Pagina 145 van 158
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 09 feb 2018 18:36
door Yosha
Sorry voor nog een keer posten (kan mijn vorige bericht niet aanpassen)... Ik vertelde dat mijn snor niet meer start, maar dat klopt niet helemaal. De laatste x (afgelopen zaterdag) dat ik reed kregen we hem na zo veel x kicken uiteindelijk aan, en na een paar meter rijden sloeg de motor steeds weer af, maar toen kon ik er op een gegeven moment nog wel mee naar huis rijden.
Maar deze week, na 200x (nouja, heel vaak iig!) kicken met choke en er toen maar een warmtebron op te zetten (tja je probeert wat) wilde hij nog wel starten, maar slaat af voor hij rijden kan. Het achterwiel draait, er komt ook grijze rook uit de uitlaat (de normale rook voor zover ik weet), stationair slaat hij af en na gas geven ook. De bougie heb ik nog niet kunnen bekijken, die bougiesleutel moet ik nog bestellen.
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 11 feb 2018 02:43
door shadowranger
Aanpassen doe je met het "potloodicoon" rechtboven in je post. Als je tenminste via een webbrowser op een PC bent ingelogd. Hoe het zit met de mobile site weet ik niet.
Vwb je probleem, ik vermoed dat je ergens een vals luchtlek hebt. Of er is een krukaskeerring lek. Als het die achter de ontsteking is, zie je geen witte rook (verbrande ATF). Uitlaatrook hoort een beetje blauw te zijn (= 2takt olie).
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 11 feb 2018 13:43
door Yosha
Dank je wel, ik ga op zoek naar een vals luchtlek! Het kan een paar dagen duren omdat ik niet zo veel tijd heb, maar als ik meer weet zal ik het laten weten. Hopelijk vind ik dat lek voordat ik de carter hoef open te maken.
Ja ik gebruik een pc, ik zal wat beter kijken waar dat icoontje zit.
edit: en dus gevonden

Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 14 feb 2018 15:35
door Kabeljaars
''Welke model tomos heb je? Tomos s25/2
uit welk jaar komt de tomos ? 2005
Is het een snor of een brommer? snor
wanneer ontstond het probleem? niet bekend
Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? ja
Wat is het probleem?'"
Deze Tomos heeft lang stil gestaan omdat hij niet meer wilde starten. Indertijd zei de brommerwinkel dat de onsteking kapot was. Met behulp van dit forum heb ik al heel veel ontdekt en geleerd, maar ik kom er nu even niet meer uit.
Ik heb de ontsteking opgemaakt, het is een ISKRA 2 spoel zonder contactpunten. Omdat de as een beetje slingert, maakt de magneet een beetje contact met de lichtspoel. Ik heb de spoelen zoveel mogelijk naar binnen gesteld.
Wat mij opviel is dat bij mij de lichtspoel boven op de grondplaat zit en de ontstekingsspoel onder. Op de meeste foto's hier zit dat andersom. Bij mij ontbreekt ook een inkeping voor de brom/snor stand. Dus afstellen ging een beetje op de gok.
Ik heb de carburateur BING 85/10/109 schoongemaakt en daar ook nieuwe pakkingen op gezet. In het reparatiesetje zat ook een naald en een veertje om die op de gasschuif te monteren, maar die ben ik origineel niet tegengekomen. Ik heb hem wel geprobeerd met naald erin, maar dan sloeg de motor af zodra ik gas gaf en de choke eraf ging.
Ook zat de bougiedop niet goed op de kabel. Ik heb een nieuwe kabel op de bobine gezet en de vonk gecontroleerd.
Dat is in orde. De motor slaat nu ook aan en blijft behoorlijk lopen, totdat ik volgas geef. Dan lijkt het of hij te weinig benzine krijgt of te weinig lucht. Of een verstopte uitlaat, ik heb er daarom ook een nieuwe uitlaat op gezet. Geen succes.
Ik heb de sproeier 47 achtereenvolgens vervangen door een 48, 46 en 45. Het lijkt er op dat het met de 48 iets beter gaat, maar wat mij tijdens het testen opviel is dit.
