Pagina 3 van 4
Re: Krukas kapot?
Geplaatst: 31 okt 2008 15:45
door Marctraider
Als je je eerste en laatste post vergelijk, waar ik nu op antwoord, zei je bij je beginpost dat je wat dingen had gedaan en bougie zat los (Losse bougie kan niet echt hard tikkend geluid maken, misschien wel wat maar geen echte beschadigingen.
Laatste post zeg je dat je vergeten was te melden dat je WEL een andere cilinderkop heb gemonteerd. Dus ik begin nu te twijfelen of je zuiger niet tegen de kop aan is gebonkt of tegen de bougie? Maakt hij ook zon geluid als je cylinderkop eraf ligt en je gaat kicken? Je kan toch ook wel gewoon horen WAAR die precies tikt? duidelijk genoeg of dit uit je carter of uit de cilinder komt...
Meet je squish clearance eens op.
Re: Krukas kapot?
Geplaatst: 31 okt 2008 15:49
door Postkar
ja maar heb wel een tijdje met die bromkop gereden zonder problemen een weekje ofzo, pas toen ik ontsteking had afgesteld en bougie niet goed had vastgedraaid is dat bonkend/tikkend geluid probleem gekomen
Maar die inkeping in het midden van de bovenkant van de zuiger hoort dat nou wel of niet. Want als dat niet zo hoort dan betekent dat dus dat de zuiger tegen de bougie aankomt
Re: Krukas kapot?
Geplaatst: 31 okt 2008 15:53
door Postkar
ja die squish clearance heb al opgezaocht hoe dat moet maar snap het niet helemaal..
Re: Krukas kapot?
Geplaatst: 31 okt 2008 16:40
door Postkar
ik denk toch idd dat de zuiger tegen de bougie aankomt, er zit geen speling op de drijfstang dus de lagers van de krukas zouden goed moeten zijn.
Alleen het rare is hoe komt dat dan ineens, ik heb alleen maar aan de ontsteking gezeten, en had al eerder met de bromkop zonder problemen gereden.
Re: Krukas kapot?
Geplaatst: 31 okt 2008 18:59
door Postkar
oke probeem opgelost: vliegwiel en de pin waar je het vliegwiel opzet zijn allebei verneukt.
Bleek dus dat ik waarschijnlijk vliegwiel er niet goed opgezet had of de bout niet goed had vastgemaakt. Hierdoor kwam het getik.
Dus:
Vliegwiel en de pin waar hij doorheengaat(kan ik die pin vernieuwen of heb ik dan een hele nieuwe krukas nodig?)gezocht
Re: Krukas kapot?
Geplaatst: 31 okt 2008 20:09
door tomos
heb ik ook gehad.
als het niet te erg is dan kan je pin eruit halen en dan met een schroevendraaier de krukas rechtmaken
Re: Krukas kapot?
Geplaatst: 31 okt 2008 20:10
door shadowranger
Krukas zelf zal niet zoveel mis mee zijn, de spie kun je vervangen (als deze niet goed meer is, maar dat betwijffel ik). Het vliegwiel zal wel een deuk hebben gekregen naast de spiebaan, maar is er op geen enkele wijze meer mogelijk het vliegwiel goed te monteren???
Re: Krukas kapot?
Geplaatst: 31 okt 2008 20:13
door tomos
in het vliegwiel zit zo'n gleufje war die pin in gaat
als je daar een beetje met je schroevendraaier die stukjes ijzer weghalen en op de krukas komt het goed
Re: Krukas kapot?
Geplaatst: 31 okt 2008 20:14
door Postkar
nou op die pen waar je het vliegwiel op doet zit zon bobbel en in het vliegwiel zon gat. Zodat je het vliegwiel maar op 1 manier erop kunt doen. Nu zijn dat gat in het vliegwiel en die bobbel een stuk doorgedraaid zeg maar
Re: Krukas kapot?
