Pagina 11 van 12

Re: Ongeduldig met originele spullen

Geplaatst: 07 jun 2017 14:27
door ief
Ja, je bent niet de enige schijnbaar.

Zelf ook gek van BMW!

Afbeelding

8)

Re: Ongeduldig met originele spullen

Geplaatst: 07 jun 2017 14:33
door kinderbrueno
Ben zelf ook groot fan van BMB

Link

Re: Ongeduldig met originele spullen

Geplaatst: 07 jun 2017 14:39
door ivowieman
en ik ben fan van nissan :lol: 8)

Re: Ongeduldig met originele spullen

Geplaatst: 07 jun 2017 22:23
door ief
Dat bracht me 25 jaar terug Bruno, trippie spul :)

Moet eigenlijk niet hier maar hier ging ik toendertijd op (o.a) waarschuwing, old scool :)

https://www.youtube.com/watch?v=cWUmfWddb5M

Dees eigenlijk nog beter voorbeeld, geluiden zijn wel anders maar het idee/ opbouw zijn wel overeenkomend.

https://www.youtube.com/watch?v=UwPKi1H8t9M

Was leuke (en slopende) tijd :)

Re: Ongeduldig met originele spullen

Geplaatst: 08 jun 2017 12:13
door kinderbrueno
Dan blijf ik ook lekker off topic gaan :)

Josh Wink en R&S records zullen altijd klassiekers blijven. Vooral R&S hebben over de jaren toch een hoop legendarisch materiaal uitgebracht. Heb er een hoop platen van liggen hier :D

Link


Misschien maar een (goed) electronisch muziek topicje openen?

Re: Ongeduldig met originele spullen

Geplaatst: 08 jun 2017 13:31
door ief
Mag ik de laatste ;)

www.youtube.com/watch?v=X7TjjQ7fhz4

Komt meteen weer naar boven dat ik een nummer uit die tijd zoek maar er nix van weet behalve een flard text een geluidje en deel melodie, dat wordt lastig.

Nu m'n tandwielen veranderen...

edit: youtube linken zoals jij wil niet?

Re: Ongeduldig met originele spullen

Geplaatst: 08 jun 2017 15:51
door kinderbrueno
Citeer mijn bericht en je ziet hoe

Re: Ongeduldig met originele spullen

Geplaatst: 08 jun 2017 15:55
door ivowieman
Citeer mijn bericht en je ziet hoe
haha klopt, precies hetzelfde gedaan in andere topic :koning:

Re: Ongeduldig met originele spullen

Geplaatst: 08 jun 2017 20:38
door ief
Got it :)

Ongelafeloos op m'n vinger geslagen maar ze zitten er onder. Dat voortandwielmoertje zat goed vast. Kickstarter gaat inmiddels met 2 vingers in m'n neus :D Morgen ff goed zien hoe en wat, zelfde uitlaatje er nog onder en gebrek aan trekkracht rond overschakelen leek mee te vallen maar moet wat langer rijden om te zie hoe en wat echt, top nog niet geprobeerd. Rijdt iig wel wat relaxter zo al.

Re: Ongeduldig met originele spullen

Geplaatst: 10 jun 2017 00:06
door ief
omg omg omg omg... omg dus.

Ga je toch niet geloven dit maar... het is zo :)

Weer iets veranderd, wat koeler, twv veranderd, Weer dat stomme 'probleem gebiedje' wtf?

Alles hetzelfde gedaan als op kleine spoelerblok, hoewel, ook niet helemaal waar want luchtfilter veranderd. Maar toch, op kleine spoelerblok nog niet 1 x tegen gekomen en bij grote spoeler blok wel.

Arch, denk dat ik het verhogen van de spoelers experimentje maar wat ga vervroegen :)

Volgens mij is de onsteking exact hetzelfde dus moet het hem wel zitten in het verschil van blokken, of flow technisch of carter compressie of combi van...

Geen goeie dag 8)

Re: Ongeduldig met originele spullen

Geplaatst: 10 jun 2017 07:33
door ivowieman
wat is er nou precies anders dan?

Re: Ongeduldig met originele spullen

Geplaatst: 10 jun 2017 14:59
door ief
Ik weet niet waar je op doeld met je vraag.

Wat er anders is aan het blok, wat ie anders doet?

Re: Ongeduldig met originele spullen

Geplaatst: 10 jun 2017 15:21
door dirk13131313
Ik zit dit topic even wat door te bladeren en erg veel interessante proeven! Misschien heb ik er over heen gelezen maar ik zie vaak het probleemgebiedje terugkomen. Is dit altijd om en nabij het zelfde punt? en zoja hoog in de toeren laag in de toeren?

Want het gerommel met te arm onderin en te rijk boven in of vica versa komt voorzover ik kan zeggen vooral door de efficiƫntie en constructiewijze van de carburateurs. Als de gassen langzaam door de carburateur stromen (stationair) vindt de emulsie heel anders plaats dan bij volgas en daar zit hem het grote probleem met deze simpele carburateurtjes.

Misschien helpt een wat uitgebreidere carburateur je met luchtschroef, gasnaald etc. zodat je die probleemgebiedjes afzonderlijk wat kunt aanpakken. Dit kan ook door andere zaken te veranderen zoals ontsteking, inlaat/ uitlaattraject maar dat is eigenlijk het paard achter de wagen spannen. (wat niet wil zeggen dat dit niet affabriek wordt gedaan!)

Gr.

