uit welk jaar komt de tomos ? geen idee, ik gok 2005-2007
Is het een snor of een brommer? snor
wanneer ontstond het probleem? het probleem was er al
Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
kickstart erop gemaakt, carburateur schoongemaakt, bougie, ketting, carterolie, vraagtekenveer en dekselpakking vervangen.
Wat is het probleem?
de stationairschroef reageert niet en slecht reageren op gas geven
Goedemiddag mensen,
Onlangs ben ik begonnen met het opknappen van een s25 die een paar maanden stil heeft gestaan.
De ketting was gebroken en de kickstart ontbrak, dus die heb ik er eerst op gemaakt.
De gaskabel trok moeizaam en ik kon m niet meer van de choke halen wanneer ik de gashendel helemaal open trok.
Daarom heb ik de carburateur eraf gehaald (dit is nog het type waar die tussen het frame en het blok zit), open gemaakt en schoon gemaakt.
Er zat wat oxide in het huis en op de gasschuif, dit heb ik er met remmenreiniger, schuurpapier en een schroevendraaier zo goed mogelijk afgehaald.
De sproeier zat niet verstopt en alles kon weer goed bewegen dus in elkaar gezet en gemonteerd.
Hierna heb ik de vraagtekenveer etc. gedaan en het blok weer onder het frame bevestigd.
Nieuwe mengsmering erin en starten maar!
Starten deed ie goed en hij begon al weg te trekken omdat de gaskabel veel te ver zat ingedraaid.
Dit heb ik zo aangepast dat bij gas los de gaskabel net niet aangetrokken wordt.
Nu dacht ik het stationair toerental te gaan stellen, want de motor valt zo uit, maar wanneer ik de schroef indraai gebeurt er niks!
De schroef zelf ziet er in mijn ogen nog prima uit (zit een conische punt aan) en het schroefdraad is niet kapot gedraaid.
Ik heb met een naald in het gaatje geprikt en met perslucht uitgeblazen, om vuil/oxide weg te krijgen.
Dit mocht niet baten.
Misschien heb ik de carburateur niet goed schoongemaakt?
Zou een ultrasoon bad oid uitmaken?
Waarschijnlijk geeft de carburateur nog een probleem, wat met het daadwerkelijke rijden te maken heeft.
Dat het blok niet stationair bleef draaien was geen reden om ff de straat in te rijden.
Wat mij opviel waren 3 zaken:
1. Als ik vanuit (bijna) stilstand vol gas geef, dan pakt de motor op, versnelt, maar houdt in rond 15 km/u (zo snel als je normaal fietst).
Het versnellen gaat voor mijn gevoel ook te langzaam en ik heb het idee dat zn maximale toerental niet bereikt wordt.
2. Als ik vanuit (bijna) stilstand het gas langzaam opentrek tot half gas, dan pakt de motor op, versnelt een stuk langzamer, en bereikt topsnelheid (rond de 25 km/u).
Het gaat behoorlijk traag

En als ik dan eenmaal op snelheid ben en vol gas geef, dan zakt de snelheid weer in naar 15 of lager.
3. Soms maakt het niks uit of ik langzaam opentrek of vol gas geef, ik kom dan niet boven de 10 km/u uit.
Het lijkt of ie dan niet doorschakelt, gas terugnemen en weer geven werkt ook niet.
Er komt wel een hoop herrie van het blok en de koppeling, er gebeurt alleen helemaal niks.
Dit is een vrij aparte karakteristiek die je niet zou verwachten van een Tomos.
Ik heb een test gedaan met het achterwiel van de grond (door m op te hangen aan een dakbalk in mn schuur) om te kijken hoe die het doet zonder belasting en om het gas af te stellen.
Dan zijn er totaal geen problemen met het bereiken van topsnelheid etc.
Dus ik denk dat het blok veel te weinig trekkracht heeft.
Mijn eerste gedachte was dat er iets mis is met de carb.
Ik heb de bougie eruit gedraaid en deze was vettig en zwart, iig niet zoals een bougie eruit zou moeten zien.
De bougie heb ik hier in de buurt bij een brommerboer gehaald en wat me opviel toen ik m naast de oude bougie lag was dat de nieuwe een paar mm langer is en dus verder het blok insteekt.
Lijkt mij dat een vd twee de verkeerde bougie is?
De oude bougie ziet er btw een stuk beter uit, klein stukje zwart en verder koffiemelkbruin of hoe je dat ook noemt.
Mijn mengsmering is naar mijn weten prima (verse euro 95 + shell advance vsx in 1:50 gemengd).
De toevoer van brandstoftank naar carb is ook goed.
Het uiteinde van de uitlaat is wat vettig.
Het lijkt ook wel alsof er kleine beetjes vette, zwarte drab uitkomt.
Zou het kunnen zijn dat de zuigerveren zijn versleten?
Of de krukas keerringen verdroogd ivm stilstand?
Misschien is de uitlaat wel verkoold (ik heb zo'n sigaar uitlaat)?
Ik heb nog steeds het idee dat er iets mis is met de carburateur, waardoor het lucht/benzine mengsel niet goed is.
Hopelijk herkent iemand deze problemen en kan mij helpen met wat ik verder moet doen.
Want op dit moment zit ik echt in het duister te sleutelen

Alvast bedankt, ook voor het lezen van dit (lange) bericht!!!