Geplaatst: 31 okt 2008 20:25
door tomos
oke je moet die pin eruithalen en met een schroevendraaien of bijtel en een hamer rustig plat slaan of weghalen en dan past het weer
niet te hard slaan want dan sla je je krukas scheef!!
Re: Krukas kapot?
Geplaatst: 31 okt 2008 21:45
door Postkar
welke pin bedoel je precies? je bedoelt dat bobbeltje op de pen?
Re: Krukas kapot?
Geplaatst: 31 okt 2008 22:05
door Postkar
oke heb er een beetje over gelezen, en het is dus de spie op de krukaspen, die is helemaal krom, en de spiebaan op het vliegwiel is nu zeg maar een kruis, omdat de spie links en rechts door het metaal van de vliegwiel is gegaan. Is dit nog te maken. Ik maak op uit de reactie dat ik die spie op de krukaspen plat moet slaan?
Re: Krukas kapot?
Geplaatst: 31 okt 2008 23:04
door PimW
Als er een groef in je vliegwiel zit kun je die wel weggooien. ik zou niet weten hoe je dat betrouwbaar kunt repareren. Wat je krukas betreft: Er zijn nieuwe spietjes verkrijgbaar. Dan moet je zien dat je de oude eruit haalt en dat de krukas verder nog in orde is. Is dit zo dan zet je dat nieuwe spietje er zo in en kun je een goed vliegwiel monteren.
Anders denk ik dat je ook een nieuwe krukas moet hebben.
Re: Krukas kapot?
Geplaatst: 31 okt 2008 23:30
door Postkar
ja maar het spietje zit echt helemaal schuin in het krukas, is er echt niet uit te krijgen. en flinke groeven in het vliegwiel ja. Dus wordt dan toch nieuwe vliegwiel en krukas.(het is niet mogelijk om alleen die krukaspen te vernieuwen?
Re: Krukas kapot?
Geplaatst: 31 okt 2008 23:36
door PimW
Het is mogelijk enkel die pen te vernieuwen, enige probleem is dat je een pers nodig hebt en de krukas naderhand moet uitbalanceren. Niet iets dat je eventjes doet.
Je kan denk ik beter opzoek gaan naar een nieuwe dan. Ik heb ze voor 60euro nieuw zien staan op internet en tweede hands zijn ze voor 2 tientjes ookwel te krijgen (als het niet minder is).
Let er dan wel op dat op het bigend geen speling zit. Dit is te controleren door te voelen of er speling zit op de drijfstang in verticale positie. Dus in die richting die je zuiger opgaat als het zooitje in je blok had gezeten. Een beetje speling in horizontale richting is wel normaal.
Re: Krukas kapot?
Geplaatst: 01 nov 2008 00:04
door C. van Klaveren
Waarde postkar,
Gelezen hebbende je verhaal heb ik het idee dat het putje in je zuiger een smeltpunt is geweest. (Voor hetzelfde geld zat er nu een gat in je zuiger) Haal die zuiger er maar eens af, houd `m op z`n kop en vul hem met water. Mogelijk loopt er dan wel water uit via dat putje, in de kop van die zuiger. Haal dan maar gelijk een Bromzuiger voor € 12 . (misschien toch wel een goed plan)
Maar goed, door mij verder gelezen hebbende, klopt het e.e.a. wel. Vermoedelijk [bijna zeker] heeft je ontsteking te laat gestaan en dat in combinatie met die HD-kop geeft dat een dusdanige verhitte plek, dat het aluminium gaat smelten. Kijk eens of er geen smeltplek in de kop zit. En …. had je ook zonder koppakking gereden ?
Wist je ook hoe je de ontsteking moest verzetten ? Blijkens je verhaal heb je niet simpel de krukas zo gedraaid dat de spie (welke in de spiebaan op de kruktap zit) aan de bovenkant zat.
Daarna rustig het vliegwiel zo gedraaid dat de spiebaan (in het tapend-gat) ook aan de bovenkant zat. En schuift hij er keurig op, zonder geweld.
