Pagina 3 van 3

Re: Zuiger tunen

Geplaatst: 26 mar 2019 18:47
door fons716
Je krijgt al een behoorlijk poort oppervlak als je hem bv 24 mm breed maakt en 2 mm omlaag haalt.

Persoonlijk rij ik het liefst niet boven de 8500 a max 9000 rpm, gaat teveel janken... geen idee wat jou wensen zijn maar als je echt voor de toeren gaat dan kan de poort nog makkelijk omhoog.

Compressie meten is leuk als je de cilinder gemonteerd en dan later na bv 2500 km nog een keer meten en je weet of het zaakje achteruit gaat.....momentsleutel heeft veel meer waarde zoals ief al aangaf, of een ander goed stuk gereedschap om niet op een beun manier te hoeven sleutelen.

Re: Zuiger tunen

Geplaatst: 26 mar 2019 19:29
door ief
Helemaal met Fons eens met de kanttekening dat ik het idee heb (maar ervaring met 2 blokken in deze) dat de oude blokken met kleine spoelers veel fijner op te voeren zijn en minder moeite hebben met iets hogere toeren, waarom is me niet duidelijk. Jij daar een idee over Fons?

En wat ik persoonlijk wel een leuk truukje vind is om een kleine radius aan te brengen. Voordeel van gietijzer...

Heeft mijn inziens 2 voordelen, de grootste is dat je ringen het veel prettiger krijgen bij een bredere uitlaatpoort en je de uitstroom vergemakkelijkt (wat dus eigenlijk ook weer betekent, betere blowdown) zonder dat de timing echt veel hoger gaat. Eenvoudig te doen met stukje schuurlint of iets.

Is maar ideetje, bij mij doet ie het er goed op iig :)

Zoiets dus:
radius.jpg
radius.jpg (9.92 KiB) 7338 keer bekeken

Re: Zuiger tunen

Geplaatst: 26 mar 2019 20:17
door fons716
Blok met grote spoelers heeft misschien meer carter inhoud (nooit gemeten) en de krukas is anders.
Als je een cilinder met kleine spoelers op een blok met grote spoeler zet dan botst het mengsel en krijg je volgens mij een rare werveling, ik heb de spoeler van de cilinder bij de voet wel behoorlijk groter gemaakt maar ideaal is het niet (misschien dat de spoelsnelheid iets gunstiger wordt(venturi werking).

Heb vorige week nog een blokje gekocht met kleine spoeler en daar zet ik nieuwe lagers en keerringen in, daarna wil ik een std a5 cilinder 2mm af frezen en deze laten opboren en honen naar 60 of 65 cc zodat ik onderin veel meer koppel heb en geen toeren beuker heb.
Wil met tandwiel verhouding 26-22 rijden zonder een dip na het overschakelen, topsnelheid rond de 60.

Bevels breng ik altijd aan.

Re: Zuiger tunen

Geplaatst: 26 mar 2019 20:32
door ief
Geen idee, heb het wel gemeten en dat was... dacht ik :) op kleine spoelerblok. Denk dat de volle kruk meer invloed heeft als de wat grotere spoelers maar wie weet.

Misschien dat de balans van de (volle) kruk beroerder is bij grote spoeler blokken?

Ik heb de ingangen ook aangepast, ronding gegeven. weet niet of er venrurie werking plaats vind, ik denk meer in het volume wat verplaatst moet worden per omwenteling (of combi van)

Wie zal het zeggen, meten is weten.

Misschien gewoon slechtere kwaliteit.

Mijn idee voor de uitlaatpoort gaat iets verder als bevels, die moeten sowieso. (maar niet te gek)

Weet je de zuiger al? Zuigers voor peugeot (40mm) willen goed kwa pen en penhoogte. Heb er ook over zitten denken maar kosten zijn best pittig voor boren en honen.

Re: Zuiger tunen

Geplaatst: 26 mar 2019 23:44
door fons716
Ik zal het cilinderhemd morgen eens bekijken want er zit een vlak stuk aan als ik mij niet vergis en dan kun je misschien niet groter dan 40 mm boring.
Voor puch maxi had je vroeger 42 mm, zou mooi zijn als dat kan, en of de zuiger nog te koop is.
Op het Kreidler forum is er iemand die cilinders kon opboren, prijs viel mee.