Pagina 2 van 3
Geplaatst: 28 mei 2006 23:15
door freak
ik hoor je nou alleen maar kleppen over grotere sproeiers en natte zwarte bougie,s.
als je een nieuwe brommer koopt zit er standaard een inloop sproeier in,deze is groter dan er normaal inhoord.
pas als ie ingelopen is moet er een kleinere in.
zo als ik jou hoor is ie al ingelopen,dus probeer ut eens met een kleinere sproeier.
en wat die bougie betreft,als je onsteking teweinig stroom levert voor een felle vonk,dan moet je niet hoger in nummer gaan ,maar eerder onderuit.
de bougie dop is ook van belang,een ngk dop is een goede,teminste das mijn ervaring.
Geplaatst: 28 mei 2006 23:29
door Robin
ik hoor je nou alleen maar kleppen over grotere sproeiers en natte zwarte bougie,s.
als je een nieuwe brommer koopt zit er standaard een inloop sproeier in,deze is groter dan er normaal inhoord.
pas als ie ingelopen is moet er een kleinere in.
zo als ik jou hoor is ie al ingelopen,dus probeer ut eens met een kleinere sproeier.
en wat die bougie betreft,als je onsteking teweinig stroom levert voor een felle vonk,dan moet je niet hoger in nummer gaan ,maar eerder onderuit.
de bougie dop is ook van belang,een ngk dop is een goede,teminste das mijn ervaring.
Oke van die inloop sproeier wist ik niet. Maar ik heb ook me luchtfilter aangepast. En zoals ik al zei met 54 kan ik even gas geven en daar valt ie weer uit. Dan is me bougie ook een beetje nattig. Toen heb ik er een grotere sproeier erin gedaan maat 56 en bleef hij wel aan met gas geven maar als ik geen gas gaf viel hij meteen weer uit.
Ik denk dat ik maar eens wat nieuwe onderdelen ga bestellen
-Stator
-Luchtfilter kast
-Nieuw onbegrenst spruitstuk
- Wat grotere sproeiers
En dan opnieuw proberen af te stellen.
Welke sproeier hoord er normaal ongeveer in een 14/12 ?
Geplaatst: 29 mei 2006 00:27
door Tossie
Wat heb je precies aan je luchtfilter aangepast dan?
Want als je er gaten in geboord hebt krijg je dus veels te veel lucht.
Je zei net zelf al dat 1 maatje grotere sproeier beter loopt.
Geplaatst: 29 mei 2006 10:23
door tomosa35power
nieuw filter kope
als het bougie nat is lijkt mij het dan niet beter om een kleinere sproeier te nemen
Geplaatst: 29 mei 2006 11:19
door freaky_Tomos
vriend van mij had et met ze zip sp.
warmere bougie erin en hij reed weer, van een BR8HS naar een BR6HS.
Geplaatst: 29 mei 2006 17:36
door tomosa35power
nou probeer dat dan gwoon bougie is nie zo duur
Geplaatst: 29 mei 2006 18:47
door TQ Rider
bougie kan heel veel verschil maken hij rijd of hij rijd niet of hij rijd kut

logisch toch

.
Geplaatst: 29 mei 2006 18:57
door Tomie
@ Robin, ik begrijp je wanhoop wel.
Ik, mijn zoon, en een vriend van mij kochten alle drie een nieuwe Youngs'r, 2x snor en 1x brom.
Na 500 kilometer origineel inrijden, bleef het bij alle drie een hoop problemen.
We wilden allemaal wat harder, dus kwam er een tomos snel uitlaat op.
Want het sputteren, stotteren, uitvallen zou komen door het nieuwe type uitlaat.
Hierin zit namelijk een katalysator.
Helaas bij alle drie geen succes. We reden 38 km en de brom 53 km, maar alle problemen bleven.
Toen is samen met de dealer gezocht en gezocht om een oorzaak te vinden.
Het is teveel om op te noemen wat er allemaal (kosteloos) is vervangen.
En dan nog maar niet te spreken over mijn eigen youngst'r , die liep tijdens een regenbui vol met water.
Dat kwam via de luchtfilter binnen en volgde zijn weg naar de carburateur, cylinder enz.
Om een heeeeeeeel lang verhaal kort te houden, we zijn er precies een half jaar mee bezig geweest. Iedere zaterdag ochtend werden er uren en uren aan besteed.
Het enige wat de dealer zei: vanwege de euro 2 norm houdt tomos zich op de testbank voornamelijk bezig met de giftige uitstoot van de uitlaatgassen.
En daarmee gaat de rijkwaliteit achteruit.
Nu wil ik met dit verhaal niet beweren dat Tomos niks waard is, maar het is wel heel raar dat 3 tomossen dezelfde kwalen hebben.
