Pagina 2 van 5

Re: Welke cilinder moet ik hebben?

Geplaatst: 27 jul 2015 19:21
door TomosS25Power
Omdat ik dankzij shadowranger weer weet hoe ik hier kan posten, bij deze. Ik heb vanmiddag het afdichtrubbertje eens opnieuw in de carburateur gedaan en de carburateur daar goed schoongemaakt. Carburateur weer in elkaar en de valse lucht was weg, hij viel niet uit bij spuiten met remmenreiniger. Probleem was helaas nog niet weg. Daarom toch nog even naar de bromboer (officieel tomos dealer) geweest voor m'n onderdelen en die zei dat de uitlaat potdicht zat, aangezien hij stationair wel erg mooi loopt maar bij gas geven niet. Ik wil er nu dus een nieuwe uitlaat opgooien die wat beter trekt maar waardoor m'n top niet ineens omhoog schiet. Ik twijfel tussen de bullet, tecno bos en biturbo. Welke raden jullie mij aan?

Edit: ik had trouwens gehoord dat de bullet en biturbo niet passen i.c.m. een middenstandaard. Klopt dat?

Mvg,
TomosS25Power

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Welke cilinder moet ik hebben?

Geplaatst: 28 jul 2015 17:25
door shadowranger
Bokstandaard blijft idd wat naar beneden hangen door de Bullit en BiTurbo (expansiedeel hangt precies op dat punt). Als je een uitlaat zoekt die goede optrekprestaties heeft, je bokstandaard niet in de weg zit en weinig opvalt in het verkeer kun je kiezen voor een standaard sigaar model (Techno). Weet niet welke je er nu onder hebt, maar je gaf eerder aan dat het losmaken van de uitlaat ook geen verbetering gaf. Dan denk ik dat een andere uitlaat ook weinig uitkomst gaat bieden en is er wat anders aan de hand.

Wat is de staat van de bougie en instelling van de ontsteking (type en stand)? Is er geen beschadiging aan het membraan waardoor deze niet geheel meer afsluit?

Re: Welke cilinder moet ik hebben?

Geplaatst: 28 jul 2015 17:28
door TomosS25Power
Beste shadowranger, ik heb er nu een standaard kat uitlaat met s bocht onder hangen. Verder is er niks aan de ontsteking veranderd, het is een Iskra 4 spoels met pick-up en 4 draden uit de bobine. Bougie is nieuw maar wel zwart. Membraan zit een nieuwe op en die sluit goed af (kan er niet doorheen kijken dit kon bij de oude wel). Maar dat hij het zonder uitlaat ook niet goed deed, kan dat liggen aan dat er dan geen tegendruk meer is?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Welke cilinder moet ik hebben?

Geplaatst: 28 jul 2015 17:34
door shadowranger
Had je de keerring(en) nu al vervangen dan? Kat uitlaten kunnen idd verstoppen na verloop van tijd, beter is om de imitatie sigaren te gebruiken zonder S-bocht en 26 mm bocht. Zwarte bougie duidt op een te grote sproeier of teveel aan olie in de brandstof.

Re: Welke cilinder moet ik hebben?

Geplaatst: 28 jul 2015 17:38
door TomosS25Power
Keerringen heb ik niet vervangen aangezien er eerder werd gezegd dat die er niet uitlagen. Heb dit ook nog aan de bromboer gevraagd en die bevestigde dit. Verder heb ik gewoon 1:50 gemengd met nog een dopje extra op 10 liter omdat ik een nieuwe cilinder heb. Verder zit er nu sproeier 50 in en de bougie blijft zwart.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Welke cilinder moet ik hebben?

Geplaatst: 28 jul 2015 17:42
door shadowranger
Ik verplaats je topic even naar een andere sectie nu we teveel off-topic gaan.

Lijkt me dan toch nog iets electrisch (ontsteking oid). Bougie eens goed schoonmaken en de electroden controleren (opening en slijtage). Middenelectrode moet netjes recht en haaks zijn, wanneer deze rond is, is de bougie versleten.

Re: Welke cilinder moet ik hebben?

