Pagina 3 van 3
Re: Tomos A35
Geplaatst: 31 mar 2014 13:24
door Borcheld11
Voor welke lengte je nodig heb voor imbusbout kan je met schuifmaat de diepte van de gaten met schroefdraad in cilinder meten en dan ook diepte van het boutgat van de flens opmeten. bij elkaar optellen en dan heb je de juiste lengte.

Re: Tomos A35
Geplaatst: 31 mar 2014 13:31
door Pug205GTi
Helaas heb ik geen schuifmaat bij de hand

Anders ga ik vanmiddag wel ff naar de boutenboer en neem wat verschillende maten mee

Als ze maar kleiner zijn dan 30 mm.
Re: Tomos A35
Geplaatst: 02 apr 2014 07:58
door Pug205GTi
Gister de cilinder er weer terug opgezet, ik zat me alleen kapot te zoeken naar die pinnetjes in de zuiger. 1 zat nog goed, de ander was eroverheen geschoven. Die was erg moeilijk te vinden. Uiteindelijk gevonden. Zuigerveer weer goed gedaan en rustig de cilinder over de tapeindes heen geschoven. Helaas ben ik weer de meeste tijd kwijt geweest aan het monteren van het spruitstuk, aangezien die niet met cilinder en al past (benzinekraantje in de weg). De kop er weer terug opgezet en toen was het uiteindelijk donker en zag ik niks meer.
Vanavond de uitlaat er dus onder en de carburateur weer in orde maken (spruitstuk erop aansluiten en het luchtfilter weer goed doen) en dan eens kijken of dat ding wilt starten.
Re: Tomos A35
Geplaatst: 02 apr 2014 11:04
door homoetje
Je had je blok naar beneden moeten laten zakken aan de voorkant dan kan je de cilinder wel met spruitstuk gemonteerd op de tapeinden laten zakken. Als je het spruitstuk gaat monteren wanneer de cilinder al op het blok zit ben ik bang dat je hem niet goed vast krijgt en je valse lucht gaat krijgen.
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Tomos A35
Geplaatst: 02 apr 2014 11:20
door Pug205GTi
Heb het al meerdere keren zo gedaan, tot nu toe nog geen valse lucht gehad. Had er vloeibare pakking tussen gedaan dus hoop dat de boel luchtdicht is, anders halen we het gewoon weer los en doen we het anders.
Heb alles goed aan kunnen draaien dus denk dat het wel goed zit.
Re: Tomos A35
Geplaatst: 03 apr 2014 08:22
door Pug205GTi
Gister de uitlaat eronder gehangen, fluitje van een cent. Carburateur weer voorzien van een luchtfilter en het spruitstuk vastgedraaid. Paar keer geprobeerd te starten, hij wil wel aanslaan maar kan vervolgens niet stationair lopen (eigenlijk het probleem wat ik voor deze operatie ook had).
Als ik teveel gas geef valt hij uit. Teveel benzine? Ik denk dat ik een beetje moet spelen met de stationair schroef ook maar waar kan ik nog meer naar kijken? Valse lucht heb ik op gecheckt maar nergens kunnen constateren.
Re: Tomos A35
Geplaatst: 04 apr 2014 08:43
door Pug205GTi
De Tomos loopt stationair maar nu komt er wat rook tussen de kop en cilinder vandaan, dus ik denk dat de pakking niet goed sluit. 1 tapeind is al een beetje dolgedraaid waardoor ik het geheel niet goed kan aandraaien dus die ga ik nog maar even vervangen voor een nieuwe.
Hij rookt behoorlijk ook uit de uitlaat. Witte rook voornamelijk maar kan dit zijn omdat er nog benzine in zit die er al een half jaar in zit?
Ik ga ook meteen even de bakolie vervangen. Mocht het daarna nog steeds voorkomen dan maar eens die keering gaan vervangen.
Re: Tomos A35
Geplaatst: 07 apr 2014 08:10
door Pug205GTi
Nou ik heb een tapeind vervangen en alles sluit goed af, er komt nergens meer rook uit behalve uit de uitlaat maar ook alleen als deze koud is. Starten doet ie in één keer en hij loopt mooi stationair. Ook heb ik de bakolie vervangen, dat was wel heel erg nodig, kwam weinig uit en het was heel erg zwart. Maar nuu heb ik nog steeds een ratel in het blok:
https://www.youtube.com/watch?v=hJeo7RrQJEg
Zouden dit de zuigerveren kunnen zijn? Of is het toch de koppeling ( die ring met tanden die speling heeft?)?
Ook als ik even gas geef lijkt hij uit te vallen om dan ineens vervolgens op te pakken. Wat zou dit kunnen zijn? Toch ergens valse lucht?
Heb wel even een stukje gereden en hij rijdt nog even hard als eerst, alleen als je gas los laat en weer gas geeft dan valt hij bijna uit om vervolgens ineens op te pakken, zelfde verhaal als stationair.
Re: Tomos A35
Geplaatst: 13 apr 2014 13:24
door brother
dat is een tekkende zuiger. heb je erop gelet welke letter erop je zuiger staat en welke op je cilinder, je kan namelijk geen A zuiger in een C cilinder doen dan krijg je dit.
zelfde met vervangende DMP zuigers deze hebben nooit een mooie passing. tip vervangen de zuigerveren op tijd.
zorg dat de poorten netjes afgewerkt zijn van scherpe randen. en let goed op koolaanslag in de uitlaatpoort.
en mag ik vragen welke sproier je hbt?
Re: Tomos A35
Geplaatst: 14 apr 2014 08:07
door Pug205GTi
Hey brother,
Het tikken is weg, het was een te strak aangedraaide bougie, zuiger tikte tegen de bougie aan.
Er zit sproeier 51 in, ik had een wat grotere gehaald, 52 en 54 maar al bij 52 hield ie onwijs in, oude erin en hij ging weer.
Maar ik zit er wel mee in me hoofd om de zuigerveren toch te gaan vervangen of wel een compleet nieuwe zuiger erop zetten. Dan weet ik in ieder geval zeker dat dat goed is. Oude zuiger is gewoon nog steeds dezelfde die er altijd al in heeft gezeten en ik heb ook dezelfde cilinder, alleen een andere er terug op gezet (A5).
Ik heb nu nog wel dit geluid:
https://www.youtube.com/watch?v=zhZLZXewKBg
Dit is zeg maar als je net wat gas geeft vanuit stilstand, zuigerveren? Dan weet ik dat ik niet verder moet rijden en eerst maar eens een nieuwe zuiger met veren erop ga zetten. Kan ik een zuiger met sleuven nemen of niet?
Re: Tomos A35
Geplaatst: 14 apr 2014 12:03
door brother
dat wat je nu hoort kom uit de versnellingsbak.
klinkt als de koppeling.
Het is ook verstandig om iedere half jaar of jaar je olie te vervangen
Re: Tomos A35
Geplaatst: 14 apr 2014 12:28
door Pug205GTi
Dit heb ik vorig weekend gedaan aangezien er weinig in zat

