Berichtdoor shadowranger » 07 jan 2022 13:12
Ik denk dat je het antwoord zelf wel kan bedenken. Natuurlijk verbruikt een 12 mm carburateur meer dan een 9 mm. Afgaande van de lucht-brandstof verhouding (zou in beide gevallen hetzelfde moeten zijn) en de hoeveelheid lucht die er per slag naar binnen kan worden gezogen (via een 12 mm of 9mm venturie) bepaald het initiële verbruik. Uiteraard kan een zuiger met sleuven daarom meer mengsel toelaten dan een dichte (openingstijd van de inlaatpoort) versie. Trekkracht compenseren met een standaard uitlaat zal je echter niet helpen het verbruik (positief) te beïnvloeden.
Daarnaast zijn andere factoren als totaal gewicht (Tomos + berijder), korte of lange rit, wind mee/ tegen, bandenspanning, heuvelachtig of vlak terrein, staat van onderhoud en manier van rijden van invloed op het totale verbruik.
Nu zul je er in de praktijk niet zoveel van ervaren, een Tomos rijdt ongeveer 110-130 km op een volle tank (incl. reserve). Aan jou de keuze.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)
Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn