Berichtdoor Marv » 06 mei 2011 21:14
Hm, ik ben het niet helemaal met je eens.
Zodra bij een puntenontsteking de punten open gaan, kan de stroom nog maar 1 kant op. En dat is naar de bougie.
Daarom is het van belang dit moment te matchen met de beste abrisafstand welke overeenkomt met de hoogste fluxwaarde van het magnetisch veld wat gecreëerd word door de spoel en magneten van het vliegwiel.
Bij de electronische ontsteking moet er dus toch iets ingebouwd zitten in de bobine/cdi unit, wat er voor zorgt dat de vonk pas plaatsvind bij de hoogste fluxwaarde. Uit jou verhaal kan ik niet exact opmaken wat hier voor zorgt.
Je uitleg over de 2 vonken vind ik ook erg onaannemelijk. Dat zou betekenen dat er een vonk plaats vind wanneer de zuiger +/-1,5mm voor het Onderste Dode Punt zit. Op dat punt blaast de zuiger de cilinder vol met brandstof en ik neem dus aan dat dat niet logisch is.