Pagina 2 van 2

Geplaatst: 14 sep 2006 17:55
door ex-gast
ok shadowranger ik heb uit de schuur gepakt een brom cilinder en een snor cilinder en ze bijde op foto gezet ( de inlaat ) dus kijk zelf maar even wie hier gelijk heeft


snor inlaat !!!


Afbeelding


brominlaat !!!

Afbeelding


zo ik hoop dat iedereen nu overtuigt is en deze onzin nu voor eens en altijd duidelijk is

Geplaatst: 15 sep 2006 14:14
door Terror-dodO
Ooke, dus gewoon Brom cilinder er op en onsteking afstellen spruitstuk + Carb. dan moet die 50 lopen :wink: . Wordt een Tomos vaak @ rollerbank gezet ?

Geplaatst: 15 sep 2006 14:57
door ex-gast
als je het geluid rustig houd en dus gewoon een std snel er onder hebt dan valt het heel erg mee

ligt ook een beetje aan het figuur wat er op zit en welke plek je rijd

Geplaatst: 28 sep 2006 17:26
door shadowranger
@ Ex-gast, mag een mens ook eens op vakantie?

Je mag gelijk hebben wat betreft de POSITIE van de inlaten van de twee cylinders die je op de foto hebt gezet, maar overtuigd ben ik nog steeds niet. Het ging om de grootte van de inlaten en die zijn hetzelfde. Nu kan ik een heel technisch verhaal neerzetten over boringen, slagen, poortmapping en de hele mikmak over hoe een tweetakt nu precies werkt en waar je op moet letten met de grootte van de kamers waar het mengsel doorheen gespoeld wordt, maar dat zal ik je besparen.

Het advies dat mij is gegeven is gewoon de snorcylinder gebruiken, een ander type zuiger erin die sleuven heeft in de zijde (want de aanzuiging wordt toch geregeld door de membraam) en daardoor heb je in principe al een bromfietsconfiguratie. Hieronder heb ik zo'n zuigermodel dat je kan gebruiken.

Geplaatst: 28 sep 2006 17:49
door skater_07
Verschil in Snor en brom met de cilinder, is er niet !!

De cilinderkop van een snor heeft een hap uit bij de bougie, gevolg de verbrandingskamer wordt groter compresse lager. trekt minder hard. Dus een bromkop geeft aanbeveling.

En dit is het enige verschil tussen een brom en een snor met de cilinder !! :twisted:

Geplaatst: 28 sep 2006 18:58
door JooL
ok shadowranger ik heb uit de schuur gepakt een brom cilinder en een snor cilinder en ze bijde op foto gezet ( de inlaat ) dus kijk zelf maar even wie hier gelijk heeft


snor inlaat !!!


Afbeelding


brominlaat !!!

Afbeelding


zo ik hoop dat iedereen nu overtuigt is en deze onzin nu voor eens en altijd duidelijk is
Dit is niet helemaal waar omdat die cilinder met de grote inlaat van voor 2000 is en als je tegenwoordig een tomos koopt dan zijn de cilinders het zelfde maar eerst was dat niet.

Geplaatst: 29 sep 2006 01:27
door ex-gast
shadowranger ik ben volleerd eerste automonteur en 2e auto monteur (allebij met papieren)

ik werk al sins mijn kinderjaren met brommers,scooters en motoren zowel 4 als 2 takt

ik ben nu bijna 21

ik bedoel te zeggen dat ik de kennis en ervaring heb om te onderbouwen wat ik zeg ( dus bespaar me maar nix i can handle it)

iedereen heeft recht op een eigen mening maar ik vind dat je nu niet helemaal juist bezig bent
op de foto is duidelijk te zijn dat de "snor cilinder " een inlaat grote heeft van ongeveer 2 x 7mm en dat de "brom cilinder" een inlaat grote heeft van 2x de grote van de sleuven van de door jou geposte zuiger

idd is de timing daarvan ook iets anders
en idd is het verschil tussen bijde cilinders op het gebied van prestaties niet heel groot

maar je kan als je eerlijk bent toch niet ontkennen dat ze niet de zelfde inlaat oppervlakte hebben !



@ andere posters het cilinderkop verhaal is mij bekend

@ jool vertel eens meer over wat je bedoeld

Geplaatst: 30 sep 2006 13:17
door shadowranger
@ jool vertel eens meer over wat je bedoeld
Lijkt me een duidelijk verhaal toch? Jouw "brommercylinder" is volgens hem van voor 2000, de zgn. overgangsmotor met middencarburateur en membraam. Ik ben wel wat ouder als jij en heb mijn ervaringen met de diverse Tomos-motoren inmiddels wel gehad. Ik rijdt al van begin af aan Tomos en zweer bij dit merk qua betrouwbaarheid en degelijkheid.

Bij de nieuwste modellen zijn de cylinders gelijk, zoals ik al aangaf dus. Grootte van de inlaatpoort heeft geen invloed op de prestaties van de motor als je een zuiger gebruikt met sleuven. Het stroomt alleen wat harder naar binnen (onderdruk in het carter) bij hetzelfde volume, waardoor het mengsel ook beter vanuit de carb komt. Zoals ik al eerder schreef, door het membraam kan het mengel niet meer terugstromen de carb in zoals wel het geval is met zuigergestuurde poorten. Door de inlaatsleuven in de zuiger kan het mengsel altijd naar binnen stromen bij onderuk in het spoelcarter.

