Pagina 2 van 2

Re: bougie vonkt NIET!

Geplaatst: 30 jan 2016 04:38
door tomos1987
Ik zie dat je een electronische 4-spoels ontsteking hebt. Als een bougie niet wil vonken kan het volgende het probleem zijn:

- ontstekingsspoel defect
- soldeerverbinding tussen ontsteekspoel en draad uit je blok los/ verbroken (deze zit onder het plastic kapje tussen de spoelen)
- CDI unit defect of slechte/ geen massa (check of er geen kabelbreuk is naar het punt op het frame).
- verbinding van bougiekabel en CDI slecht (draad is geoxideerd of verbindingspunt is weggebrand)
- bougie defect (ja kan ook met nieuwe bougies het geval zijn)
- kortsluiting in de uitknop / draad naar uitknop op het frame waardoor continue massasluiting wort gemaakt.

Eea kun je doormeten met een simpele multimeter die vanaf 10 euro verkrijgbaar is bij de grabbelbak van een DHZ zaak. Ik zou eerst een aantal zaken willen uitsluiten op defecten voordat er onderdelen vervangen gaan worden. In mijn optiek zou ik het zoeken in de verbinding tussen spoel en draden uit het blok, de CDI unit en de verbindingen en sluiting van de uitknop (door de zwarte draad rechtstreeks op de CDI aan te sluiten). Denk er bij het laatste wel aan dat wanneer de motor dan wel wil draaien je deze niet meer uitkrijgt behalve door de brandstoftoevoer af te sluiten.

Ik wacht even op de resultaten.
Hartelijk bedankt voor de uitgebreide uitleg hier heb ik zeker wat aan.
Maar als ik het goed begrijp kan het dus aan mijn draad liggen van de uitknop?
en hoe moet ik dat draad aan mijn ontsteking koppelen dam? als ik het zwarte kastje op mijn stuur opendraai zie ik dat ze allemaal vast zitten gesoldeerd aan het binnenste plaatje in dat zwarte doosje op mijn stuur. Of bedoel je dat zwarte draadje van de ontsteking zelf? ik zal morgen proberen je lijstje af te gaan wat het mogelijk kan zijn. Had vandaag geen tijd om eraan te werken helaas.

Word denk ik tijd voor mij om een multimeter aan te schaffen

Re: bougie vonkt NIET!

Geplaatst: 30 jan 2016 10:34
door John1950
De zwarte draad uit het blok splits zich in 2 draden. Een draad gaat naar de bobine en een draad gaat naar boven, naar de schakelaar op het stuur. Die draad die naar het stuur gaat moet je dus even lostrekken.Die naar de bobine gaat moet natuurlijk gewoon aangesloten blijven. Je moet dus beneden bij het blok zijn, en die draad daar lostrekken, en niet boven bij de schakelaar.