Pagina 63 van 81

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 07 jan 2013 13:00
door Naad
Vreemd verhaal, maar controleer eerst eens of er wel brandstof in je carb komt bij een volle tank. Vervolgens kijken of er brandstof van de carb naar de cilinder komt. Controleren of je carb goed functioneert etc etc.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 07 jan 2013 13:23
door homoetje
Meng je zelf? Zo ja welke mengverhouding en wat voor olie? Vind het nogal moeilijk te begrijpen waarom hij het beter doet als je tank leger raakt want het zou niks uit moeten maken of je tank vol is of half leeg. Heb hier nog nooit van gehoord.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 07 jan 2013 13:53
door Le0nard
Ik meng niet zelf, tank altijd bij dezelfde shell pomp.
Maar zodra ik gereden heb en binnen 1/2 uur daarna weer wil gaan rijden is er geen enkel probleem.
Vooral wanneer hij een nacht of langer stil staat. Start beroerd en duurt lang tot hij op temperatuur is.
Ik ga eerdaags eerst maar eens andere bougie halen.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 07 jan 2013 14:01
door Naad
Bougie zou geen verschil moeten maken op het presteren van je brommer bij een volle tank.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 07 jan 2013 14:15
door homoetje
Het is gewoon normaal dat hij slechter start wanneer hij een nacht stil heeft gestaan omdat hij dan koud is, en hij is ook niet binnen 10 seconden op een mooie temperatuur hoor. Je cilinder koelt ook niet binnen een half uur af daarom heb je dan geen enkel probleem met starten als je hem een half uurtje uit heb staan omdat het nog een beetje op temperatuur is dan. Ik denk dat je het opwarm proces een beetje overschat.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 07 jan 2013 15:51
door Le0nard
@Homoet

Nee helaas ik ken dit proces ondertussen wel.
Voorheen 2 maanden geleden en langer kon ik altijd al bijna gelijk wegrijden.
Echter het probleem van het (warm)rijden/worden was een bijteken, het ging er meer om dat het bij het starten moeilijk gaat.
Met volle tank is starten dramatisch en het (warm) rijden/worden duurt lang, en bij een Bijna lege tank weer een sublieme brommer die start met 1 kick.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 07 jan 2013 16:32
door homoetje
Probeer eens een keer mix van de esso of een ander pompstation te tanken of zelf te mixen. Ik meen dat ik ook een keer problemen heb gehad met de mix van de shell. Een volle of lege tank zou namelijk niet uit moeten maken met het starten. Misschien mengt de olie van de shell niet goed en zakt het onderin de tank, dit is maar een suggestie. Ik denk dat het wel eens het proberen waard is om je tank leeg te maken en er andere mix in te gooien.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 07 jan 2013 17:48
door Joren
Het heeft echt geen mallemoer te maken met de olie/benzine jongens, dat is pas het laatste waar je aan moet denken.

Ik vermoed eerder een lekkende vlotternaald + overloop die niet goed werkt waardoor de brommer meer verzuipt bij volle tank ivm de druk van alle benzine.
Dit kan alleen het geval zijn als, zoals je zegt, hij beter rijd met lege tank dan met volle tank.
Als je dit gaat testen laat de brommer minimaal 5 uur staan voordat je met een volle of lege tank test, anders kan je het gaan verwarren met koude of warme motor.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 07 jan 2013 22:09
door homoetje
Onderbouw eens waarom het niks met de mix te maken heeft dan. Ik zeg alleen dat ik ook problemen heb gehad met de mix van Shell en dat hij eventueel kan proberen ergens anders te tanken om te kijken of dat wat doet.

EDIT: Jij probeert hem ook te helpen, dat snap ik. Maar omdat jij wat anders vermoedt hoef je niet te zeggen dat mijn suggestie er geen mallemoer mee te maken heeft want dat kan jij ook niet ruiken van achter je computer vandaan en ik ook niet dus daarom geven we dingen die het kunnen zijn.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 07 jan 2013 22:52
door Joren
Omdat de kans zo uitermate klein is dat er iets mis is met de olie ( bijvoorbeeld 10x teveel etc )
Alle olie komt volgens dezelfde specificaties uit de fabriek, het enige waar het mis kan gaan is de hoeveelheid olie, al is die kans suuuuper klein omdat het een geautomatiseerd proces is.
Ook al zouden ze er 10% te veel of te weinig ingooien, daar merk je in de praktijk niks van.
Geloof je me niet, prima, ga maar lekker zelf mixen of ergens anders tanken.
Niet aanvallend bedoeld, maar ik loop al flinke tijd mee met allerlei motoren en brommers, en telkens weer mensen die je niet geloven omdat ze het zelf beter denken te weten. :roll: (again, niet specifiek tegen jou bedoeld)

@TS; Het probleem zit vaak tussen de oren of door het niet objectief genoeg testen. Als je echt wil weten of het aan een volle of lege tank ligt:
Morgen ochtend met een volle tank KOUD proberen te starten en rijden
Overmorgen ochten met een bijna lege tank KOUD proberen te starten en rijden

Als het verschil maakt eerst carburateur eens schoonmaken ( misschien sowieso aan te raden )

Iets wat net in me opkwam nog; het is precies het tegenovergestelde van hierboven: bij een volle tank klotst het niet zo veel; aka weinig tankdruk, met een lege tank veel verdamp oppervlakte en klotsten; hoge tankdruk.
Hierbij heb ik het niet over de druk van de benzine maar over de gassen, dus dit verhaal gaat alleen op als je tankdop NIET goed ontlucht.

