• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Carb luchtinlaat vergroten.

lukt het niet met afstellen? Stel hier al je afstel problemen en stotterende tomos problemen [ALLE SPROEIER VRAGEN HIER DUS OOK]
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
17 berichten • Pagina 1 van 1
E880
Vastgeroeste forummer
Berichten: 881
Lid geworden op: 27 aug 2007 19:13

Berichtdoor E880 » 26 mar 2009 22:58

Hallo forummers,

ik heb sinds kort een snortomosje, maar die moet natuurlijk even wat harder lopen. En nu zat ik denken om met een dremel + freesje de carburateur van 14/9 naar 14/12 of 14/14 te frezen. Is dit gewoon mogelijk?

gr Jasper
Omhoog


Thomazzi
Oldschool
Oldschool
Berichten: 1620
Lid geworden op: 25 jun 2007 20:23
Locatie: Grunn

Berichtdoor Thomazzi » 26 mar 2009 23:00

Ja, maar je kan het beste een 14/12 kopen.
De beste Oldscool Moderator die je maar kan wensen
Omhoog

E880
Vastgeroeste forummer
Berichten: 881
Lid geworden op: 27 aug 2007 19:13

Berichtdoor E880 » 27 mar 2009 10:47

Hoezo dan? Het is toch veel goedkoper om die std carb te vergroten?
Omhoog

Gebruikersavatar
tamiya
Vastgeroeste forummer
Berichten: 699
Lid geworden op: 24 mar 2008 16:43
Locatie: Friesland

Berichtdoor tamiya » 27 mar 2009 10:53

Ja het is goedkoper, het is alleen wel een secuur klusje :wink:
Tomos (was)is toch wel even wat anders, totdat ze met scooters begonnen.....

Schoolbrommer, Zomer Snorrer & Revival
Zundapp 517-35 GTS 50 van 1975
Omhoog

E880
Vastgeroeste forummer
Berichten: 881
Lid geworden op: 27 aug 2007 19:13

Berichtdoor E880 » 27 mar 2009 16:58

Ja het is goedkoper, het is alleen wel een secuur klusje :wink:
Ja dat is het probleem niet, ik heb een vaste hand :P Maar ik hoorde ooit is dat het geen nut zo hebben om te vergroten omdat díé carb gemaakt is voor 14/9 en niet om een 14/12 te zijn. (Dat de prestestatie gelijk zou blijven? beetje vaag)
Omhoog

Erik
Vastgeroeste forummer
Berichten: 628
Lid geworden op: 27 dec 2007 15:12

Berichtdoor Erik » 27 mar 2009 17:12

het kan bijna niet, ik heb eerlijk gezegt nog nooit een uitgeboorde 14/9 gezien die het deed.
of uitgefreeste, maar je freest/boort bijna altijd zon vaag pijpje in de carb kapot. Ik weet niet hoe hij heet, maar wel dat het erg van belang is
te koop: viewtopic.php?f=4&t=9810&p=124863#p124863" onclick="window.open(this.href);return false;
veel onderdelen.

Mijn polini sprinter:
viewtopic.php?f=19&t=10014" onclick="window.open(this.href);return false;
Omhoog

E880
Vastgeroeste forummer
Berichten: 881
Lid geworden op: 27 aug 2007 19:13

Berichtdoor E880 » 27 mar 2009 17:32

Ok nja, ik heb ooit is een 14/9 naar 14/10 uitgeboord (verder kon niet want mn boortje brak af), toen merkte ik niet echt verschil maar dat was omdat het verschil zo klein was. Maar ik heb niks gemerkt van dat er een buisje of iets in zat.
Omhoog

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM

Berichtdoor C. van Klaveren » 28 mar 2009 20:54

Waarde ebbo,
Ik heb wel zo`n 9/14 carburateur opgeboord. En hij doet het gewoon, zoals het hoort.

Doch je moet wel weten wat je doet en het is niet van gevaar ontbloot.
Dat wil zeggen dat je:
1. De 12 mm boor aan de voorkant moet afslijpen.
2. De carburateur in een boorklem moet zetten.
3. Moet boren met een kolomboormachine.

De boor moet je afslijpen omdat je anders de messing mengbuis van de carburateur vernield.

Verder zei nog gemeld: Ik was van plan daar ook een artikeltje over te schrijven (met foto`s natuurlijk). Maar het moet net uitkomen. Er staan 11 artikel ideeën op de plank, maar wie het eerste ter hand wordt genomen ligt aan de omstandigheden van wat er langs komt.

Ook mijn idee is, om met een metaalfrees of slijpsteentje de luchtinlaat van de 9 mm carb. groter te frezen \ slijpen. De kans dat je daarmee de mengbuis zal beschadigen is behoorlijk wat kleiner en het is minder gevaarlijk werken.

Ik hou me aanbevolen als je het gaat doen.