Als ik de luchtinlaat van de carburateur of van het rubber pijpje met mijn vinger gedeeltelijk afsluit, maakt de motor wel meer toeren bij volgas, gaat in elk geval niet minder of smoort dan niet. Het lijkt er op dat de motor bij volgas teveel lucht krijgt. Is dit een bekend probleem? Hoe zou ik dat kunnen oplossen?
Alvast bedankt voor jullie suggesties! Kees
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 16 feb 2018 17:07
door Yosha
Vwb je probleem, ik vermoed dat je ergens een vals luchtlek hebt. Of er is een krukaskeerring lek. Als het die achter de ontsteking is, zie je geen witte rook (verbrande ATF). Uitlaatrook hoort een beetje blauw te zijn (= 2takt olie).
Inmiddels heb ik de bougie er uit gehaald, die zat vol zwarte prut. Toen ik hem schoonmaakte startte hij wel, rijden niet, maar ik had nog niet op valse lucht gecheckt. De bougie was een BR8HS, en heb er een B7HS in gezet (om een 6 gevraagd, maar de bromboer hield vol dat ik deze moest hebben, hoop dat het ok is). Meerdere malen gestart, hij loopt zelfs een tijdje stationair, eerste puntje dus verholpen. Dus ik blij, en de spray bus pakken. Maar toen startte hij weer niet. Vonken doen geen van beide bougies meer... De nieuwe bougie was wel een beetje nat, dus er komt wel benzine bij.
Voordat het probleem van niet willen starten en niet willen rijden optrad, waren er al een aantal andere dingen (inhouden, banden en tandwielen moeten vervangen worden, olie lekt, nieuw luchtfilter etc.) en achter het luchtfilter en op dezelfde plek aan de andere kant zit erg veel roest. Die bougie met prut zou aan de ontsteking kunnen liggen (als ik de wiki goed heb begrepen, brommix haal ik bij de pomp). Nu ben ik me een beetje aan het afvragen of het slimmer is om naar een andere Tomos uit te kijken. Het zijn namelijk wel een hoop dingetjes, als ik het bougiedopje en kabeltje vervang en hij start nog steeds niet, kan het best in de papieren gaan lopen (en ik moet nog veel leren over Tomossen, ben inmiddels meer een pindakaasbrein dan een pindabrein).
Nou ja, dit is dus de stand van zaken op het moment.
Edit 17 feb.: nieuwe bougiekabel en dop, nog steeds geen vonk.
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 27 feb 2018 11:30
door Yosha
Ik heb een vraagje over een Tomos waar ik naar ga kijken, uit 2012 maar hij heeft een jaar stil gestaan. De eigenaar heeft hem nog niet geprobeerd te starten, maar hoe groot is de kans dat hij start na een jaar stilstaan? En welke dingen zorgen er dan voor dat hij niet start? De accu leeg? Benzine te oud?
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 27 feb 2018 12:58
door shadowranger
Accu kan leeg zijn indien het een e-start model is, anders zit er geen accu in. Accu is in principe alleen nodig voor het starten, je kan ook met de kickstart de motor aantrappen mocht de accu leeg zijn of de zekering gesmolten.
Let erop dat je eerst de brandstof in de tank goed schud (bij brommix) om de olie weer in de brandstof te verdelen anders heb je kans op een warm-/ vastloper. Zowiezo oprijden en/ of verversen als je deze Tomos aangeschaft hebt, al verwacht ik niet dat na een jaar de brandstof al zo slecht is geworden. Mijn Tomos staat ook meer stil dan rijdt, maar tot op heden wil deze nog steeds prima rijden.
Met dit koude weer is het wel zo wijs om de choke te gebruiken om de koude start vlot te laten verlopen.
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 27 feb 2018 15:09
door Yosha
Dank je wel voor de tips. Ja het is een e-start model, hij gaat er binnenkort heen om te zien of hij toch niet gewoon start. Mocht de motor aangetrapt moeten worden, hoe lang moet je dan ongeveer trappen? En is het beter om de e-start pas te gaan gebruiken als ik er een stuk mee heb gereden (dat als er nog wat in de accu zit, hij niet helemaal leeg raakt)? Hij heeft een los olietankje dus dat is handig. De brandstof zal ik dan vervangen als ik hem hier heb, daar kom ik dan vast nog wel mee thuis.
