Sinds dat ik ook een motorfiets heb eigenlijk niets meer gedaan aan de AT50.
Alleen vorige winter de ketting nog vervangen omdat dat nou eenmaal nodig was.
Maar mijn blokje begon nu steeds meer vermogen in te leveren.
Dus heb ik een blokje overgenomen van Diederik (Rburgundy) en deze zaterdag onder mijn brommer gehangen. Blokje klinkt goed, zuigerveren rammelen wat. Enige wat ik eraan gedaan heb is de olie vervangen en de squish iets beter gezet.
Het idee is om mijn oude blok nu te reviseren en dan weer om te wisselen. Waarschijnlijk blijft het de originele cilinder alleen dan gehoond naar 40mm met een goede zuiger erin. Ik wil ook de carburateur veranderen namelijk naar een 14/12 of een 14/14 SHA. Uitlaat blijft gewoon de proma, hier ben ik tevreden over en deze klinkt ook lekker (niet te hard maar wel mooi). Misschien dat ik nog iets met de poorten ga doen maar dat weet ik nog niet.
Het blokje tijdens het nalopen
Duidelijk de gietsporen te zien (dat ze dit in de fabriek niet even afwerken...)
Mijn oude blok even in de hoek 'gegooid'
Het nieuwe blok onder de brommer
De eerste ontdekking tijden het demonteren
Oeps, waar kan dit aan liggen? Ik heb nooit te rijk gereden... alleen start ik altijd met de choke erop.
Zuigerveren doen hun werk ook niet echt meer, en de zuiger is 'maar' 8000 km oud.
Toch een keertje erg warm geworden als ik de binnenkant van de zuiger mag geloven
Rare strepen op het koppelingshuis, rook ook helemaal naar een verbrande koppeling, koppeling heeft ook lichte inslag sporen.
Koppelingsplaten lijken krom, de voering wordt sowieso vervangen.
Die moet ook vervangen worden.
De krukas... ik zeg niets... dat die het zo lang heeft volgehouden.
En voor de liefhebber, mijn motorfietsje