Pagina 2 van 2

Re: Slecht lopende airsal

Geplaatst: 03 dec 2024 09:49
door fons716
Stationair en onderin tot ongeveer 3/4 gas was het bij mijn 65cc Airsal geen probleem om hem af te stellen met het std luchtfilter....probleem was het laatste 1/4 gas dat helemaal niets deed door te weinig lucht.

Re: Slecht lopende airsal

Geplaatst: 03 dec 2024 13:43
door Klaashk
Dat is wel interessant bij mij voelt die namelijk behoorlijk in te houden onder in de toeren, vooral op het moment van net overschakelen heeft die erg veel moeite weer op toeren te komen, maar hoe hoger ik in de toeren zit hoe beter hij begint te lopen. Ik heb het dan net andersom tov hoe jij het had

kan het zijn dat de 65 cc dan meer lucht verplaatst waardoor die ook op lage toeren nog wel aardig het lucht door t filter heen kreeg maar hoog in de toeren gewoon te weinig lucht kreeg? waar bij mij dat hij laag in de toeren misschien te veel moeite moet doen om lucht te krijgen terwijl die juist hoger in de toeren het lucht wat beter door het luchtfilter heen trekt?

Re: Slecht lopende airsal

Geplaatst: 03 dec 2024 14:50
door Klaashk
Hoop dat de fotos zo duidelijk zijn. Hij is nu vrij donker met sproeier 60 en een 15/15 carb. Echter als ik naar een maatje kleiner ga is de bougie helemaal wit. Naar mijn idee lijkt t ook net of de bougie aan de ene kant anders gekleurd dan aan de andere kant zoals op de fotos misschien te zien... Daarnaast is de bougie ook kurk droog (geen idee of dat kwaad kan of dat dat normaal is)

Re: Slecht lopende airsal

Geplaatst: 03 dec 2024 18:08
door fons716
Bougie heeft nog weinig km gelopen, amper kool afzetting op de rand-ring van de massa elektrode.
Een nieuwe bougie is in het begin moeilijk af te lezen, 60 is idd te zwart....sproeier 59 is er volgens mij niet.

Omdat een nieuwe bougie spier wit is duurt het wat langer voordat hij een mooi koffie met melk kleurtje heeft met sproeier 58.....60 is in ieder geval te groot en dat merk jij ook met het rijden....geen vermogen meer.

Re: Slecht lopende airsal

Geplaatst: 03 dec 2024 21:22
door Klaashk
Jaaa klopt de bougie zit er nieuw in met de set, ik denk nu rond de 70 km gereden ongeveer. Dan kan ik m nu beter nog even op 60 houden (bougie kleur van nu) of toch nu eerst tijdje met 58 rondrijden tot ik het luchtfilter heb gefixt? Terwijl die daar wel net wat beter op loopt maar naar mijn idee wittig van wordt. En nee inderdaad 59 is er niet. Het is ook een champion bougie (zelf geen ervaring mee) en die moet vergelijkbaar zijn met de bsh7. De droogte van de bougie is geen probleem (dat er geen olie aan zit)?

Ondertussen helaas een lekke band dus aankomende dagen komt er weinig van testen

Re: Slecht lopende airsal

Geplaatst: 04 dec 2024 13:26
door fons716
Als het porselein te donker kleurt (zwart) en vettig is wordt het elektrische geleidend...dan vonkt hij niet meer.

Een bougie moet ook de juiste warmte graad hebben als hij bv te koud is bereikt hij de zelfreinigings temperatuur niet en vervuilt de bougie...Als je korte stukken rijdt met deze buitentemperatuur, of lange stukken vol gas rijdt bij 25 graden is ook een verschil in warmte graad.

Sproeier in de winter met koude lucht is ook 1 maatje groter dan in de zomer met warme lucht.
Een dell sha is een simpele carb, geen gasnaald die je kunt verstellen en geen luchtschroef.

Re: Slecht lopende airsal

Geplaatst: 05 dec 2024 08:38
door Klaashk
Maar deze is nu echt wel te donker ?(voor zover jij kan zien en zover die al verkleurt is voor een nieuwe bougie) merk namelijk wel dat die met 58 iets meer trekt en wat fijner loopt allemaal maar durf niet zo goed omdat ik straks bang ben voor een warmloper en niet echt budget heb om al mn nieuwe onderdelen opnieuw te moeten gaan vervangen voor een tweede keer. De droogte maakt dus niet echt uit begrijp ik dus uit jouw bericht? natte/droge bougie heeft niks te maken met de smering?

Re: Slecht lopende airsal

Geplaatst: 05 dec 2024 11:38
door fons716
De bougie moet droog zijn, cilinder zuiger krukas en lagers moeten nat zijn van de 2takt olie.
Even een voorbeeld...deze bougie is al iets te rijk en dat is prima voor een nieuwe cilinder en zuiger de eerste paar honderd kilometer....daarna een maatje kleiner met de sproeier.
Afbeelding

Re: Slecht lopende airsal

Geplaatst: 06 dec 2024 08:40
door Klaashk
Oke goed om te weten bedankt voor alle tips, ik zal binnenkort het luchtfilter aanpassen opnieuw gaan afstellen en mijn achterband even fixen en dan hopelijk doet die t een beetje beter. Bedankt voor alle tips, ik zal laten weten of t gelukt is allemaal en of t resultaat geboekt heeft.

Re: Slecht lopende airsal

Geplaatst: 17 jan 2025 13:33
door Klaashk
Trouwens heb je ook een idee hoeveel olie ik moet mengen? Ik doe nu steeds 150 ml op 5 liter (had ergens gelezen dat dat nodig was voor airsal 50) maar lees nu ook op plekken dat gewoon 100 ml op 5 liter genoeg is. Moet ik anders mengen bij airsal tov standaard ?

Re: Slecht lopende airsal

Geplaatst: 18 jan 2025 11:46
door fons716
150 ml op 5 liter benzine is 1 op 33, dat is wel erg vet.

110 ml op 5 liter benzine is 1 op 45 en dat is vet genoeg.

Re: Slecht lopende airsal

Geplaatst: 22 jan 2025 16:22
door Klaashk
Jaa leek mij ook maar de beschrijving die ik bij de cilinder kreeg van airsal zelf stond dus ook 1 op 33 en kom tot online ook her en der tegen ik vond 't ook al veel. Denk dat ik dan maar over ga op 1 op 45

Re: Slecht lopende airsal

Geplaatst: 03 feb 2025 23:31
door Klaashk
Ik heb het luchtfilter aangepast en ondertussen 6 tanks leeg gereden, dus aardig wat kilometers. Met nieuwe bougie. En de bougie heeft exact dezelfde kleur als op vorige foto, hij lijkt maar voor de helft te verkleuren en kan er niet echt watr aan aflezen. Daarnaast is ook geen enkele kool/roet te zien op zuiger en bougie. Gaat hier wat mis?

Re: Slecht lopende airsal

Geplaatst: 04 feb 2025 11:48
door shadowranger
Koolafzetting komt door verbranding van (overmatig gebruik van) 2-takt olie. Dat je geen koolafzetting ziet, zegt meer over de kwaiteit van de olie, dat deze volledig(er) verbrand, dus beter is voor de motor. Hier geen zorgen over maken.

Vwb het verkleuren van je bougie, dat is een langdurig proces, maar kan beïnvloed worden door je mengolie. Zoals gezegd, hoe kwalitatiever de olie, des te minder de verkleuring. Wat fons716 al aangaf, is ook de warmtegraad van de bougie hier van invloed.