Geplaatst: 28 jul 2015 17:47
door TomosS25Power
De middenelectrode is haaks en de ruimte tussen de electroden is 0.5mm. Ik zal de bougie eens schoon gaan maken en zou graag de ontsteking eens door willen meten. Wat moet ik dan zoal doormeten en welke waardes moet hij aangeven indien de ontsteking nog goed is?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Welke cilinder moet ik hebben?

Geplaatst: 28 jul 2015 17:49
door shadowranger
Moet je even het antwoord schuldig blijven, want die informatie heb ik niet zo paraat. Kom erop terug.

Re: Welke cilinder moet ik hebben?

Geplaatst: 28 jul 2015 17:55
door TomosS25Power
Is goed. Echt tof van je dat je mij wil helpen, anders zou ik hem naar de bromboer moeten brengen en dat kost me heel wat centjes. Bedankt! :)

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Welke cilinder moet ik hebben?

Geplaatst: 31 jul 2015 00:57
door TomosS25Power
Ik heb vandaag even een imitatie sigaar zonder s-bocht kunnen lenen van een vriend. Die ga ik morgen even uitproberen, alleen heeft deze een euro 1 ophanging en heeft mijn frame een euro 2 ophanging, ik heb geen verloopbeugeltje. Kan het kwaad om de uitlaat even vast te maken met een tiewrap? Het is alleen om uit te proberen hoe die dan rijdt en loopt, ik ga er niet mee over bulten jagen etc.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Welke cilinder moet ik hebben?

Geplaatst: 31 jul 2015 11:56
door mrsmile89
Zo lang hij goed vast zit op je cilinder en hij achter enigsinds ondersteund wordt kan het geen kwaad.
Maar ik vraag me af hoe lang het duurt voor de tiewrap wegsmelt ;)

Re: Welke cilinder moet ik hebben?

Geplaatst: 31 jul 2015 13:22
door TomosS25Power
Dan gebruik ik wel een ijzerdraadje :p

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Welke cilinder moet ik hebben?

Geplaatst: 31 jul 2015 20:04
door TomosS25Power
Ik heb die andere uitlaat eronder geschroefd, sloot niet helemaal goed aan op de uitlaatpoort maar goed hij zat er wel op. Nog steeds het probleem van inhouden bij volgas. Ik denk dus idd dat het aan de ontsteking lag zoals shadowranger eerder al aangaf. Zodra hij de waardes post ga ik aan de slag met de multimeter!

Edit: heb net eens met deo gespoten ipv remmenreiniger. Bij o.a. voetpakking, membraan en carb reageert hij hierop. Weet nu dus vrijwel zeker dat hierdoor de problemen ontstaan, maar hoe is dit op te lossen? Overal zitten nieuwe pakkingen tussen, er is niet met een schroevendraaier geklooid en de cilinderkop is met 15 Nm aangedraaid, spruitstuk zit ook gewoon goed vast. Ik heb btw 100% zeker de goede voetpakking voor het carter met grote spoelpoorten! Kan ik evt opnieuw nieuwe pakkingen plaatsen i.c.m. vloeibare pakking? Als dit het niet op zou lossen ben ik echt radeloos en vrees ik voor een ander blok :/

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Welke cilinder moet ik hebben?

Geplaatst: 31 jul 2015 20:45
door shadowranger
Je kan altijd vloeibare pakking gebruiken, alleen niet voor de uitlaat en de kop van de cilinder ivm de temperaturen. Als je al aangeeft dat het spuiten in de buurt van de aansluiting carburateur en spruitstuk/ membraan zit daar valse lucht en moet dat opgelost worden. In principe zal de ontsteking er dan weinig mee te maken moeten hebben, aangezien het een mengselprobleem is. Op lagere toerentallen is er geen probleem heb ik begrepen.

Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om de cdi voor een pick-up door te meten.

Re: Welke cilinder moet ik hebben?

Geplaatst: 31 jul 2015 20:57
door TomosS25Power
Dan ga ik dus nieuwe pakkingen plaatsen, en voeg ik bij de voetpakking en membraanpakking wat vloeibare pakking aan beide zijden toe. Ga ook een nieuwe vulbus en afdichtring halen, alleen hoe krijg ik die oude vulbus eruit? Met een schroevendraaier eronder gaat erg moeilijk doordat het randje grotendeels is afgebroken. Verder bestel ik ook een nieuwe bougie aangezien mn huidige compleet zwart is en ik m niet goed schoonkrijg. De bougie heeft trouwens wel gewoon een blauw/paarse vonk.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Welke cilinder moet ik hebben?