Heb er ATF in gegooid die ik nog had liggen, dit had ik nodig voor de stuurbekrachtiging van mijn auto of moet er speciale olie in?
Zal ook even kijken of het daar niet gelekt heeft in de schuur vanmiddag, de bout onderaan draaide niet lekker dicht, was bang hem door te draaien. Toch maar eens checken dan.
Re: Tomos A35
Geplaatst: 15 apr 2014 07:57
door Pug205GTi
Gister even gekeken maar de Tomos had niet gelekt. Lag wel een doorzichtige plek onder de Tomos maar dat kan geen olie zijn (denk eerder vochtplek wat er al een langere tijd in zit).
Ik ga volgende week eens een nieuwe zuiger bestellen en alles vervangen, dan weten we zeker dat dat ook allemaal nieuw en goed is. Kan ik die met sleuven nemen? Had gelezen dat dat voor betere koeling zorgt aangezien er meer benzine in de cilinder terecht komt waardoor ook de Tomos weer wat harder wilt.
Re: Tomos A35
Geplaatst: 25 apr 2014 22:27
door brother
je moet ATF tomos olie hebben.
het type met gleuven is het brom type zuiger, hier ga je idd wat harder mee.
en koeling this geen race brommer...
Re: Tomos A35
Geplaatst: 24 mei 2014 13:30
door Borcheld11
Tomos/puch ATF of ATF DEXRON II-D
Zijn geschikt

Re: Tomos A35
Geplaatst: 25 mei 2014 15:17
door Pug205GTi
Mannen bedankt voor jullie reactie. Ik heb de complete zuiger vervangen nu dus ook de veertjes. Nu rammelt de tomos onwijs als ie overslaat naar de 2e versnelling. Kan dit door de verkeerde olie komen die in de bak zit? Dan koop ik binnenkort ff de goede of zou dit het vraagtekenveertje kunnen zijn?
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Tomos A35
Geplaatst: 26 mei 2014 10:45
door Pug205GTi
https://www.youtube.com/watch?v=cIa5kp7RCYk
Hier een filmpje, je hoort het vanaf de 10 seconden en blijft dus zo zolang je in de tweede versnelling rijdt. Wat kan dit zijn? Ik ga dan sowieso nog ff nieuwe bakolie kopen.
Re: Tomos A35
Geplaatst: 26 mei 2014 12:10
door biersmurf
Als het een auto was had ik pingelen gezegd, staat je ontsteking goed?
Of hoor ik dit verkeerd
Re: Tomos A35
Geplaatst: 26 mei 2014 12:11
door Pug205GTi
Aan de ontsteking is nooit wat veranderd. Zal even uitzoeken hoe ik dit kan vinden.