als kleur aan te brengen,
donker paars lijkt mij wel wat, maar zoals het nu is vind ik ook mooi staan.

ik heb al overwegen om in de aanstaande vakantie de brommer volledig uit mekaar te halen en de boel eens flink op te knappen.
maar ik blijf klem zitten met de kickstart, dat ding is onmogelijk om er af te kunnen halen.
zoals ik heb begrepen moet je een moertje op de centerpin er af halen en vervolgens de pin er uit slaan.

maar hoe hard ik ook sla, die pin beweegt geen nanometer, ik heb zelfs de top van het schroefdraad plat geslagen waardoor het moertje er niet meer fantsoenlijk op kan, ik heb ook al geprobeert om anti roest/ ontvettings /bevettings spray er tussen te spuiten
heeft iemand enig idee hiermee?

dus zover om het samen te vatten heb ik hulp nodig met
*gebarste kappen
*motor afstellen
*spuiten
*veroeste kickstart

btw, als iemand nog een leuk idee heeft om mijn brommer er iets meer ''WAUW'' er uit te laten zien is dat altijd welkom.
(aangezien ik met een helm op moet rijden)

Re: Mijn tomos wizzard, met z'n gebreken.

Geplaatst: 29 mar 2009 17:07
door adje
Je kan met de stationair schroef, die zit op je carburateur het toerental omhoog doen (bij jou is dat die goude schroef). Ook zou ik even een nieuwe bougie kopen aangezien je die nog nooit vervangen hebt!

Over het verven moet wel wat in de FAQ staan.

Re: Mijn tomos wizzard, met z'n gebreken.

Geplaatst: 29 mar 2009 17:32
door vinz0r
Ik heb alle kappen voor een wizzard liggen.
alleen ze zijn wel grijs :oops:

Re: Mijn tomos wizzard, met z'n gebreken.

Geplaatst: 29 mar 2009 18:22
door Mr Robville
bedankt voor de reacties,
Je kan met de stationair schroef, die zit op je carburateur het toerental omhoog doen (bij jou is dat die goude schroef)
bijft daarmee het achterwiel stil staan?
zoja, dan zal ik er nog even wat aan vriemelen
Ik heb alle kappen voor een wizzard liggen.
alleen ze zijn wel grijs :oops:
dat maakt mij niet zoveel uit aangezien er toch een nieuw kleurtje overheen komt.

maar ik moet eerst zeker weten wat ik allemaal ga verven

Re: Mijn tomos wizzard, met z'n gebreken.

Geplaatst: 29 mar 2009 18:27
door adje
Ja, hoe verder je het schroefje indraait, hoe verder de gasschuif open staat. Als je hem een klein beetje indraait staat de gasschuif maar een klein stukje open, hierdoor blijft hij lopen maar valt hij niet uit. Dus als je hem helemaal indraait gaat hij wel lopen, draai je hem uit dan krijgt hij geen benzine. Je moet er gewoon een beetje mee spelen.

Re: Mijn tomos wizzard, met z'n gebreken.

Geplaatst: 29 mar 2009 18:31
door Erik
het wiel draait altijd, als je hem stationair wilt laten lopen

Re: Mijn tomos wizzard, met z'n gebreken.

Geplaatst: 29 mar 2009 18:32
door adje
Ja, maar als je stil staat gebeurd er niets. Dat is denk ik wat hij bedoelt. Hij draait niet hard genoeg om vooruit te komen als het wiel de grond raakt en jij erop zit.

Re: Mijn tomos wizzard, met z'n gebreken.

Geplaatst: 29 mar 2009 18:47
door TomosTuningWassenaar
het wiel draait altijd, als je hem stationair wilt laten lopen
dat is onzin :')

Re: Mijn tomos wizzard, met z'n gebreken.

Geplaatst: 29 mar 2009 20:19
door Mr Robville
ok dan weet ik nu dat het normaal is :)
ik dacht altijd dat het slecht was om het wiel stil te laten staan als het wilt draaien.

waarschijnlijk is het ook weer niet goed als het wiel te hard draait en je klemt hem. :wink:
ik zal morgen even langs de winkel gaan om een bougie te halen, dan ga ik meteen even de stationair schroef afstellen.

enig idee waardoor de motor uitvalt waarneer ik volop gas geef aan het begin van het rijden?

ik had een tijdje terug m'n stationairschroef verloren, waardoor het rijgedrag brak werd,
het optrekkracht was van een suikerklontje,
en later hoefde ik maar een beetje gas te geven of de motor sloeg af.

toen heb ik met een oom van mij de caborateur uit mekaar gehaald en schoongemaakt,
er zat zand in, en één zo'n miezerig zandkorrelje blokeerde mijn sproeier (zo heet toch dat piepklijne gaatje in één van de onderdelen van de cabo?)
daarna deed hij het weer goed, maar nogsteeds (wat hij eerder nooit deed) als ik volop gas geef net na het opwarmen als ik wil wegrijden slaat de motor af.

zou er ergens dan toch nog vuil in zitten?





btw, is het mogelijk om die hap die uit mijn cilinder kap mist dicht te maken met polyesterhars met glasmat?
en vervolgens plamuur?

if is dat net zoiets waarvan word gezecht ''nee!! nooit doen'' of ''heeft wijnig zin''

Re: Mijn tomos wizzard, met z'n gebreken.

Geplaatst: 30 mar 2009 18:10
door Mr Robville
ik heb vandaag een nieuwe bougie gekocht, de last van het haperen is nu compleet verdwenen! :D

Re: Mijn tomos wizzard, met z'n gebreken.

Geplaatst: 30 mar 2009 18:18
door adje
Mooi :mrgreen:

Re: Mijn tomos wizzard, met z'n gebreken.

Geplaatst: 30 mar 2009 18:28
door EtB
dat of met stationnair draaien je achter wiel draait lig natuurlijk voor een groot deel ook aan je koppeling

als je een slappe kut koppeling heb zal het wiel veel eerder gaan draaien
achterwiel ga pas draaien als de koppeling aangrijpt

Re: Mijn tomos wizzard, met z'n gebreken.

Geplaatst: 30 mar 2009 19:38
door TomosTuningWassenaar
en over die cilinder kap, gewoon doen :)

Re: Mijn tomos wizzard, met z'n gebreken.

Geplaatst: 30 mar 2009 21:27
door Mr Robville
ok bedankt :)
ik zal morgen beginnen met het restaureren van de kappen.

aanstaande vakantie gaat de hele brommer uit mekaar om eens flink opgeknapt te worden,
dan verwijder ik die druiproest grot, en schuur ik alle onderdelen kaal.
de carborateur zal dan nog eens worden schoon gemaakt, even als het motor blok.
en dan zal ik eens kijken wat voor een kleurtje ik er overheen ga doen.

donker paars met hoogglans leek mij wel wat, maar aangezien mijn helm rood is lijkt het mij toch maar beter om weer rood er op te spuiten, maar dan met hoogglans, en sommige overige onderdelen zwart.