Pagina 2 van 4

Re: HD kop herkennen

Geplaatst: 29 sep 2022 16:08
door sandoz815
Ja, ander geluid, hij rijdt zo naar de top en daar blijft het bij
Maar, zoals ik al al schreef, 1 hoger gaat niet goed, 1 lager ook niet

Re: HD kop herkennen

Geplaatst: 30 sep 2022 01:11
door fons716
Een 14/9 carb is eigenlijk niet gemaakt om hoge toeren te maken, als je ook nog een snor zuiger hebt is de inlaat timing ook nog eens erg laag.

Re: HD kop herkennen

Geplaatst: 06 okt 2022 19:56
door sandoz815
Inmiddels vervangen door een 14/12 carb en een ontgrensd spruitstuk. Gaat alweer een stuk beter, richting de 57 op gps

Maar, vandaag een nieuwe zuiger geplaatst met sleuven. De oude heeft er geen.
Tomos startte prima, liep stationair goed. Even laten lopen minuut of 5, maar toen ik gas gaf een paar keer, een knak en hij valt uit.
Alles weer er onderuit, en ik zie dat de onderste zuigerveer gebroken is? Enig idee wat dat veroorzaakt heeft?
Heeft die niet goed gezeten tov het nokje?

Zuiger is licht beschadigd, cylinder niet

Re: HD kop herkennen

Geplaatst: 06 okt 2022 21:14
door fons716
Als de veer niet goed zit bij het slotje-pinnetje dan krijg je de cilinder er niet op.

Of de veer heeft te weinig slotspeling gehad, of hij is met het monteren te ver open gebogen.

Nieuwe veren altijd eerst in de cilinder drukken, dan met de zuiger de veer recht-haaks drukken, dan met voelmaatje de opening opmeten... 0,25 moet er net tussen kunnen....kan dat er niet tussen dan iets van de veer schuren en weer meten.

Re: HD kop herkennen

Geplaatst: 06 okt 2022 21:28
door sandoz815
Hmm, die snap ik niet
De veren leg ik toch om de cylinder heen? Dan met het monteren van de cilinder de veren indrukken en de cilinder er overheen schuiven

Re: HD kop herkennen

Geplaatst: 06 okt 2022 21:40
door fons716
https://www.youtube.com/watch?v=bQ3v80O ... cooterTuub
Hou er rekening mee dat een Tomos niet water gekoeld is en dus veel heter wordt en dus 0,25 mm slotspeling moet hebben.

Re: HD kop herkennen

Geplaatst: 07 okt 2022 08:04
door sandoz815
Jij denkt dus dat een zuigerveer te weinig speling heeft gehad? En zich door het uitzetten kapot heeft gedrukt?

Re: HD kop herkennen

Geplaatst: 07 okt 2022 09:58
door fons716
Jep, als de veer geen slotspeling meer heeft kan hij gaan klemmen in de cilinder of bv in de uitlaatpoort gaan happen door vervorming van de veer.

Zo rol je een veer op de zuiger bij het slotje beginnen met een 2takt....een 4takt heeft geen pinnetje omdat die geen poorten heeft waar de veer in kan happen.

Re: HD kop herkennen

Geplaatst: 08 okt 2022 08:43
door sandoz815
Kan dat door de combi oude cilinder en nieuwe zuiger komen?

Kan er ook een stukje onder de zuiger terecht komen?
Dat lijkt mij niet. Schade zit ook bij de uitlaat poort

Re: HD kop herkennen

Geplaatst: 08 okt 2022 11:49
door fons716
De schade is bij de onderste veer ontstaan, zo te zien heeft de veer in de uitlaatpoort gehapt en is daardoor gebroken...dat kan komen door te weinig slotspeling of een uitlaatpoort die te breed is gemaakt met het tunen van de cilinder.....of je hebt heel veel pech gehad dat de zuigerveer gewoon niet goed was.

Re: HD kop herkennen

Geplaatst: 15 okt 2022 17:26
door sandoz815
Inmiddels een nieuwe 50cc airsal cilinder en zuiger gemonteerd. Start en loopt prima, maar hoor wel een tikkend geluid uit de cilinder.
Is dat nieuwigheid? Ik durf nog geen gas te geven nu

Re: HD kop herkennen

Geplaatst: 15 okt 2022 18:35
door fons716
Heb je wel de scherpe kanten van de poorten weg geschuurd, Airsal-DMP zijn namelijk maar budget cilinders die je na moet bewerken....ook de slotspeling controleren al is alles nieuw.

Re: HD kop herkennen

Geplaatst: 16 okt 2022 09:22
door sandoz815
Yes, gedaan door de webshop
Slotspeling zat rond de .25/.30
Speciaal setje voelers voor gekocht

Re: HD kop herkennen

Geplaatst: 16 okt 2022 09:56
door fons716
Een budget cilinder rinkelt-tikt altijd wel wat, zeker met een hd kopje klinkt dat best hard.....een originele gietijzer cilinder is veel stiller.

Het tikken-rinkelen kun je dempen door dit rubber tussen de koelribben te plaatsen...ik heb de strip door gesneden zodat de blokjes iets dieper tussen de koelribben kunnen en ook minder opvallen.
https://bikeshoprenevdlaar.nl/product/z ... upertherm/

Afbeelding

Re: HD kop herkennen

Geplaatst: 16 okt 2022 19:38
door sandoz815
ok, maar wat maakt dat geluid dan? Het is toch 1 stuk metaal?
Als ik er wat op druk verminderd het inderdaad

Re: HD kop herkennen

Geplaatst: 16 okt 2022 19:49
door fons716
De koelribben werken een beetje als een stemvork, trek je nagel of een schroevendraaier eens over de koelribben dan hoor je ze zingen.

Re: HD kop herkennen

Geplaatst: 24 okt 2022 17:23
door sandoz815
Ok
Nu het volgende. In de 14/22 carburateur zat/zit sproeier 57
Als hij koud is gebeurd er niet veel, vol gas betekent afslaan, als je niet snel het gas loslaat. Dat duurt een seconde of40-50 dan beginnent het langzaam te komen. Top niet geprobeerd omdat het spul net nieuw is.
Bougie is donker/nattig. Heb wel extra 2 takt olie toegevoegd aan de benzine

Setup:
Airsal 50cc met hd kop
Spruitstuk 15mm
Snel membraam
Twv 26/26
Tecno fuego uitlaat
Standaard luchtfilter ontgrensd

Naar welke sproeier zou ik moeten?
60 geprobeerd, geen verschil. 56 werd het erger

Re: HD kop herkennen

Geplaatst: 24 okt 2022 19:37
door Richfart
gaat het hier om imitatie sproeiers of originele? Ik denk dat je met een imitatie 56/58 wel aardig in de buurt moet zitten.. Laat je de brommer wel voldoende opwarmen eerst? Zelf voeg ik geen extra olie toe aan een nieuwe setup.

Re: HD kop herkennen

Geplaatst: 24 okt 2022 20:06
door sandoz815
Ik tank normaal gesproken 98, omdat er een pompje opzit voor de mengsmering. Voor de zekerheid ongeveer 1:100 bijgemixt

Zijn imitatie inderdaad, alleen nummertje staat er op

Re: HD kop herkennen

Geplaatst: 24 okt 2022 20:48
door fons716
Een imi sproeier 60 moet aardig in de buurt zitten met een 50cc snel, ik had een originele sproeier 56 of 57 met een behoorlijk bewerkte A5 cilinder en een del 14/12