Re: Ongeduldig met originele spullen

Geplaatst: 10 jun 2017 15:49
door ief
Ja, het ligt rond max koppel, daar wordt ie te heet. En idd, met een betere carb zou het iets makkelijker weg te werken zijn waarschijnlijk maar ik vind het wel leuk om te roeien met de riemen die ik heb in dit geval. Vind het vrij opvallend dat het verschil tussen die blokken dus toch aanzienlijk is en denk dat het vooral komt door de grotere spoelers met daarop een cilinder met kleine spoelers en mogelijk dat de cartercompressie iets lager is. Heb de ingang van de spoelers wel iets aangepast maar de inflow op zich is natuurlijk maar een deel wat er gebeurd, de bulkflow van de hele poort (dus ook het deel wat in het carter zit) moet op gang komen en hoe groter dat volume, hoe lastiger stel ik me voor.

Ik hoop dat door het iets verhogen van de spoelers in de cilinder er toch wat meer megsel in komt zodat er weer beter gekoeld word, tijd zal het leren, kan ook die grote spoelers is dicht kleien en zien wat dat doet, cartercompressie meten/ berekenen is ook nog zo iets.

De inlaat is vrij lang maar dat zie ik niet als een heel groot probleem in dit geval, misschien zelfs licht voordelig bij lage toeren als is de constructie wat klungelig maar daar kan je dan weer een beetje aan dremelen :)

Re: Ongeduldig met originele spullen

Geplaatst: 10 jun 2017 17:05
door dirk13131313
Het is inderdaad leuker om zelf wat te proberen!

Dat verschil in spoelers en carterdruk zou het inderdaad kunnen verklaren.

Wordt dat verschil in carterdruk veroorzaakt door de krukas bij tomos?

In theorie over de inhoudt van het carter, ik durf het niet zeker te zeggen maar stel je hebt 2 carters waarvan 1 met meer inhoud en de carterdruk hetzelfde is in beide gevallen. Dan lijkt het mij de vraag hoeveel cc dat is tegenover de cilinder. Een 50cc zou bijvoorbeeld maar 50cc kunnen vullen dus of je nou 60 of 70cc in je carter hebt de vulling blijft gelijk als je de verschillen in volumetrische efficientie verwaarloost. Je krijgt dan meer mengsel in je uitlaat dus zul je de uitlaat daarop af moeten stellen om die tegendruk te kunnen geven om dat mengsel toch in de cilinder te houden.

Daarnaast heb ik een 2takt evinrude 25hp omgebouwd naar 35pk en een van de zaken was het vervangen van een caterdeel zodat hier meer mengsel in verzameld kon worden tegen een lagere carterdruk. Dus dat betekend weer dat wat ik hierboven zeg niet waar hoeft te zijn.

Wat zeker een dipje kan veroorzaken is een overgang zoals van grote spoelers naar kleinere in de clinder met een onafgewerkte rand. Dit kan in de wervelingen een bepaald resonantiepunt geven waarop het mengsel maximaal verstoord word. Maargoed dit is allemaal theoretisch geneuzel en ik heb geen idee hoe dit in de praktijk werkt.

zijn er gegevens bekend over de inhoud van het carter en de druk die daar bij een tomos moeten werken? Dat zou al een hoop kunnen verklaren.

Volgens mij hadden bepaalde oude porches en BMW motoren een verstelbaar inlaattraject om het vermogen wat meer te spreiden. misschien een verstelbaar spruitstuk aan de gaskabel hangen? :lol:

Gr.

Re: Ongeduldig met originele spullen

Geplaatst: 10 jun 2017 19:03
door ief
Kan door de krukas komen maar er zijn ook kleine spoeler blokken met volle kruk. Heb nog niet gekeken wat ik heb. En de grote spoelers uiteraard.

Je kan niet 2 carters hebben met verschillend volume maar (edit: ZELFDE) druk, tenzij je er een andere cilinder op zet (meer cc)

Ik heb die van een kleine spoeler een keer gemeten en kwam op 1.45 uit, meen ik, uit m'n hoofd.

Vulling die gelijk blijft, dat is te simplistisch beredeneerd, er is voor iedere cilinder een optimale carterdruk en dat is van 1000 dingen afhankelijk, moderne 2takts hebben een relatief lage druk (1.32 bijv) maar ik geloof dat de tomos baat heeft bij hoger, tot hoever je daar mee kan gaan?

Meen dat veel moderne 4takts ook verstelbare inlaat lengtes hebben.

ps: Een echt goed werkende 2takt kan een vulling hebben van meer dan 130 %

Re: Ongeduldig met originele spullen

Geplaatst: 10 jun 2017 20:15
door dirk13131313
ja ik bedoelde dat in theorie om appels met appels te vergelijken zonder absolute getallen, maar waar ik op doelde was om echt profijt te halen uit het extra mengsel wat de cilinder in gaat moet je een uitlaat hebben die het mengsel daar ook houdt.

Hier wordt ongeveer uitgelegd wat ik bedoel mbt. cilinder vulling, erg informatief kanaal btw!
https://www.youtube.com/watch?v=C9vNzXPleLU

Re: Ongeduldig met originele spullen

Geplaatst: 10 jun 2017 21:24
door ief
Grappig, laat ik hem nou net een berichtje hebben gedaan paar dagen terug mbt precies dat ,wel ander filmpje hoor, hij is van mening dat een 2takt niet 'supercharged' is maar als je 130 % vulling hebt (kan hebben, vandaar dat ik dat cijfertje ook paraat had) dan komt dat niet overeen met zijn beweringen. Benieuwd of ie er nog een keer op terugkomt.

Leuk kanaal idd.

Re: Ongeduldig met originele spullen

Geplaatst: 10 jun 2017 23:03
door ivowieman
Leuk kanaal idd.
ja iets van de goysboys toch? :P :lol:

Re: Ongeduldig met originele spullen

Geplaatst: 11 jun 2017 21:57
door ief
Goeie 2de Ivo.. of 3de, 4de 5de..ergens ;)