Onze dealer heeft echt zijn uiterste best gedaan, wij waren vaak zelf aanwezig bij de reparaties.
Uiteindelijk hebben we nu een half jaar later, besloten er mee te stoppen en een scooter aan te schaffen.
We hebben per persoon € 150,- bij gelegd, en dat vonden wij een zeer mooi aanbod.
Toch deed het een beetje pijn om na 25 jaar tomos te hebben gereden, nu op een scooter te zitten.
Maar het rijdt perfect zo'n 4 takt.
Gelukkig heb ik mijn 14 jaar oude tomos nog om mee te spelen.
Geplaatst: 29 mei 2006 21:06
door Robin
Ja oke, ik heb ook zo`n euro 2 tomos, maar daar zit allang die pijp niet meer onder en ook het orginele blok niet. Mijn probleem zit hem in het luchtfilter / carburateur / ontsteking.
Ze hebben allemaal beiden met dit probleem te maken.
Naar mijn weten vind ik een scooter toch wel wat beter als je geen problemen wilt. Maargoed dit had ik niet verwacht van een tomos.
Zo`n simpel ding en toch problemen die niet te verhelpen zijn.
Geplaatst: 29 mei 2006 21:12
door Robin
vriend van mij had et met ze zip sp.
warmere bougie erin en hij reed weer, van een BR8HS naar een BR6HS.
Er zit al een BR6HS in.
Geplaatst: 29 mei 2006 22:25
door Robin
Zit er in een tomos brom ook zo`n krom rubber slangetje dat ook wel lucht aanzuigbuis word genoemt? Zo ja welke sproeier zit er dan standaard erin?
Geplaatst: 29 mei 2006 22:28
door freak
ik zou naar een lagere gaan,een 4 ofzo.
als die er zijn teminste.
die hebbe minder stroom nodig om een goede vonk te leveren.
ps:een drie dubbele post mag hier niet.
Geplaatst: 29 mei 2006 22:43
door Robin
Heb gehele nieuwe zooi besteld.
Nieuwe inlaat demper
Aanzuigbuis
stator
Ik ga het er nog 1 keer op wagen. Dus geheel orgineel maken en dan opnieuw afstellen met nieuwe ontsteking.
Want hij heeft nog nooit de goede bougie kleur gegeven.
Geplaatst: 29 mei 2006 22:43
door freaky_Tomos
Zit er in een tomos brom ook zo`n krom rubber slangetje dat ook wel lucht aanzuigbuis word genoemt? Zo ja welke sproeier zit er dan standaard erin?
wat jij bedoeld is een luchtbegrenser, hier kan minder lucht door.
deze zit niet in een brom
Geplaatst: 30 mei 2006 00:29
door Robin
Hoe zit het dan in een nieuw model brom?
Geplaatst: 30 mei 2006 13:43
door freaky_Tomos
NIET simpel zat
Geplaatst: 08 jun 2006 23:31
door Robin
Probleem is opgelost.
Ik heb een nieuwe ontsteking geplaatst een nieuwe bougie dop.
Het lag aan het mengsel dat ik niet goed af kreeg gesteld met de 14/9 carb. Ik heb er nou een 14/12 carb met sproeier 56 erin.
En hij stottert niet meer en de bougie kleur is goed. Ik moet alleen nog even tijd hebben om hem beter af te stellen want het is nog niet 100% goed maar kan wel weer normaal rijden zonder dat ie heftig stotterd.
Ik heb alleen nog het probleem met die overtoeren. Dat komt omdat ik in die cilinder de spoelgang heb gefreest, waarschijnlijk is hij nou iets te hoog toerig geworden.
Ik ga dus een nieuwe cilinder erop zetten. Ik zit te denken aan een Immitatie DMP cilinder. Is deze cilinder sneller dan de orginele bromcilinder.?
Stel dat ik 65cc neem zal ik veel harder gaan dan? Eigenlijk wil ik niet veel harder.
Geplaatst: 09 jun 2006 10:37
door Tossie
Alle cilinder anders dan origineel zijn iets tot veel sneller.
Beter zoek je een 2e hands originele cilinder.
Geplaatst: 09 jun 2006 15:08
door Vuile Beunkoe
nou als jij nou al vindt dat je overtoeren maakt, koop dan maar een originele cil en laat hem zo, dus niet zelf aan kloten
65cc trekt lekker door, kan je ook kiezen om niet veel gas te geven maak je ook minder toeren :p
Geplaatst: 09 jun 2006 17:53
door Robin
Ja snap ik dat een 65cc lekkerder door trekt, maar ga je dan ook veel harder met een cilinder van een immitatie merk.