Hoop dat je er wat aan hebt ;)

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 07 jan 2013 23:01
door homoetje
Haha had ik net nog m`n post geédit, klik ik op bevestig of wat er ook op dat knopje staat, staat jou verhaal er. Ik snap ook wel dat het niet vaak aan de mix ligt maar toch zijn er gevallen, en toen ik las dat hij bij de shell tankt dacht ik meteen terug aan dat ik een keer bij de shell had getankt en hij echt slecht liep, zit meestal zo`n bolletje van plastic aan de zijkant waar je de kleur van de mix kan zien en die was opvallend donker maar ik moest tanken, tomos stotterde de hele weg naar huis dus ik de bougie er uit gedraait en die was helemaal vet. Er zat dus te veel olie in, terwijl hij op de andere mix het goed deed + koffiebruine bougie.

Thuis de tank geleegd en er nieuwe van de esso in gegooit en de bougie werd weer koffiebruin. Dit is niet hetzelfde probleem dat TS heeft, maar toch wel een fout in de mix van shell dus daarom dat ik het zij. Natuurlijk zou het ook aan het probleem kunnen liggen dat jij beschrijft met de vlotternaald.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 07 jan 2013 23:17
door Joren
Je had wat kapotte onderdelen moeten inleveren bij shell, zeggen dat het aan de mix ligt, controleren ze dat, krijg je schadevergoeding :P
Althans, dat heb ik gehoord.

Maargoed, hoop dat de ts wat aan mijn verhaal heeft, kan zo niks anders bedenken wat met een vollere of legere benzine tank te maken kan hebben.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 07 jan 2013 23:21
door homoetje
Had jammer genoeg niks dat kapot was haha. Ja je krijgt een schade vergoeding als het echt klopt. Is ook wel eens gebeurd met water in de tanks ergens, gingen ze het controleren en toen moesten ze voor iets van 5 mensen schade vergoeden.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 07 jan 2013 23:30
door Le0nard
Sorry voor late reply.

Maar dat van de volle tank starten (koude *motor) en legere tank starten(koude *motor) zit het verschil, vol start zeer slecht en legere tank start normaal.
Ook heb ik ergens anders gelezen probeer te starten met tankdop eraf, dit mocht ook niet baten.

Maar het zou idd kunnen dat mijn vlotter vervuild is o.i.d. binnenkort maar eens tijd zoeken voor mijn carb aan te pakken.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 20 jan 2013 17:59
door Basvw
Ik probeer de 2 middencarters te splitsen, maar de rechterste carter wilt niet van de krukas , moet hiervoor het vliegwiel er ook af zijn voordat ik hem kan splitsen?
Het lijkt wel of dat lager niet van die as af wilt.

http://i296.photobucket.com/albums/mm19 ... GE_094.jpg

Foto van het forum: ''Blok uit elkaar halen/revisie@wiki'''

Over deze carter gaat het met die lager.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 20 jan 2013 19:56
door Joren
Natuurlijk moet het vliegwiel van je krukas zijn! Of wou jij een heel vliegwiel door de opening van het krukaslager trekken :lol:

Altijd eerst je hele blok leeg maken, vervolgens carter beetje verwarmen met gasbrander en dan tik je je krukas er zo uit.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 20 jan 2013 21:16
door Basvw
Ik zou theoretisch toch gewoon alleen de carter kunnen scheiden zonder het vliegwiel eraf te halen, die carter helft zit toch alleen een asje in?

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 28 jan 2013 08:58
door Thrackan
Ik heb gisteren beide tandwielen + ketting vervangen, maar ik kan nergens meer m'n kogellagervet vinden.
Kan het veel kwaad om een paar daagjes zonder ingevette tandwieltjes te rijden? De ketting zelf is wel (voor)gesmeerd.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 28 jan 2013 18:27
door Hardbreaktwo
Je kan je krukas verwijderen zonder je vliegwiel los te maken.
T enigste wat je nodig hebt is een slijptol om je carter door midden te slijpen :P
Zeg nou zelf denk je serieus dat t kan..? Verdient van mij de beunprijs 2013..

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 29 jan 2013 12:46
door shadowranger
Ik heb gisteren beide tandwielen + ketting vervangen, maar ik kan nergens meer m'n kogellagervet vinden.
Kan het veel kwaad om een paar daagjes zonder ingevette tandwieltjes te rijden? De ketting zelf is wel (voor)gesmeerd.
Kettingwielen zelf smeer ik nooit, daarvoor is de ketting voldoende gesmeerd.