Dit zijn de foto's na het opknap werk. (After)
(video mp4 bestand kan ik helaas niet toevoegen wegens een niet gelding bestandstype...

Oh, bedoel een kapotte vraagtekenveer. Ik was blijkbaar niet helemaal wakker haha.Heel apart een Tomos met een kapotte V snaar, wat doet dat ding dan op jouw Tomos?
Maar zou u mij willen verassen met het antwoord op mijn vraag, want ik kom er zelf niet uit.Heel apart een Tomos met een kapotte V snaar, wat doet dat ding dan op jouw Tomos?
Ik heb hem toch echt wel gemeten op 35 km/h met een 26/33. Mischien is mogelijk mijn cylinder niet standaard dan. Heb 2 verschillende gps trackers gebruikt, dus dat is wel erg vreemd ja. Mijn tomos heeft wel iets van 6 verschillende eigenaren gehad dus misschien zit er een brom cylinder in...?Met een std cilinder haal je nooit 9000 rpm.
Een speedy met 22 mm bocht wil ook geen 9000 rpm draaien, ook niet met een 65 cc en 15 mm carb.
Dus met een 12 mm carb zal hij sterker zijn wat vooral een voordeel is als je een heuvel op rijdt of wind tegen hebt.
Een std Tomos brom loopt met tw 33 ook geen 35 km/h, dus waarom zou die van jouw dat wel doen?
Heb mijn snor tomos ook geprobeerd zo snel als 35km per uur op de teller te krijgen, maar dat is helaas niet/nooit gelukt.Beste Tomos fans,
Ik heb net een Tomos gekocht, het is een 1990 a35 met een buddy zadel.
Ik heb de tomos gekocht omdat ik een maat hebt die er eentje heeft die 80 kan, maar ik woon in de randstad en hij niet. Daarom wil ik de Tomos licht opvoeren, dus max 35 km uur zodat ik niet altijd achter mij hoef te kijken voor politie/ bang te zijn voor der rollenbank.
Het grootste probleem van deze snor is dat hij niet snel optrekt. Daarom dacht ik: Wat als ik een 38mm hogedruk kop erop zet en deze uitlaat:
https://www.tomos-parts.nl/zoek-op-onde ... mos-a3-a35
Als ik deze twee modificaties erop zet, zal mijn top dan rond de 35 liggen of hoger/ lager en zal hij dan niet of wel heel luid zijn?
Alvast bedankt!
Wat voor carb heb je daar dan onder.ik zie namelijk dat er een review staat van de 28 tandwiel (achter)
50 cc Hd tomos hardzat voor snor
Gemonteerd op tomos snor samen met tomos hd kop en snelle uitlaat 22 mm bocht
En 28 tands achter( voor standaard tw) loopt 40 ( 42) km trekt goed .
Zou dat betekenen dat je zonder hoge druk kop 35 zou lopen?
Ontgrenzen van spruitstuk heeft inderdaad geen zin als je de 14/9 nog gebruikt. Als je die bus eruit haalt is het juist slechter omdat dit de benzine flow verstoort en dan kan gaan stotteren tijdens het rijden.Hij loopt na de restrictie eruit en de openlucht filter 33 km/uur. Maar de uitlaat moet nog komen. Met die uitlaat gaat die waarschijnlijk boven de 35 lopen. De openlucht filter heb ik gratis gekregen. Het spruitstuk ontgrenzen heb ik al met een maat gedaan. Hij had gezegd dat dit beter prestaties kan leveren en sinds ik niet veel weet van brommer tuning weet, heb ik het gewoon maar gedaan. De ontsteking ga ik niet anders zetten wanneer die onder de 35 loopt. Dit doe ik alleen wanneer ik niks anders weet om de snelheid naar beneden te krijgen. Dit is mijn eerste brommer. Ik heb de Tomos erg goedkoop gekocht en ik ben gewoon aan het proberen. Oftewel ik kijk niet naar de absolute top prestaties, maar wil simpelweg wat lol hebben. Als de brommer te hard loopt, ga ik natuurlijk eerst andere dingen proberen om hem slomer te laten gaan. Dus originele filter (die trouwens ontzettend smerig was en ik niet een nieuwe filter ging kopen omdat ik een openlucht filter heb liggen) of misschien een prop in de uitlaat. Daarnaast is de toon die je aanslaat wel erg absurd, je had dit ook anders kunnen brengen. Ook als het spruitstuk ontgrenzen nutteloos is, wat maakt het dan uit, daarnaast vind ik wat geluid ook leuk. Ik kom hier simpelweg om advies te vragen, kijken wat andere mensen doen en wat lol te hebben.Waarom ga je het spruitstuk ontgrenzen met een 9 mm carb....dat is gewoon onzin en nutteloos.