Bekijk de zaak eens goed en ga omzichtig te werk. Kijk of je de zaak met een nieuwe spie nog kan redden. Pulk ijzer deeltjes uit de spiebaan. Maak alles met een kwastje schoon (in en om je ontsteking). Maak zeker je wiegwiel van binnen en van buiten schoon. (De ijzerdeeltjes blijven aan het magnetisch vliegwiel hangen) kijk de spiebaan goed na op bramen en de vorm. [ Ik kan hier vandaan niet zien wat voor ramp je hebt aangericht ]
Mogelijk kan je nog wat redden met sleutelvijltjes.
Verder lees ik nog wat andere zaken, daar wil ik het volgende over kwijt. Een krukas is een volledig uitgebalanceerd onderdeel. Als je die met een hamer gaat bewerken, doe je vanzelf binnenkort de ervaring op hoe je het motorblok uit elkaar moet halen.
Kijk wat je doet ….. en met vriendelijke groet
Ik lees het wel verder.
Re: Krukas kapot?
Geplaatst: 01 nov 2008 00:33
door Postkar
Ik heb met koppakking gereden, in de cilinder zit geen smeltpunt voor zover ik kan zien.De ontsteking had ik eerst precies op het streepje van bromstand gezet en later iets eronder.
Verder heb ik het vliegwiel gewoon met de inkeping op het spietje gezet, maar heb het niet allemaal naar boven gezet, is dit nodig?
Wat betreft de krukaspen valt niet meer te redden denk ik, het spietje is helemaal schuin in de krukaspen geslagen
Re: Krukas kapot?
Geplaatst: 01 nov 2008 08:44
door shadowranger
Mijn ervaring is dat het spietje alleen dient voor montage van het vliegwiel. Verder houdt de conische zitting het vliegwiel op de kruktap vast als je de moer hebt aangedraaid. Zoals gezegd, het spietje is te vervangen (moet eruit te halen zijn met een waterpomptang of griptang).
Vwb de groef in de conische zitting van je vliegwiel, is dat iets op te vullen met kneedbaar metaal?
Kun je foto's plaatsen hier om je verhaal wat te verduidelijken?
Re: Krukas kapot?
Geplaatst: 01 nov 2008 12:26
door C. van Klaveren
Waarde postcar,
De spiebaan naar boven draaien is niet persé nodig, maar je werkt alleen veilig (Kan de spie er uit vallen) en secuur.
Haal ten eerste een nieuwe spie, die heb je toch nodig. Maak voor ons even wat foto`s van de spiebaan op `t tapeind en in het vliegwiel. (Dat werkt wat makkelijker)
Had je een center op de ankerplaat gezet ? (Tegenover de Snor-streep) dan weet je altijd de basis-instelling terug te vinden.
Als je de ontsteking iets vroeger zet als de Bromstand word je Bromsnor er niet boos om.
Nogmaals: Werk de spiebaan netjes af op de krukas-tap, met sleutelvijltjes. En lijm de nieuwe spie met sec. lijm ( € 0,50 bij de Wibra ) in de spiebaan van de krukas-tap.
En kijk of je de spiebaan in `t vliegwiel nog kan oplappen.
Verder: In de cilinder vind je geen smeltplek. Wel in de kop misschien. Maak daar ook even een macro fotootje van.
Neem de tijd, je kan toch nog niet rijden. En werk secuur het dwingt respect af.
Tot zover weer even , met vriendelijke groet verblijf ik
Re: Krukas kapot?
Geplaatst: 01 nov 2008 13:17
door Postkar
oke,
ga het even proberen. Zal zo even fotos maken, alleen de batterijen van fototoestel zijn leeg dus moet even wachten tot die opgeladen zijn.
Wat bedoel je met center op de ontsteking?
Verder nog een vraagje welke van deze zuigers is een brommerzuiger? :
http://www.brommerhoek-vink.nl/onderdel ... Merk=Tomos