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 01 mar 2018 12:48
door shadowranger
Het belangrijkste is met dat losse olietankje, dat je deze niet geheel leeg rijdt. Anders komt er lucht in het systeem en krijg je vastlopers. Een los flesje meenemen als reserve is aan te bevelen. Verder kun je bij het eerste de beste tankstation meteen de tank vullen met verse brandstof als je hem hebt gekocht.
Vwb het starten, als het een e-start is moet de huidige eigenaar aantonen dat deze werkt. Het hoeft niet persé de accu te zijn die leeg is waardoor deze niet werkt, het kan ook de startmotor zelf zijn waarvan op internet meerdere klachten te vinden zijn. Als er geen accu in zit, dan is dat een probleem van de eigenaar, want dan kan hij/ zij niet aantonen dat de e-start werkt. Dit is een kostbaar onderdeel als het niet werkt, dus controleer dit zeker!! Verder is een controle van alle verlichting en werking van de onderdelen een normale gang van zaken. Het zou jammer zijn als je later er achter komt dat iets niet werkt terwijl je het had kunnen controleren.
Hoe vaak je zou moeten trappen voordat de motor loopt is afhankelijk van weer/ temperatuur, dus zeker met deze kou is het gebruik van de choke een must. Normaal zou 1 à 2 keer trappen voldoende moeten zijn om de motor aan te laten slaan, misschien als het echt koud is een paar keer meer. Voel aan de cilinder of de motor al niet heeft gelopen recentelijk (dus starten met echt koude motor).
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 05 mar 2018 17:51
door mvz
Dag! ik heb een vraagje.
Als ik mijn voorrem inknijp tijdens het rijden, voelt dat wat vreemd, nou blijkt dat de voorvork een soort knikbeweging maakt rechts.. dus de binnenbuis, die onder de rubberhoes, in de grote buis schuift, kan ook wat heen en weer bewegen.
Hoe is dit op te lossen? of hoort dit zo?
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 06 mar 2018 07:57
door shadowranger
Speling op de glijbussen lijkt me. Is dit nog een oud type met alleen veren en rubberen balgen, of een nieuwe oliegedempte versie?
Wat bedoel je precies met de knikbeweging naar rechts? Naar voren en achteren kan ik mij voorstellen, maar opzij niet. Of veert ie rechts verder in dan links. Dan zit de linkerpoot misschien vast of is rechts de veer kapot
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 06 mar 2018 12:19
door mvz
Zoals te zien in dit filmpje
https://youtu.be/Kdy5bRR_t1k
Is zo’n veerpoot los te vervangen zonder het balhoofd los te halen? Of kan dit geen kwaad? Bij remmen op de voorrem trekt het wiel wat weg
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 08 mar 2018 13:07
door shadowranger
Op het filmpje is naar mijn idee idd een versleten/ gebroken veerpoot te zien. Als je het voorwiel van de grond hebt, komt de veerpoot nog verder naar beneden (dus trek je de balg nog verder uit of blokkeert ie dan wel op zijn eindstop? Het is hiervoor wel noodzakelijk dat je het voorwiel losmaakt van de voorvork. Dit is om uit te sluiten of je veer gebroken is of de bevestiging in het onderste deel van de veerpoot los zit.
Je kan ook de balg losmaken om te zien of je erg veel ruimte hebt tussen binnen- en buitenpoot.
De veerpoot is los te vervangen zonder het balhoofd los te maken. De poot aan de bovenste kroonplaat vast met een bout M10, en aan de onderste kroonplaat met een boutje M6.