Open luchtfilter heeft totaal geen zin en maakt alleen maar herrie, een goedkoop power filter is ook een ramp.
Ontsteking stel je niet af zodat hij zachter loopt....je wilt hem iets opvoeren en dan ga je dat met de ontsteking verkloten....niet echt logische als je het mij vraagt.
Tandwiel 33 laat alles alleen maar in veel hogere toeren lopen.. Zelfde bij de versnelling van je fiets.Het tandwiel wat er nu op zit is 28. Dit wil ik veranderen naar 33. Zal dit de topsnelheid naar beneden brengen en de trekkracht verhogen? Aan de koppelingsveren zitten vind ik wel vrij riskant. Heb dit namelijk nog nooit gedaan en het enige wat ik ooit heb gedaan met een versnellingsbak was helpen met een dsg bak uit elkaar te halen. Dus 0 ervaring op dat vlak.Om niet over de 35 km/h is idd lastig als je wat meer vermogen wilt.
Veer van de eerste koppeling kun je bv iets in korten zodat de koppeling later aan grijpt en iets meer slip heeft.
Veer 2e koppeling iets inkorten en hij schakelt later over naar de 2e versnelling...topsnelheid verandert niet.
Dit zijn de maten van de veren, gemeten toen ze nieuw waren.
koppelingsveer groen 1e versnelling 16,6 cm met oogjes....kun je ook in de 2e koppeling zetten zodat hij iets later schakelt.
koppelingsveer rood 2e versnelling 17,2 cm met oogjes.
Een bromkopje zorgt ook al voor beter optrekken en doet niet zoveel met de topsnelheid, rijdt ook stukken beter tegen de wind in of een brug op....is ook nog te vlakken voor nog wat meer trekkracht.
Als hij nu al 33 km/h gps gemeten loopt dan maakt hij met tw 26-33 al 7032 toeren, met dat toerental loopt hij met tw 28 al 38,9 km/h....dus te snel.
Jaaps puch calulater kun je hier downloaden, wielomtrek van tomos is ongeveer 1,60 m en de interne overbrengen is 16,1189 http://www.puchmaxi.nl/puch_calculator.php
Telkens 1 ding aanpassen-veranderen zodat je weet wat het doet, ga je meerdere dingen in 1x veranderen dan weet je niet waar het aan ligt.
Hou er ook rekening mee dat dat imitatie sproeiers 2 a 3 maten kleiner zijn dan de echte originele dellorto sproeiers met logo erop.
Hij loopt nu al 32/ 33, zonder demper en zonder kappen. Er moet nog een niet doorgerotte uitlaat op en een 33 tandwiel.
Omdat hij nu al 32 loopt, was mijn gedachtengang, met een andere uitlaat zal die boven de 35 lopen. Dus misschien zal een 33 tandwiel dit weer een beetje compenseren. Wanneer hij nog steeds te hard loopt, moet ik misschien iets met de uitlaat demper doen, of iets anders waar dit forum mij vast mee kan helpen.
Misschien met zware overtoeren, dan is alles te halen.. Niet onder normale bedrijfs toerental.Met een std cilinder haal je nooit 9000 rpm.
Een speedy met 22 mm bocht wil ook geen 9000 rpm draaien, ook niet met een 65 cc en 15 mm carb.
Dus met een 12 mm carb zal hij sterker zijn wat vooral een voordeel is als je een heuvel op rijdt of wind tegen hebt.
Een std Tomos brom loopt met tw 33 ook geen 35 km/h, dus waarom zou die van jouw dat wel doen?
Merkte bij mij anders dat die vaak gewoon iets meer begon te sputteren.Dat de flow slechter wordt als de bus eruit is ga je niet merken, de flow is al helemaal bagger van die spruitstukken...zet er maar eens een recht spruitstuk op dan merk je gelijk verschil...alleen sproeiers wisselen is dan veel werk maar het loopt stukken beter.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten