Pagina 88 van 158
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 20 jun 2012 11:45
door Dagobert
HIer zie je een membraam gestuurde cilinder.
De spruitstuk op de foto is een 12mm opgeboord naar 14mm
je ziet aan 2 kanten van de membraam ,de vloeibare pakking er tussenuit komen.
waar de carb over de spruitstuk heengaat , wordt die begrenzt door een busje .
Kijk in de WIKI hoe dit eruit ziet en hoe je deze kan verwijderen
Aan de zijkant van de carb staat er of het een 14/9 of een 14/12 carb is.

Zover ik weet heb ik dan gewoon een membraam gestuurde cilinder.Als me fotografish geheugen me niet in de steek heb gelaten dan

Ga zometeen is kijken of het vervangen van de cilinder en of zuiger nodig is !Zow ie zo pakkingen vernieuwen

Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 20 jun 2012 12:48
door Ping
en bij 14/9 of 14/12 is dan de inlaat diameter 9/12 of 14/14 of doorlaat 14/14 9/12
want ik snap geen kloot van die dellorto carbs
waarom gebruikten ze nooit gewoon bing
Links een 14/9 , rechts een 14/12
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 21 jun 2012 16:51
door Dagobert
Vandaag tog maar nieuwe cilinder en zuiger gehaald,want er zaten paar kleine braambjes in,en de kosten zijn het opzich niet !
Alleen nu stond op de doos van de DMP cilinder+zuiger,dat ik een andere bougie en sproeier moet plaatsen?
Verder heb ik een snorkop,ontgrenst spruitstuk,biturbo uitlaat,sproeier 50 in de standaard snorcarb.De bougie die ik had gehaald is een NGK B5HS.Iemand ideeen tot over wat er op de doos staat van deze cilinder ?
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 21 jun 2012 17:08
door TheStealthSpy
De bougie die je moet hebben is een NGK B6HS. De sproeier die je moet hebben is 50-52.
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 21 jun 2012 21:57
door 15melvin15
dus sproeier kun je laten, en zal wel ff bougie verv. dan kun je veel beter kijken of je sproeier goed is.
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 22 jun 2012 12:44
door Dagobert
Dankjewel,easy dus ^^
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 25 jun 2012 21:15
door fireface
Hallo,
Ik heb een aardig oude tomos a35 quadro brom die volledig standaard is, dus met 12millimeter carburateur enz. Echter is dit wel een type met een s bocht uitlaat.
Nu is mijn vraag: hoe hard ga ik als ik de s bocht uitlaat vervang door een techo cc en is er veel verschil in op trekken?
En als laatste welke sproeier moet erin.
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 25 jun 2012 21:21
door 15melvin15
een type met een s bocht?
Er zijn geen type's die een s bocht hebben.
s bocht is gewoon standaard snor uitlaat.
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 25 jun 2012 21:36
door fireface
Tomos heeft ook een tijdje een brommer gemaakt met een s bocht uitlaat.
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 25 jun 2012 21:55
door 15melvin15
welk model dan? en hoe kom je bij die informatie?
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 25 jun 2012 22:28
door fireface
Een a35 quadro.
Het is mij een keer hier op het forum vertelt.
En anders zou het wel raar zijn dat er een 12mm carburateur op zit, ik kreeg er een helm bij, er zat een verzekerings plaatje op en ik heb een keer het frame nummer nagekeken.
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 25 jun 2012 22:42
door Borcheld11
Uitlaat kan altijd later veranderd zijn he,
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 25 jun 2012 23:49
door shadowranger
Er bestaan 2 typen s-bocht uitlaten, idd zoals fireface zegt. Eentje voor snor, de ander voor brom. Je moet naar het gedeelte kijken vanaf de aansluiting cilinder tot het deel voordat deze in het deel zit wat naar achteren loopt. Als de pijp van dun naar dik loopt heb je een snorpijp, anders een brom. De uitlaat zonder s-bocht is de zgn. speedy en is eigenlijk een expansiepijp welke lijkt op een standaard Tomos uitlaat. En ja, voordat daar weer vragen over komen, de eerdere modellen hadden ook zo'n "bochtloze" pijp, maar dat heeft meer te maken met de toeleverancier destijds en de motorkarakteristiek van de opgebouwde cilinders. De huidige A5 blokken moesten meer "geknepen" worden om aan de Euro2 norm te voldoen en de snelheid voldoende gereduceerd werd tot de maximale snelheid van 45 km/uur, vandaar dat Tomos uiteindelijk een extra bocht ook bij de bromversies heeft laten maken.
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 26 jun 2012 02:01
door Dagobert
Ik heb afgelopen week een andere cilinder en zuiger geplaatst en ook weer andere uitlaat pakking,lekte met de ouwe.