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 15 mar 2018 16:40
door Yosha
Mijn Tomos is van 2008, het is het standaard model (lijkt me), maar nu ik pakkingen aan het uitzoeken ben valt me op dat veel Tomossen zo'n puntcarter hebben aan de vliegwielkant. Die van mij is daar rond, net als aan de andere kant. Op de cylinder staat A5. Is dit dan toch een andere carter of of alleen een ander deksel, en passen daar gewoon de pakkingen op zoals deze bijvoorbeeld?
https://www.tomos-parts.nl/pakkingset-c ... -tomos-a35
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 17 mar 2018 09:04
door shadowranger
De set in de link moet je hebben voor blokken met code A35/ A52. Dit kun je vinden op de sticker bij de schetsplaten waar je motorblok onder het frame zit vastgemaakt. Enige vraag is over de spoelpoorten, de afgebeelde set is voor een cilinder met kleine spoelpoorten. Kijk dit even na bij je eigen blok/ cilinder. Om aan te geven wat voor wat is, hieronder een opsomming:
- Bovenste grote pakking is voor het carter van de versnellingsbak
- Daarin liggen 2 pakkingen voor de cilinder, de linker = tussen kop en cilinder, de rechter is de voetpakking van de cilinder
- De grote pakking ondering is voor het middencarter, dit heb je nodig wanneer je je blok hebt gesplitst (bijv. voor het vervangen van lagers e.d.)
Het verbindingsstukje (links waar de cilinder in komt) snij je pas weg als de pakking gemonteerd is. Niet eerder.
- In deze grote pakking liggen weer 2 pakkingen, de linker = membraan, de rechter = uitlaat
Btw, de opmerking in de beschrijving dat 1-speed blokken een andere pakking hebben voor carter en spruitstuk slaat niet op dit setje, maar op het feit dat deze met een A3 blok rijden. Daarvan zijn de paspennen dunner, dus ook een andere pakking nodig is.
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 17 mar 2018 14:21
door Yosha
Dankjewel. Het nummer heb ik gevonden en is A52. De spoelpoorten moet ik nog nakijken, maar dan weet ik dat ik daar op moet letten.
Zo'n kap heeft hij aan de kickstartkant

Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 07 apr 2018 08:26
door Para87
Hallo allemaal,
ik heb sinds een paar dagen een tomos youngster snor en heb er al het een en ander aan veranderd,
alleen houdt hij nog wel iets in en knettert de uitlaat bij vol gas.....
als hij 40/45km rijdt is voor mij voldoende!
hoop dat jullie me beetje kunnen helpen.
(dit is btw niet mijn eerste brommer)
Setup TOMOS YOUNGSTER snor
alles was nog orgineel maar na mijn aanpassingen nu zoals hieronder
-Bromkop
-orginele snor carb
-spruitstuk nog niets aan gedaan, begrensd dus, maar dan praat je over 1, misschien 2km dusja
-speedy uitlaat(al was de orginele ondanks de s bocht veel en veeeel mooier)
-TWV voor orgineel/achter 28
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 52
gr Rico
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 07 apr 2018 08:28
door Para87
**Zooi! tapeinde was afgebroken van mn cilinder!!
ik met volle vertrouwen uit gaan boren met een behoorlijk scherp boortje.... boor ik verdomme te ver

gelukkig had ik nog een donor blokje liggen

"maar nu ligt hele blok uit elkaar"
nieuwe pakkingset besteld incl vloeibare pakking en nu maar hopen dat ik mn koppelingshuis weer goed in elkaar zet

omdat ik nu toch helemaal back to basic was het ik maar gelijk een airsal eurokit aluminium 50cc cilinder met hogedruk pet bested incl 15 mm spruitstuk(had geen zin om org spruitstuk warm te stoken en ring eruit te halen)
dus na al deze "pain in the ass" zou hij soepel moeten lopen.
nu mijn vragen,
kan is het beste?? de org carb dellorto 14.9 erop zetten of en 15/15?
ik heb binnenkant van blok gereinigd met remreiniger, dat dan toch geen kwaad?
en waar moet ik de lagers in het blok mee smeren? of doet de carterolie dat gewoon?
alvast veel dank!
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 23 apr 2018 09:57
door Wkoevoet
welk type motorblok zit er op mijn tomos a3 2009 model een a3 blok of een a35 blok of anders?
alvast bedankt
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 23 apr 2018 18:42
door Yosha
Waarschijnlijk een a52. Het staat ook op een plaatje tussen de cilinder en het motorblok, aan de rechterkant. Tenminste bij die van mij (2008 en 2012).