Als je een gewone (dichte) zuiger zou gebruiken, wat niet aan te raden is bij membraaminlaat, ga je dus weer de poorttiming gebruiken waar eigenlijk dat membraam voor is bedoelt. Met als mogelijk gevolg dat het mengel "bevriest" in het spruitstuk. Denk hierbij aan een explosieve decompressie in een vliegtuig. Daarbij wordt de tijd die het mengel krijgt om vanuit de carb naar het spoelcarter te gaan te kort waardoor de motor beroerder gaat lopen of zelfs helemaal niet meer wil draaien.

Geplaatst: 30 sep 2006 18:42
door ex-gast
ok nu ga je er om heen draaien

ik heb het niet gehad over bouwjaar of enorme winsten in vermogen

ik heb het er over dat er VERSCHIL is in de grote van de inlaat poort

jij bleef stellig ontkennen dat zo'n cilinder bestond ik heb je nooit horen zeggen "klopt maar nu niet meer enz"
je hebt letterlijk gezegd dat zo'n cilinder er niet was dat is waar ik het over heb bij deze is het dus duidelijk dat er wel zo'n cilinder is

nu het volgende : je zij dat de groote v/d inlaat geen invloed heeft als je een zuiger met sleuven gebruikt

daarna zij je : "Het stroomt alleen wat harder naar binnen" je spreekt jezelf nu tegen want : als een mengsel sneller naar binnen gaat dan kan er automatisch ook meer na binnen

lees ma het 1 en ander over spoeling en inlaat pulsen ect.


de inlaat van de "bromcilinder" is langer daardoor kan er meer mengsel naar binnen komen

(net zoals bijvoorbeeld bij een auto als je er voor zorgt dat je inlaat kleppen langer open staan)

dit betekend oa dat er meer mengsel boven de zuiger komt waardoor er tijdens de verbranding een grotere druk op de zuiger komt
wat zoals je natuurlijk wel weet een groter vermogen met zich mee neemd

ik ben het volkomen met je eens dat dat met de gemiddelde setup heel weinig scheeld

maar zeker met een snelle uitlaat,een grotere carb, en een zuiger met spoelpoorten maakt het juist heel veel verschil


verder zij je : "Met als mogelijk gevolg dat het mengel "bevriest" in het spruitstuk. Denk hierbij aan een explosieve decompressie in een vliegtuig.

een mengsel dat bevriest is goed mogelijk alleen is hierbij geen verschil tussen een groote cilinder inlaat of een kleine

omdat de snelheid van het mengsel in het spruitstuk vrijwel gelijk blijft ( bij gelijke groote en toerental)




* het verhaal van jool was volkomen duidelijk alleen ik wilde er graag wat meer over weten

Geplaatst: 30 sep 2006 19:09
door shadowranger
Meer of minder mengsel aanzuigen wordt bepaald door de slag van de zuiger en het beschikbare volume in de cylinder en niet door de grootte van het gat waardoor het de cylinder in moet. Of dit nu door een klein gat of groot gat komt doet er niet toe, ook de trajectlengte maakt m.i. niets uit. Het mengsel stroomt alleen harder naar binnen, dat heeft overigens niets te maken met het feit dat er sleuven in de zuiger zitten. Die zorgen er alleen voor dat de inlaatslag direkt kan beginnen op het moment dat de zuiger omhoog gaat en er dus onderdruk wordt gecreƫerd.

Ik heb in mijn replies alleen dat vermeld wat Tomos Nederland mij heeft geschreven op basis van mijn vragen aan hun en het feit dat ik een vijftal cylinders bij de plaatselijke bromboer heb mogen aanschouwen en dat ik geen verschil heb gezien tussen de brom- en snorcylinders die hij had liggen voor mijn type blok. Wat Jool dus al zei. Jij hebt nog een ouder type cylinder van de eerste serie A35 brommers, dus dat zal dan wel verschillend zijn ja, maar ik heb thuis een nieuwste type blok liggen en daar hoeft dus alleen een bromkop op en een zuiger van een bromfietsmodel (zie ook mijn quote van Tomos Nederland).

Het begint nu een welles-nietes verhaal te worden. Ik hou erover op, ieder zijn mening. Ik heb nooit beweert dat er geen andere cylinder zou bestaan. Je legt me nu woorden in de mond die ik nooit heb gebruikt.

Geplaatst: 01 okt 2006 17:27
door ex-gast
en visa versa maar goed over een paar punten kunnen we het gelukkig eens worden
begrijp wel dat ik nix tegen je heb ofzo late nwe het laten bi jwat het is

in ieder geval duidelijk is :
*er zijn cilinders met een grotere inlaat
*die cilinders worden nu niet meer als std gemonteerd
*een zuiger met spoelsleuven heeft een positief effect op het vermogen

verder ben ik het met de meeste dingen die je zegt eens
sommige niet

we laten het er bij ik denk dat het nu wel duidelijk is voor de anderen

laters,

Geplaatst: 01 okt 2006 17:40
door skater_07
ontsteking hoef je niet te kopen want die ken je gewoon op bromzetteneen ander uitlatje en een bromkopen en een ander tandwieltje
28 loop je denk wel een gangetje of 60-70

Hoe kan je de ontsteking op brom zetten ??

Geplaatst: 01 okt 2006 17:42
door Vuile Beunkoe
vroeg je laatst ook al, ik gaf je de link van het topic ook.

ff zoeken in de How To sectie is toch geen moeite :wink:

Geplaatst: 01 okt 2006 18:24
door tomosa35power
de cilinder van mijn BROM heeft zelfde inlaat als deze snor inlaat

Geplaatst: 01 okt 2006 22:13
door Joop56
dan heb je misschien wel een SNOR cilinder hihi

Geplaatst: 05 okt 2006 23:07
door Puchracer
Je BROMcilinder is dus gewoon van na 2000 Tomosa35power