Nu klinkt het alsof hij nog lekt,maar de deo test gedaan en gebeurde nks.met me hand op de uitlaat slaat ie ook gewoon uit.
Waar het dus omgaat ik hoor een soort lekkend,tikkend geluid soms bij de cilinder vandaan komen.op hogere snelheid is het weg ook.
De cilinder en zuiger is van dmp.maken die gewoon ander geluid of zou het,waar ik dus over gelezen heb,een kop tikker zijn?
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 26 jun 2012 07:14
door fireface
Er bestaan 2 typen s-bocht uitlaten, idd zoals fireface zegt. Eentje voor snor, de ander voor brom. Je moet naar het gedeelte kijken vanaf de aansluiting cilinder tot het deel voordat deze in het deel zit wat naar achteren loopt. Als de pijp van dun naar dik loopt heb je een snorpijp, anders een brom. De uitlaat zonder s-bocht is de zgn. speedy en is eigenlijk een expansiepijp welke lijkt op een standaard Tomos uitlaat. En ja, voordat daar weer vragen over komen, de eerdere modellen hadden ook zo'n "bochtloze" pijp, maar dat heeft meer te maken met de toeleverancier destijds en de motorkarakteristiek van de opgebouwde cilinders. De huidige A5 blokken moesten meer "geknepen" worden om aan de Euro2 norm te voldoen en de snelheid voldoende gereduceerd werd tot de maximale snelheid van 45 km/uur, vandaar dat Tomos uiteindelijk een extra bocht ook bij de bromversies heeft laten maken.
Het zal Allemaal wel, maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag (lees even terug)
Want aangezien mijn tomos al meer geknepen is dan een normale tomos zou er ook meer snelheids winst uitkomen met een betere uitlaat.
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 26 jun 2012 09:17
door 15melvin15
Ja tuurlijk is er gigantisch verschil in optrekken en in snelheid, hoeveel is eg heel erg moeilijk te zeggen.
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 26 jun 2012 12:46
door shadowranger
Hallo,
Ik heb een aardig oude tomos a35 quadro brom die volledig standaard is, dus met 12millimeter carburateur enz. Echter is dit wel een type met een s bocht uitlaat.
Nu is mijn vraag: hoe hard ga ik als ik de s bocht uitlaat vervang door een techo cc en is er veel verschil in op trekken?
En als laatste welke sproeier moet erin.
[ Post made via Mobile Device ] 
Snelheidsverschil zal ergens tussen 5 en 10 kilometer per uur liggen, mits goed afgesteld. Verwacht geen wonderen, want een expansiepijp als een Techno-cc heeft een hele andere powerband dan de standaard pijpen van Tomos, die gebouwd zijn voor efficiƫntie en milieu en trekkracht.
In principe hoef je niet direct een sproeier te vervangen. Kijk naar de kleur van je bougie en pas daar de sproeier op aan.
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 26 jun 2012 23:15
door Dagobert
Sorry voor de herhaling,maar ik hoopte graag nog even antwoord te krijgen op mijn vraag
Ik heb afgelopen week een andere cilinder en zuiger geplaatst en ook weer andere uitlaat pakking,lekte met de ouwe.
Nu klinkt het alsof hij nog lekt,maar de deo test gedaan en gebeurde nks.met me hand op de uitlaat slaat ie ook gewoon uit.
Waar het dus omgaat ik hoor een soort lekkend,tikkend geluid soms,dat bij de cilinder vandaan komt.op hogere snelheid is het weg.Er zit nog wel een B5HS bougie in en er werd me hier aangeraden een B6HS te nemen,zou het dat ook nog kunnen zijn?
De cilinder en zuiger is van dmp.maken die gewoon ander geluid of zou het een koptikker kunnen zijn?
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 27 jun 2012 08:32
door 15melvin15
Een koptikker kun je meestal ook zien aan dat de electrode van je bougie te dicht op elkaar staat (komt omdat de zuiger erop komt) voor de rest weet ik het zelf ook niet.
Je uitlaat zelf is ook niet lek?
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 27 jun 2012 08:51
door Thrackan
Zo, na eergister eindelijk eens een nieuwe bougie te hebben gefikst kwam ik gisteravond een wittig uitgeslagen bougie tegen na het rijden (>20km).
Nou kan dat als het goed is 2 dingen betekenen:
- te kleine sproeier (te weinig benzine)
- ontsteking staat te vroeg
Nu wil ik graag weten welk van de 2 (of alle 2) het in mijn geval is.
Waar moet ik op letten om te kijken of het om een te vroege ontsteking gaat? Hangt daar een specifiek geluid aan? Of trillingen?
En ik heb hier gelezen dat je met te weinig benzine in je mengsel de cilinder te heet kan opstoken. Hoe kun je dat controleren?
Mijn cilinderkop is na een 10km ritje met veel lange stukken te warm om met blote handen aan te raken. (En ja, dat weet ik omdat ik de bougie meteen wilde controleren

)