Beste,
Sinds vandaag ben ik nieuw op dit forum. Ik heb hier de afgelopen weken nogal wat hulp kunnen vinden vakspecifiek over tomos. Ik heb al vele scooters gemaakt, reperaties uitgevoerd, opgevoerd, beurten gegeven etc. Van 2takt en 4takt naar helemaal standaard naar tot de max opgevoerd (vooral doorgaans wegscooters, geen sprinters oid). Ik heb van mijn vraag geen gelijke kunnen vinden. Dus hierbij:
Echter heb ik nu voor jawel, 35 euro een tomos kunnen scoren, ik hoorde van iemand dat dit een van de beste modellen waren: een S25/2 automatic (dit is met membraam cil.) Na ophalen nieuwe benzine in gegooid kicken en lopen, na 4 jaar stil staan. Top dus.
Nu wil ik de carburateur upgraden van een Bing (bijna niks meer van te krijgen, zelfs sproeiers moeizaam). Naar een fatsoenlijke 14/12 carburateur. Na het openhalen viel mij gelijk op dat de carburateur aan de andere kant van het frame zat als bij alle tomossen die ik tot nu toe had gezien. Dan zit er een luchtslang een stukje naar achter die daarna in het frame gaat waar een box in zit die weer naar voren loopt zodat er uiteindelijk recht achter het membraam/spruitstuk een aansluting zit om een of ander luchtfilterelementJE en behuizinkje op te schroeven. Nu had ik ergens weer gehoord dat het eigenlijk origneel zo is dat de carburateur recht achter het spruitstuk moet zitten waarna hij denk ik op die box aangesloten moet worden en het luchtfilter elementje aan het slangetje moet zitten ? Dus eigenlijk andersom van hoe het nu zit.
Echter zit het nu zo mooi gemaakt dat me dat eigenlijk sterk lijkt, slangtjes kloppen precies niet aan geknipt oid, luchtilftertje en huis passen perfect en de bevestigings-beugel kunnen mooi op het spruitstuk geschroefd worden.
Kan iemand me hiermee helpen om duidelijk te krijgen hoe het hoort en wat ik moet hebben/kopen/aanpassen zodat ik er een dellorto 14/12 carburateur op kan zetten om hem wat harder te laten lopen/.
alvast bedankt.