In afwachting verblijf ik en verder vriendelijk gegroet,
Keeshaven
Omhoog

E880
Vastgeroeste forummer
Berichten: 881
Lid geworden op: 27 aug 2007 19:13

Berichtdoor E880 » 29 mar 2009 00:09

Hallo C. van Klaveren,

bedankt voor de informatie, hier kan ik wat mee. Ik ga het wel met een freesje doen, dat lijkt me het veiligst aangezien boortjes nogal snel breken bij dit soort toepassingen, en ik geen kolomboor heb. Ik denk dat ik het eerst maar rustig millimeter voor millimeter ga doen. Dan kan ik rustig kijken hoeveel ik maximaal kan vergroten.

Groet Jasper
Omhoog

adje
Diehard
Berichten: 1534
Lid geworden op: 25 nov 2007 12:39
Locatie: Hooglanderveen (UT)

Berichtdoor adje » 30 mar 2009 19:30

Ik zat te denken. Is dit dan ook niet gewoon te doen aan de benzine toevoer kant? Natuurlijk allemaal niet zonder risico's, maar zou het mogelijk zijn? Dan kan je gewoon je eigen 15/15 maken.
Omhoog

E880
Vastgeroeste forummer
Berichten: 881
Lid geworden op: 27 aug 2007 19:13

Berichtdoor E880 » 30 mar 2009 21:21

Ik denk dat als je zover gaat dat je met je dremeltje of boortje aan de buitenkant van de carb er weer uitkomt :O
Omhoog

adje
Diehard
Berichten: 1534
Lid geworden op: 25 nov 2007 12:39
Locatie: Hooglanderveen (UT)

Berichtdoor adje » 30 mar 2009 21:37

Andere kant beginnnen?
Omhoog

E880
Vastgeroeste forummer
Berichten: 881
Lid geworden op: 27 aug 2007 19:13

Berichtdoor E880 » 30 mar 2009 21:49

Nee ik bedoel dat je dan zoveel metaal weghaald dat er niks meer overblijft. Maar dat weet ik niet zeker want ik weet niet hoe dik het allemaal is.
Omhoog

henk kasten
Tomosforummer
Berichten: 68
Lid geworden op: 07 sep 2006 12:53

Berichtdoor henk kasten » 01 apr 2009 15:45

Wanneer je je carburateur wilt opboren zit je inderdaad met de mengbuis, deze is echter eenvoudig te verwijderen.
Verwijder alle onderdelen van je carburateur en vervolgens verhit je m.b.v. een gasbrander het stuk (pijpje) in de carburateur waarin je sproeier normaal zit. In dit gedeelte zit namelijk de mengbuis geklemd. Vervolgens kun je de mengbuis verwijderen door een priem vanaf de voorkant van de carburateur (cilinderkant) in het bovenste gaatje van de mengbuis te zetten. Je kunt de rand van de carburateur dan gebruiken om met de priem het mengbuisje eruit te wippen. Nu is de weg vrij om met een boor volledig door de carburateur heen te gaan.

Wanneer je klaar bent met boren kun je het mengpijpje er weer voorzichtig intikken, let wel op want hij kan er maar op een manier in. Het laatste stukje moet je even gebruik maken van een dun schroefje o.i.d.
Omhoog

rikvg
Vaste forummer
Berichten: 340
Lid geworden op: 01 jul 2008 16:39

Berichtdoor rikvg » 12 mei 2009 12:42

dat buisje heet venturi pijpje, dit buisje zorgt ervoor dat de lucht de benzine mee kan trekken in het spruitstuk.
Setup:
-65cc DMP snel
-Bullet chroom
-15/15 Dellorto
Mallosi v1 klep membraam.
Snorkop: maximaal afgevlakt


Snelheid: 74,3 km/u

Uiterlijk:
DMP Carbon voorkapje.
32 cm Chrome vering
Chrome achterbrug
kappen custom paint
Demper kleur frame
Omhoog

Gijs_epse
Tomosforummer
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 jul 2009 18:02

Berichtdoor Gijs_epse » 05 nov 2009 21:47

heb je het al geprobeerd ebbo? zo ja, wat heb je allemaal stap voor stap dan gedaan
en werkte het? :mrgreen:
Omhoog

Gebruikersavatar
Tinus_070
Vaste forummer
Berichten: 469
Lid geworden op: 12 aug 2009 20:23
Locatie: Den Haag, ZH.

Berichtdoor Tinus_070 » 05 nov 2009 23:49

Kijk eerst eens naar de DATUM van het bericht.
En Ebbo is gebanned van het Forum dus die zal je nooit meer antwoord kunnen geven.

Admin?

/Close?
Piaggio Zip SP H20
Tinus jij bent echt bloedirritant af en toe. :P
Kijk Tinus, jij weet wat een goede coffeeshop is! De Jukebox kicks aars :mrgreen:
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
17 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Afstellen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.