Geplaatst: 01 aug 2015 00:37
door shadowranger
Je kan aan de kopse kant van de carburateur een schroevendraaier in de spleet drukken om zo meer ruimte te krijgen tussen bus en aluminium. Laat wel de schroef zitten. Dan kun je hem als het goed is er zo met de hand uit trekken. Dat de rand afgebrokkeld is hoeft geen probleem te zijn, meestal is het de afdichting tussen rubber ring en bus (waar het deel van het spruitstuk komt) de oorzaak van lekkage. Net achter de schroef waarmee je de carburateur vastzet zit dan een luchtspleet. Zorg ervoor dat je met monteren de carburateur goed tegen het spruitstuk aandrukt terwijl je de schroef vastdraait.

Re: Welke cilinder moet ik hebben?

Geplaatst: 03 aug 2015 01:16
door TomosS25Power
Ik heb net m'n spullen besteld, en ook meteen maar een biturbo uitlaat. Wil namelijk ook wel een leuker geluidje haha. Achteraf dom dat ik dit nu pas vraag, maar ik ben bang dat dat niet gaat passen. Ik heb geloof ik geen euro 1 (1 gats) of euro 2 (2 gats) ophanging, maar een andere. Waar overigens de originele kat uitlaat wel gewoon op past. Verder heb ik een verloopbeugeltje bijbesteld, maar dit heeft geloof ik niet veel zin als ik geeneens een euro 2 ophanging heb. Gaat die biturbo passen? En zoniet hoe kan ik hem wel passend maken? Heb overigens een bijlage toegevoegd met mijn uitlaatophanging nu. Zoals je ziet zit de kat uitlaat met 1 bout bevestigd. Er zit verder ook een afstandsbus tussen omdat de uitlaat anders tegen de achterbrug aan komt. Ik weet niet of dit een originele tomos ophanging is of dat de vorige eigenaar eraan heeft zitten beunen en ik straks m'n biturbo terug kan sturen en voor altijd met een lelijke kat uitlaat moet rijden. Er zit namelijk nergens iets wat uitsteekt/wat op een ophanging lijkt.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Welke cilinder moet ik hebben?

Geplaatst: 03 aug 2015 18:38
door shadowranger
Kat uitlaat is een euro 2, dus als je een euro 2 bi-turbo hebt besteld kun je deze op dezelfde manier vastmaken. Ik zou wel eens een detailfoto willen zien van wat er achter de plastic motorkap zit waar je uitlaat aan vast zit. Ik vraag mij af of dit origineel is.

Het kan zijn dat met de originele ophanging iets gebeurd is, waardoor de vorige eigenaar deze oplossing heeft gemaakt. Als het verder goed vast zit, zou het geen probleem hoeven zijn om de bi-turbo op dezelfde manier vast te maken.

Re: Welke cilinder moet ik hebben?

Geplaatst: 03 aug 2015 19:27
door TomosS25Power
Hier een wat duidelijkere close up. Ik heb btw een euro 1 biturbo besteld (kon nergens een euro 2 vinden voor a5 cilinder) maar met een verloopbeugeltje van euro 2 naar euro 1. Kan ik dan het bovenste gat van het verloopbeugeltje gebruiken en dat vast maken met de bout die nu door de kat uitlaat gaat. En vervolgens de biturbo vastmaken aan de andere kant van het verloopbeugeltje. Dan worden niet beide gaten van het verloopbeugeltje vastgezet, maar als ik het bovenste gat goed vastzet is het toch prima?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Afbeelding

Re: Welke cilinder moet ik hebben?

Geplaatst: 03 aug 2015 21:24
door shadowranger
Zo te zien heb je wel degelijk een euro 2 aansluiting aan je frame, alleen is het onderste boutgat niet gebruikt, waarschijnlijk vanwege het afstandbusje. Als je het plaatje op de originele frameplaat vastmaakt met 2 bouten, dan zou de euro 1 aansluiting gewoon moeten passen.